K
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Plastmatta är i min värld big NO NO när det är en oisolerad platta där tillskjutande markfukt kan ställa till med problem.

Hade det varit till mig själv hade jag gjort följande.

Rivit bort all plastmatta och fräst bort limrester till ren betong.
Huggit bort klacken in till duschen fram till bastuhörnan.
Huggit upp brunnen och ersatt med en väggnära ränna längst in.
Flytspacklat fallet från linjen du får från bastuhörnan när klacken är borta och rakt inåt.
Tagit bort gipsen på duschzonens 3 väggar.
Förstärkt med 15mm plyfa och ny gips.
Fuktskyddat de tre väggarna med 10cm runt bastuhörnan samt fram och ut på dörrkarmen på andra sidan.
Fuktskyddat golvet inne i duschzonen och en rollerbredd utanför på golvet.
Satt kakel och klinker inne i duschzonen fram till bastuhörnan samt fram till dörrens foder.
Spacklat ut fuktskyddet på bastuhörnan utanför duschen.
Målat övriga väggar och lagt klinker direkt på betongen på övrig golvyta.
Monterat dit en duschdörr från INR med en Pile (hylla) på dörrväggen för dold förvaring.

Tilläggas bör att om övriga väggar i hela utrymmet också är gipsväggar så bör du sätta fuktskydd med remsa i golv/vägg-vinklarna för att skydda gipsen och detta döljer du sedan med en ca. 7cm hög sockelplatta som du skär till av golvplattorna.
Sjukt bra svar, tycker jag!

Hoppas TS håller sig borta från matta. Tunn oisolerad platta och våtrumsmatta är inte någon toppenlösning. Kan dock göras än sämre genom att blanda in golvvärme. .
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ja matta blir det inte vid renovering. Sen har det legat sen huset byggdes i 40 år och det är en annan femma😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.