Hej på er alla eldare och andra galningar! Så här ser min spis/kamin ut.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom allt eldfast material är helt krakelerat, så tog jag och undersökte kaminen lite, la in en litare tunnare tegelbit jag hitta i källaren.

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gör möget för nytta, är det som täljsten att den lagrar värmen, eller bara för att plåten ska bli glödhet och bränna de olyckliga skäl som lyckas luta sig emot? Kanske brand farligt med strålningsvärmen mot golv?

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här spjället lär jag väl förhoppningsvis lära mig att ställa in (nyinflyttad) Tips? Kommer elda blandved.

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan inte förstå vad denna prylen gör för nytta, tycker bara den tar plats.

5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen en bild jag inte vet varför jag tog.

7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har lite småplaner för att ta tillvara på mer värme, b.l.a funderingar på att ersätta alla sidor med täljsten utom framsidan. Alltså bara behålla stommen. Klurar lite på om om man kan ha ett fyrkantigt rökutgång och två meter upp till insatsröret i murstocken. Eller skulle sotarn dissa det helt? Eller kan det bli godkänt om man visar ritning och vad för material som man tänker använda.
 
Om du inte hade haft eldfast sten så hade livslängden på din järn blivit väldigt kort.
Således skyddar den eldfast stenen konstruktionen runt om.
 
  • Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
Aha, kanske skulle ta bort stenen iaf så blir det lättare att kapa för täljstenen =)
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
Det eldfasta teglet har även en annan funktion, att isolera elden så att förbränningstemperaturen blir högre och verkningsgraden bättre. Om elden kyls för mycket brinner inte alla brännbara ämnen upp utan följer med röken ut och irriterar grannar.
 
Hur funkar det med täljsten då, isolerar det och absorberar samtidigt?
 
Min gissning är att täljsten inte klara de höga temperaturer som direkta eldlågor utsätter stenen för.
Täljsten är en förhållandevis mjuk sten och är utmärkt som indirekt värmemagasin men troligen så vittrar det snabbt bort vid stora temperaturskillnader.
 
Ja iaf tunnare sten så låter det ju logisk. Läste att om man skulle elda direkt på täljsten, så ska man ha minst 5cm tjocklek, lite opraktiskt att ha på insidan kanske. Detta gällde Handölsten, läst lite att den innehåller mkt kvarts och är lite hårdare, kanske sprödare med. Norsk täljsten ska visst hålla hög kvalitet men det kanske var en diskussion om tenngjutning hehe.
 
Har aldrig sett en kamin med täljsten invändigt,någon annan som vet ?
 
  • Gilla
Gör om och gör rätt
  • Laddar…
Så om jag går in i välsorterad bygghandel ska jag ha eldfast tegel och inte brandtegel?
 
bluebudder skrev:
Så om jag går in i välsorterad bygghandel ska jag ha eldfast tegel och inte brandtegel?
du får nog gå till en firma som renoverar spisar o kaminer,dom vet exat hur du skall göra
 
Dom ska väl vara här på forumet =)
 
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
bluebudder skrev:
Så om jag går in i välsorterad bygghandel ska jag ha eldfast tegel och inte brandtegel?
Ser ibland på Blocket att det annonseras eldfast tegel men man ser på bilden att det är vanlig massiv hårdbränd tegel (röd).

Massiv vanlig tegel används till skorstenar, därav tror jag, att folk misstar sig och kallar det eldfast tegel.

Eldfast tegel är i regel (iallafall förr - tillverkad av Höganäs - ljust gul och väldigt hård. Finns/fanns som helsten och halva tjockleken s.k halvsten.

Ibland kan man hitta ett parti på Blocket om man har tur.

För övrigt så ska man mura sådan eldfast sten med ett speciellt eldfast bruk, om murning är aktuellt. Vanligt bruk tål inte temperaturerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
De där stenarna är i första hand till för att höja förbränningstemperaturen och på så vis höja verkningsgraden. Och primärt är det nog för att klara miljöklassningen. I andra hand är de till för att skydda kaminen. Gjutjärn är ganska duktigt på att klara höga temperaturer. Men visst förlänger de avsevärt livslängden på kaminen. Kikar du i plåtkaminerna som är populära i dag så är de klädda även i botten och på ovansidan. Contura till exempel kör väl gjutjärn i botten om jag inte missminner mig.

Jag rekommenderar att du köper chamottesten till den. Jag har testat både med eldfast tegel och nu med chamottesten, och jag måste säga att testen faller ut till chamottens fördel. Jag handlade chamottesten nu i höstas på Hornbach (såg att du bodde i Sthlm). De är lite för stora, så man får kapa av dem 2-3 cm eller vad det var. Lätt att kapa med en vinkelslip och stenskiva.

Täljsten, glöm det. Du kan inte använda den som du föreslår. Täljsten är känsligt för höga temperaturer och den där kaminen är inga problem att få upp i hiskeliga temperaturer. Ska man använda täljsten annat är för prydnad så ska den vara konstruerad för det. Och det ska vara mycket täljsten för att göra någon nytta. Då är det bättre att du köper en täljstenskamin som funkar på det sättet du önskar.

Vi har en exakt likadan kamin som jag eldat i 24/7 på vinterhalvåret i 10 år nu. Till sommaren ska jag plocka ner den och gå igenom den och eventuellt göra en ombyggnation som avser att isolera eldhärden ytterligare. Men det får vi se då i så fall :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Just det, den där lilla kåpan som du visar på en av bilderna ska sitta fast med en skruv. Det är en liten kåpa för ett luftutsläpp i framkant. Vår är sönderbränd och vi kör utan den. Funkar lika bra.
 
Guzzi skrev:
Kikar du i plåtkaminerna som är populära i dag så är de klädda även i botten och på ovansidan. Contura till exempel kör väl gjutjärn i botten om jag inte missminner mig.
Ja, men Contura rekommenderar också i sina instrux. att man ska elda på ett lager gammal aska, dvs inte rengöra spisen efter varje eldning.
Detta asklager fungerar som en isolering och skyddar järnet i botten. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.