4 070 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Vad gäller vid servitut vatten?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 709 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 709 inlägg
Jag kan bara än en gång hålla med. Vi behöver exakta citat från kontrakt och servitut (med anonymiserade fastighetsnamn) för att ge råd i detta fall. Servitutet finns troligen registrerat hos Lantmäteriet och går att hitta som en rättighet om du loggar in på Min fastighet med BankID:K klimt skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Logga-in-pa-Min-Fastighet/
Medlem
· Västernorrland
· 2 112 inlägg
Så som det låter när TS beskriver förhållandena verkar det inte vara en juridiskt hållbar/möjlig konstruktion.
Instämmer med ovanstående att mer exakta formuleringar av köpekontrakt och servitut behövs för att utröna vad som gäller.
En annan möjlig tolkning utöver vad som nämnts ovan är att andel i anläggningarna ingick i köpet av fastigheten, och det är felaktigt av grannen att bete sig som att han ensam bestämmer över dem och beslutar om avgifter.
Instämmer med ovanstående att mer exakta formuleringar av köpekontrakt och servitut behövs för att utröna vad som gäller.
En annan möjlig tolkning utöver vad som nämnts ovan är att andel i anläggningarna ingick i köpet av fastigheten, och det är felaktigt av grannen att bete sig som att han ensam bestämmer över dem och beslutar om avgifter.
Har ni inga avtal skrivna så är ni ju relativt chanslösa. Och det är väl tyvärr så att ni borde ha förstått att köpa vatten från en privatperson inte alls är samma som att köpa från ett kommunalt VA bolag.D dannej83 skrev:Servitutet gäller nog bara att kunna göra underhåll på ledningen över hans mark, står inget om anläggningen i fråga.
Vet inte hur det borde varit formulerat annars.
I köpekontrakt står det att det ingår vatten och avlopp men mer specat än så är det inte.
Priset för tomten hade ju varit avsevärt lägre om vatten inte ingått så vi har ju betalat för det vid tomtköp, och varje år betalar vi en avgift som han sätter och den ska ju täcka upp för hans utgifter och underhåll.
Men min fråga just nu är om vi kan tvingas vara med att betala för reparation alternativt kopplas över på andra föreningen?
Mitt resonemang är ju att om köper kommunal tomt och kopplar in kommunalt vatten , och kommunens anläggning går sönder kan väl inte kommunen kräva alla på en engångssumma för att reparera sin anläggning. Den faktura man får från kommunen ska väl ändå täcka drift underhåll och rep!? Vi har ju samma upplägg här!
Vad ni bör göra nu är att se till att ni får att avtal till skott som specar vad han ska leverera och vad som ingår i det pris som ni betalar.
Edit. Claes har skrivit det mer tydligt där ovan såg jag (autoscrollen laddade inte de senaste inläggen)