Tjena har gått och undrat varför dominon är så populär här på forumet vad går att fixa med den som jag idag inte gör med kexmaskin eller pluggborr maskin eller kort och gott tappning med bordssåg eller fräs i bord.

Kollar man på festools hemsida så landar man på 11k :O med en DF500 och en systainer med pluggar. Vilket är rätt saftigt för en pryl man kanske har användning av.

Vi har diskuterat det på jobbet några gånger (fin/möbelsnickeri) men aldrig kommit på några naturliga användnings områden där heller.
 
En av orsakerna är nog namnet.
 
Nja, vet inte om det har med namnet att göra, kanske med att det inte finns någon annan tillverkar som gör något i närheten.
En Domino gör precis som du skriver, den skapar ett tapphål och har sen färdiga tappar att sätta in, den stora fördelen är med vilken fart detta kan åstadkommas, men en traditionell tapp och tapphål är ofta både starkare och mer hantverksmässig men den tar mer tid.

Låt dig inte luras av vissa, Festools grejer spelar i en annan dimension, så dom är på många sätt värda priset, men allt som kan göras med maskiner kan göras för hand, det tar bara lite mer tid.

En domino köper man antingen för att:
1. man får en inkomst på det man gör och kan därmed motivera kostnaden eller
2. Man tycker det är roligt och njuter av att se sin hobby utvecklas
 
Thomas_snickare skrev:
Nja, vet inte om det har med namnet att göra, kanske med att det inte finns någon annan tillverkar som gör något i närheten.
En Domino gör precis som du skriver, den skapar ett tapphål och har sen färdiga tappar att sätta in, den stora fördelen är med vilken fart detta kan åstadkommas, men en traditionell tapp och tapphål är ofta både starkare och mer hantverksmässig men den tar mer tid.

Låt dig inte luras av vissa, Festools grejer spelar i en annan dimension, så dom är på många sätt värda priset, men allt som kan göras med maskiner kan göras för hand, det tar bara lite mer tid.

En domino köper man antingen för att:
1. man får en inkomst på det man gör och kan därmed motivera kostnaden eller
2. Man tycker det är roligt och njuter av att se sin hobby utvecklas
Jag har Festool maskiner sedan förut så jag vet att det är bra kvalite jag plågar både dyksåg, fräs, slipmaskin, damsugare och skruvdagare från dem privat samt på jobbet.

Det här med att vilja utveckla sin hobby kan jag hålla med om men inte på bekostnad av tradition eller hantverksmässighet. Sedan är det rätt sällan jag använder tappar och där jag gör det fönsterbågar och stolar främst så vill jag göra det bla av skälen ovan.

Så mycket handjobb är det nu inte och till skivmaterial funkar det toppen med kexmaskin eller plugg och hopdragnings beslag.
 
Jag är rätt övertygad om att en domino gör starkare fogar än både plugg och vanliga kex eftersom tapparna är större än kex och plugg . Däremot så räcker det ofta med plugg och kex...
 
Dr Fozz skrev:
Jag är rätt övertygad om att en domino gör starkare fogar än både plugg och vanliga kex eftersom tapparna är större än kex och plugg . Däremot så räcker det ofta med plugg och kex...
Kexet är ju bredare än en domino bricka så i just en skiva tror jag det är rätt lika tex en köksstomme med plugg och snäckor blir rätt starkt det också.
 
Sen får man inte glömma att festool är mycket skickliga på att marknadsföra en produkt till att en sådan måste jag bara ha.
Att domino är starkare än kex är inte så speciellt svårt att förstå behövs inte ens någon oberoende test för att inse det. Men att den kategoriskt skulle vara starkare än domino är inte sant
Om man använder en st domino eller en st plugg så är det uppenbart att domino vinner. Men om man ser till den totala limytan på en domino bricka och använder ett antal pluggar med den sammanlagda limytan som en domino bricka blir det nog dött lopp tror jag. Det har faktiskt gjorts några tester angående hålfastheten på olika samman fogningar och då var varken domino eller pluggar i topp.

Men det är faktiskt en smidig apparat men att gemföra den med en kexmaskin går tyvärr inte tycker jag dom gör två olika jobb.

Att montera en kökstomme med domino är höjden av lyx eller dumdristighet

Mvh Pär H
 
Ja, man trycker väl dit så många dominos alternativt pluggar som man tycker sig behöva på ytan. Resultatet borde ju då bli ungefär lika starkt (har läst att pluggar ska vara snäppet starkare än dominos med förklaringen att de har en helt perfekt passning).

end-table-unfinished.jpg


Kexning utvecklades väl för att snabbt och smidigt foga samman köksstommar (sämst styrka av de tre metoderna).
 
snickarfrasse skrev:
dyksåg, fräs, slipmaskin, damsugare och skruvdagare

.
Dyksåg.. Är det något man sänker i Nybroviken?
 
Jamen hallå. Det går skitfort och blir perfekt passning. Direkt. Oftast inget mätande. Tappar gör jag när jag har lust, tycker det är värt det och har tid. Eller om det är jättetappar där det bara blir drygt med flera dominohål. Alltså blir det blir nästan alltid domino.

Bonusdomino.
 
  • Gilla
FinsnickarNikke
  • Laddar…
Den stora fördelen är att man kan göra hyfsat seriösa tappfogar på stora och små arbetsstycken genom att flytta på maskinen. Självklart kan man göra samma sak med större och stationära maskiner, men då behöver man ordentligt med svängrum.
 
Nu har jag ingen erfarenhet av kexmaskiner men en stor skillnad är väl att kexen bara låser i två ledder medan Dominon låser i alla ledder.
Fogar man två liggande bitar så låser kexen i höjdlked men det kan fortfarande glida i sidled medan Dominon låser i både höjd och sidled. Detsamma gäller ju pluggar men det är väl inte helt lätt att få plugghålen rätt placerade utan besvär. Dominohålen kan också göras i tre olika bredder vilket gör det möjligt att ha en viss glidning om så önskas för efterjustering.

Något som jag också tycker är väldigt trevligt är att med Domino så håller bitarna ihop ganska bra även utan lim. Det går alltså att i princip torrpassa ett helt bygge innan limning utan en massa tvingar och annat. På så sätt får man en bra möjlighet att justera ev. fel innan det är försent.

Sedan är det väl en smaksak med vad man menar med hantverksmässigt. Är det att få ett bra resultat i slutänden eller är det att använda gamla eller tom föråldrade verktyg och tekniker. Nu behöver vi ju inte diskutera detta för det handlar bara om personligt tycke och smak och alla varianter har sitt berättigande av många olika skäl. Skulle jag hålla på med riktiga tappar osv. hade jag aldrig blivit färdig. Så visst, jag ser dominon som en genväg helt enkelt eftersom jag inte är skicklig nog att göra allt på traditionellt vis. Nu har jag inte heller några ambitioner att tillverka eller renovera antika möbler etc. så då tycker jag det är helt att ta denna genväg.

När det gäller vad som är prisvärt så är även detta beroende på person och tillfälle. En Lamello kexmaskin kostar väl en 6000:- så det är inte heller billigt. Men visst, Dominon kostar lite till. Professionellt så borde det inte vara några problem att motivera priset tycker jag. Privat är det väl mer tveksamt men i mitt fall var det flera saker som spelade in. Jag behövde lösa ett problem, jag ville belöna mig med en ny maskin och jag hade sparat lite pengar till detta. Dessutom fanns naturligtvis en önskan om att kunna klättra lite inom sekten genom att lägga ytterligare en systainer till samlingen. ;) Mer seriöst så tittade jag på en kexmaskin också men jag tyckte Dominon hade ett bredare användningsområde som kunde motivera skillnaden i pris.
 
Jag kanske skall tilläga att jag kör en CNC maskin allt som oftast 5 dagar i veckan. Som jag kan använda på kvällar och helger om jag har behov.

Ös på med mer fyndiga användningsområden och tankar jag ser inte behovet av en Domino idag.

Ja en Lamello kostar väll en 6000. Vi har en Top20 på jobbet med höj/sänkbar klinga toppen maskin jag köper hellre en sådan än en Domino.

Jag har förbrukat ca 3000 med kex med god pressicon med hjälp av en 500 kr rmaskin på julas fyndavdelning.
 
  • 20080405232.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20080405233.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20080405246.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20080405244.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är näst intill omöjligt att misslyckas med en domino, och snabbt går det. I mitt tycke en genial maskin. Har man andra festools(plug-it-kabeln och dammsugarslang redan anslutna till sin ctl) så är det bara att fortsätta köpa.
Om den är värd sitt pris är svårt att svåra på. Jag är under 30 år och snickrar enbart som hobby, jag såg det som en investering jag skriver av på en livstid.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
snickarfrasse skrev:
Jag kanske skall tilläga att jag kör en CNC maskin allt som oftast 5 dagar i veckan. Som jag kan använda på kvällar och helger om jag har behov.

Ös på med mer fyndiga användningsområden och tankar jag ser inte behovet av en Domino idag.
.
Inte jag heller om du har tillgång till en CNC.


Sent from my PC med tangentbord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.