Avemo skrev:
Därmed visat att säljare gärna bidrar till att medvetet eller omedvetet sprida myter om de tror att det gynnar försäljningen. Det var ingen nyhet för mig.

Angående kalldrag i nacken från otäta fönster kan jag rekommendera översyn av tätningslisterna. Det är enkelt och billigt och det minskar kalldraget vid såväl eldning och stekning som vid blåst utomhus.
Du ska inte min kommentar ber. nackspärr så bokstavligt.
Vad jag ville ha fram är att om du använder 25 m3 från rummet så måste detta kompenseras med kall luft utifrån via tilluftsventil eller liknande.
Annars skulle det bli vaccum i rummet när du eldat tillräckligt länge :wow:. Detta sker ju naturligtvis inte.

Då menar jag att det är bättre att ta in den kalla luften direkt till eldstaden och inte via rummet då andra negativa saker sker som tex kallras mm.
 
Vad jag vill ha fram är att det visst kan finnas fördelar med att ta förbränningsluften utifrån, men inte av det skäl som många tror och man skall inte vänta sig några underverk. Många gånger märker man sannolikt inte av effekten alls.
 
det blir sannolikt inget märkbart kallras av en medelstor kamin möjligen vid upptändning
köksfläkten drar betydligt mer bara på lågfart
 
Avemo skrev:
Därmed visat att säljare gärna bidrar till att medvetet eller omedvetet sprida myter om de tror att det gynnar försäljningen. Det var ingen nyhet för mig.
Antar att detta var ett svar på min citering från Conturas hemsida?.

Nåja, nu har nog Contura en del del mätningar och erfarenhet bakom det påståendet kan jag tro.
Vi gästtyckare i denna tråd (inkl. mig själv) har nog en tro och personlig övertygelse men hur många kan presentera empiriska fakta?

Man ska visst vara skeptisk till försäljare men jag kan i detta fallet inte se, att dom varken säljer fler eller färre spisar om kunden väljer uteluft eller rumsluft för eldningen.

Dom vill nog att spisen skall vara så effektiv och miljövänlig som möjligt och inget annat. ;)
 
roland53 skrev:
Slänger lite mer ved på brasan ;)

Såhär skriver Contura på sin hemsida....

"Övriga tillbehör till din kamin
Anslut din kamin till uteluft
Anslutning till uteluft

Alla våra kaminer kan anslutas till uteluft, antingen genom golvet eller väggen.
Ansluter du din kamin till uteluft kommer brännkammaren att få sval syrerik uteluft vilket ger en effektivare förbränning."
Skulle vilja påstå att om uteluften är så mycket mera syrerik än inomhusluften att det påverkar, så skulle det vara mera positivt att ta förbränningsluften inomhus och via ventiler tillföra frisk syrerik luft till inomhusklimatet.
Något lurt är det med denna reklamen.;)
Vi har tilluftsventil i rummet med kamin och ca tre meter från kaminen, finns inget kalldrag då luften från kaminen lätt tar överhand när vi eldar. Men vi har också självdrag i huset, vilket kanske påverkar hur det fungerar.
 
  • Gilla
Avemo
  • Laddar…
Avemo skrev:
Bluebudder får protestera om vi svamlar för mycket.
Nej för fanken jätteintressant! Tänkte på det med kalluft utifrån, blir ju svårt att fixa på nått snyggt sätt på min hursom.. Dom flesta känner väl till att effekten höjs på en förbränningsmotor med kalluft. Börjat fatta att det är många variabler iaf för effektiv eldning.

Kanontips om spjällen, själv öppnar jag hela undre luckan när jag tänder brasan. Denna kamin är väl idiotsäker till skillnad från gamla öppna spisar som kolmonoxidförgiftar en om man stänger spjället för tidigt?

Kan ju ta en fråga på öppen spis med, brukar elda i min Mors öppna spis på landet, där brukar jag stänga spjället helt när alla lågor är borta och bara en fin glödbädd är kvar, är det dumt? Måste ju ligga oförbränt bränsle eftersom det glöder, men utvecklas kolmonoxid då? Har vaknat upp med huvudvärk ibland så misstänker att det är så.
 
Redigerat:
Ska vi vara petiga så ligger väl syrehalten tämligen konstant oberoende av temperatur? Däremot varierar luftens densitet, vilket ju kan märkas på en förbränningsmotor. Vi minns väl alla hur bra mopeden gick när man åkte hem i soluppgången på sommarnätterna :cool:

Så om man har en hyfsad ventilation i huset så borde syrehalten i luften vara tämligen den samma inomhus som utomhus (syftar alltså på temperaturskillnaden). Vad som skiljer är mängden syre per liter. Kall luft så får man in mer luft i kaminen i förhållande till arean på spjällen. Precis som på förbränningsmotorn. Men jag känner mig ytterst tveksam till att det skulle ha så värst stor påverkan på en kamins effekt.
 
Vi ska nog undvika jämförelser med förbränningsmotor där man arbetar med kompressionsteknik, med styrd tändpunkt och även anpassar tillförsel av bränsle utifrån yttre påverkan. Den enklaste formen nämns ovan som var en gammal två-taktsmotor, men för att optimera utifrån luft krävdes även att man kunde reglera bränsle med ställbart munstycke. ;)
 
Nja, det går bara lite snålare, varmare, är nog många som fått sina moppar att nypa pga ställbart munstycke. Skulle nog låta den kalla kylluften göra sitt jobb istället. Bara min ödmjuka åsikt =) Komp måste dom ha med =)
 
I fallet med kaminerna skulle en enkel förvärmning av inkommande luften med VVX mot rökgasen vara till lite nytta dock ungefär lika marginell som att ta luften ute. På en vedpanna med lite mer effekt är det däremot märkbart med hetare sekundärluft som tillförs gentemot rums eller uteluft.
 
bluebudder skrev:
Har vaknat upp med huvudvärk ibland så misstänker att det är så.
jag skulle rekommendera att dra ner på alkoholen :D
 
Ja, man får inte stänga spjället så länge det glöder i brasan, tycker jag. Men spjäll är som tur sällan 100% täta på gamla kaminer så en viss skorstensdrag finns kvar och transporterar röker ut genom skorsten. Vill man vakna på morgonen så får man nog låta glöden brinna ut innan man stänger spjället.

Den största nytta av att ta förbränningsluften till en kamin utifrån är att det inte röker in vid starten av eldandet :). Det kan lätt röka in i våra moderna och välventilerade hus med undertryck innan skorstensdraget sätter igång. Men en säljare vill inte gärna berätta att du kan få såna problem ....

En gång hade vi en kamin och vi båda var rökare så det var ett nyttig förstärkning till husets ventilation - fönster stod på glänt ofta och länge :)
gaia
 
Öppna ett fönster lite vid upptändning så ryker det inte in
 
Ska dra upp röret högre, spelar det någon roll om man drar röret från toppen av spisen så jag kan flytta in den lite mot väggen?

Funderar på att sätta på flänsar i typ 3-5mm "plåt" vertikalt , åsikter om det?

Tror inte nån svatat på det, men jag antar att det sitter en plåtskorsten i orginalrökgången. Murstocken blir kanske 40-50 grader på vissa "spottar". Antar då att det är ett mellan rum mellan röret och murstocken. Kan man fylla upp det mellanrummet och murstocken som en bättre värmeresorevar?

Hur ser det ut inne i en gammal murstock är det bara raka rökkanaler för varje eldstad? Har tex en kakelugn på övervåningen rakt över braskaminen? Får väl ge mig upp på taket och kolla annars.

Nån som sotar själv? Tjänar man på det, 2 mil för sotaren hit. Hittar inte vad sotningskursen kostar. Är det bara dumsnålt med tankte på deras erfarenhet?

(Appråpå huvudvärken i Mammas öppna spis på torpet, ja alkhol ibland =) Men nog med att jag stängt för tidigt, lätt att missa dom där blå nästan genomskinliga lågorna)
 
Längre rökrör med flänsar på kan öka värmeavgivningen något i det korta perspektivet, men vänta dig inga underverk. Jag tycker att det låter som mycket jobb för lite resultat. Dessutom kommer murstocken inte att värmas lika mycket så värmen försvinner ännu snabbare efter avslutad eldning.

Varför antar du att det sitter ett plåtrör i skorstenen? Om murstocken blir så varm som 40-50 grader betvivlar jag att det finns ett rör i den. Om det skulle finnas ett rör i den, hur gör du då för att ansluta till det när du skall ta upp ett nytt hål?

Gamla skorstenar har ibland en pipa för alla eldstäder. Det är en sämre lösning än att varje eldstad har en egen pipa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.