Frågan är om granne ovan får vattenskada och skadar mitt badrum. Vem betalar?
 
Det normala är din egen försäkring men sen kan ju ditt försäkringsbolag ställa den andre till svars och kräva ers.
 
  • Gilla
soundfox och 4 till
  • Laddar…
I normalfallet så får du stå för skadorna i din egen lägenhet, även om det beror på ett fel "från utsidan". Såvida man inte kan visa att grannen varit vårdslös/oaktsam. Det är ovanligt att någon kan bevisas varit vårdslös.

Men sedan förekommer det att föreningen tar skadan även oinne hos dig, det är egentligen fel. Det förekommer även att föreningens försäkring tar skadan, även om det egentligen är ditt ansvar. I sådana lägen är dte bara att tacka och ta emot.

Om du har bostadsrättstillägg i din hemförsäkring, så skall din försäkring ta den här typen av skador. Fast givetvis med sedvanliga friskrivningar och åldersavdrag osv.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Eaum
Hade du ingen egen hemförsäkring när detta hände? Och vad menar du med BRF-försäkring?
 
  • Gilla
McDoit och 4 till
  • Laddar…
I många föreningar finns det ett "kollektivt" bostadsrättstillägg. Där föreningen alltså har tillägget tecknat för alla medlemmar. Det kan finnas anledning att granska villkoren för dessa kollektiva lösningar. I många fall är de dramatiskt sämre än en försäkring man tecknar själv.
 
  • Gilla
JockeHX och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I normalfallet så får du stå för skadorna i din egen lägenhet, även om det beror på ett fel "från utsidan". Såvida man inte kan visa att grannen varit vårdslös/oaktsam. Det är ovanligt att någon kan bevisas varit vårdslös.

Men sedan förekommer det att föreningen tar skadan även oinne hos dig, det är egentligen fel. Det förekommer även att föreningens försäkring tar skadan, även om det egentligen är ditt ansvar. I sådana lägen är dte bara att tacka och ta emot.

Om du har bostadsrättstillägg i din hemförsäkring, så skall din försäkring ta den här typen av skador. Fast givetvis med sedvanliga friskrivningar och åldersavdrag osv.
Har hört att man får ta skadan på sin egen försäkring. Ska förnya min hemförsäkring och frågade F-bolaget om vad som gäller i ett sådant fall. De svarade: Du får ingen ersättning. Måste byta bolag!
 
  • Wow
  • Gilla
McGust och 1 till
  • Laddar…
Har de inget brf tillägg att teckna?
 
  • Gilla
Prippss
  • Laddar…
Eaum Eaum skrev:
Hade du ingen egen hemförsäkring när detta hände? Och vad menar du med BRF-försäkring?
BRF försäkring tar skador i bjälklaget om jag förstår rätt. Vill ställa frågan innan jag förnyar hemförsäkringen.
 
Är det ngt. konstigt litet bolag du har nu?
 
H hempularen skrev:
Har de inget brf tillägg att teckna?
Föreningen har brf-försäkring
 
H hempularen skrev:
Är det ngt. konstigt litet bolag du har nu?
Kanske det - Trygg-Hansa!!!
 
  • Haha
kattlucka och 2 till
  • Laddar…
Man måste skilja på försäkringen som föreningen har för sina byggnader. Den skall ta skadan i bjälklaget, och allt som inte ligger inom medlemmars eget underhållsansvar.

Men till din egen försäkring kan man oftast teckna bostadsrättstillägg, eller så finns det kollektivt via bostadsrättsföreningen i vissa föreningar.
 
  • Gilla
Gert57 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
[länk]
Tack, väldigt informativt. Frågan är om man själv också ska teckna brf-försäkring, trots att den finns hos brf gemensamt. Blev överraskad när Trygg-Hansa sa att min hemförsäkring inte gäller i ett sådant fall. Ville ha svar från dem innan jag förlänger, då huset nu är 10 år och det troligen blir åldersavdrag i mitt fina badrum.
 
  • Gilla
Hjaal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.