H hempularen skrev:
Jo om det är kedjehus, så går tomtgränsen ofta precis vid väggen.
Och jag håller med. Detta låter inte som rätt hus för trådskaparen.
Det hade underlättat att få se ett kort framifrån
 
E Emmsan1 skrev:
Var och kollade på ett hus i söndags. Trädgården ligger jämt med husväggen till grannen. Grannarna har valt att bygga en värme pump på sin husvägg på "vår " tomt. Så varje gång vid reparation eller tillsyn måste grannarna komma in på tomten vi tittade på. Där finns inget avtal mellan grannarna som är skriftligt utan mer att ägaren idag till huset vi har tittat på och lagt bud på har sagt det var okej.
Kan nu ägaren och grannen under processens gång välja att skriva ett skriftligt avtal utan att det fanns med i beskrivningen på tomten eller i beskrivningen av huset när vi tittad e på det?! Accepteras då detta avtal när det görs efter tillbyggnad och inte stod med i beskrivningen vid köp? Det har redan lagts bud på huset som sagt

En annan fråga.
Grannarna har byggt pool precis intill "vår" tomt. Den står alltså mindre än 1/2m ifrån vår tomt. Det finns ett bygglov på staketet mellan "oss".
Men de har byggt ett trädäck som gjort markant marknivå på tomterna och sträcker sig minst 10m ut från husväggen. Eftersom detta har gjorts rasar rabatten som är byggd innan de rev ner buskarna som stod mellan husen, där staket nu står mellan tomterna. 3 gånger per år måste "vi" fylla på jord för att hålla rätt nivå på rabatten. Blommor, och jord åker under trädäcket då det är helt öppet under till trädäcket.
De har bara byggt staketet en bit fram och har sen valt att ha grönska/buskarna ut mot väggen där man lätt kommer mellan om man vill in. En liten grind som man både kan krypa under och över som liten samt att ut mot andra sidan poolen har de satt vanliga armeringsjärn som klätterväxter kan ta sig upp på. Vad kan vi göra?

[bild] [bild] [bild]



[bild]fläkten.
Om jag var och tittade på ett hus och jag såg eventuella problem - så skulle jag anse att problemen kom med huset. De fanns där innan mig (så att säga). Inget dolt, utan fullt synligt.

Skulle inte förutsätta att någon annan än jag fick betala eventuella förändringar. Det likdom ”ingår” i köpet.

Skulle problemen och/eller kostnaden kännas störande - skulle jag inte köpa huset ifråga.

(Givetvis hade jag hoppats att kunna kompromissa med grannarna om jag nu valde att köpa trots allt. Men jag hade inte förutsatt att något skulle förändras.. så om jag nu valde att köpa fastigheten så hade jag ansett att jag ”godkänt” alla dessa saker redan vid köp..)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tja allt som är omtalat med tidigare ägare upphörs vid ägarbyte brukar det vara.
 
harry73
HogeN HogeN skrev:
Tja allt som är omtalat med tidigare ägare upphörs vid ägarbyte brukar det vara.
Nej, avtal försvinner inte för att fastigheten byter ägare.
Men har man ett avtal med förra ägaren, gäller avtalet mot förra ägaren och kan denne bli skadeståndsskyldig om avtalet i te längre kan följas.
Förra ägaren kan dock vid försäljning informera nya ägaren om avtalet och då blir nya ägaren avtalspart.
Även om nya ägaren borde insett att det finns ett avtal, tar denne över förra ägarens del i avtalet.
 
harry73 harry73 skrev:
Nej, avtal försvinner inte för att fastigheten byter ägare.
Men har man ett avtal med förra ägaren, gäller avtalet mot förra ägaren och kan denne bli skadeståndsskyldig om avtalet i te längre kan följas.
Förra ägaren kan dock vid försäljning informera nya ägaren om avtalet och då blir nya ägaren avtalspart.
Även om nya ägaren borde insett att det finns ett avtal, tar denne över förra ägarens del i avtalet.
muntliga avtal......... tror inte många har sånt där skriftligt.. och dessutom ska vi ta det lagaparagaf... så om det är skrivet... är det personens namnteckning inte tomtens namnteckning så när tidigare ägarna godkännde såntdär så skall nytt avtal skrivas med nya ägrana igen så har det upp till nya ägrana att godkänna elr inte...
 
harry73
HogeN HogeN skrev:
muntliga avtal......... tror inte många har sånt där skriftligt.. och dessutom ska vi ta det lagaparagaf... så om det är skrivet... är det personens namnteckning inte tomtens namnteckning så när tidigare ägarna godkännde såntdär så skall nytt avtal skrivas med nya ägrana igen så har det upp till nya ägrana att godkänna elr inte...
Nej, så är det inte
 
harry73 harry73 skrev:
Nej, så är det inte
^^ får du jätte gärna vissa mig den paragraf..
 
Skånepöjk
Jag förstår ärligt talat inte vad problemet är?
Hans värmepump sitter på hans egen fasad, hur menar du att han ska behöva ha ett skriftligt kontrakt för att serva värmepumpen på sin fasad?
Och vad spelar det för roll om han sätter sin häl på ”din” gräsmattan vartannat år för att serva pumpen?

Apropå jorden som ”försvinner”, 500kr i virke eller kantstenar, 2h jobb, klart.

är du såhär jobbig och problematisk hoppas jag du köper en liten gård uppe i bergen så vi normala husägare slipper bråka med jobbiga grannar.
Lycka till
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E Emmsan1 skrev:
Tack för feedback. Jag ville mest förhöra mig vad som gäller.. vi är väldigt förtjusta i huset och vill att det ska vara dokumenterat så om husen brevid oss eller om vi väljer att sälja att allt står rätt till. Att där finns dokumenterat vad som gäller för oss. Enligt mäklare finns inga dokument skrivna.
Klart kommer vi prata med grannarna vid köp igen men innan vill vi mest bara ha koll på vad som är "rätt"
Strunta i huset du kommer att göra dej själv och grannarna olyckliga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.