billy_baver skrev:
För att undvika missförstånd: Jag hänvisar till Trafikverkets regler om säkerhetszon därför att händelsen visar hur stolparna kan utgöra en risk för inte bara arbetsolyckor utan också rena trafikolyckor. Om exempelvis en det varit inte en traktorburen slåtterbalk utan en moped som kört in i stolpen skulle den kanske inte gett vika lika skonsamt..
Den mopedisten hade slagit sig lik förb... då han/hon kört in trädet bakom, se bilden med trasig stolpe och trädet direkt bakom och det trädet hade definitivt inte gett vika. Det blev lite offtopic tror jag då frågan gällde ersättningskrav gällande förstörd egendom.
 
Dalbotös skrev:
Tack för bra svar!
Såhär har det gått hittills. Ringde Trafikverket som förklarade att det är Skanska som har vägunderhållet i mitt område. Ringde Skanska som förklarade att det är den personen som kör som själv är ansvarig för eventuella skador. Har blivit lovad att den personen som körde skall komma förbi ikväll och kolla på det hela. Så jag får väl se vad det blir av det.
Jag vill ha en ny stolpe, med tanke på precisionen på tidigare arbete så är det väl bäst att gräva ner den själv så inte hela trädet bredvid ryker men en ny stolpe tycker jag allt att han borde kunna ordna. Det är väl inte för mycket begärt eller? Blir inte riktigt klok på vad nya kostar för det varierar väldigt när jag letat på nätet, dessutom verkar inga ha så långa som mina är. De övriga sticker upp ca 120 cm och en tredjedel skall enligt anläggningsinfo vara nedgrävt.

ericalnemar - du menar alltså att vägområdet kan gå in på min tomt? Och att Trafikverket kan ha rätt att göra som de vill där? Hur vet man hur långt det området är i så fall? Har planer på att sätta upp ett staket eller en häck eller något på den delen av tomten som inte har granitstolpar och det är ju ogjort arbete om jag sätter dem på ett område som de som röjer diken ändå har rätt att skövla. :confused:
Samt ogjort arbete att gräva dit en ny stolpe om de kommer köra rakt in i den nästa år...
Har det hänt något i detta ärende?
Jag läste om en liknande historia på ett bilforum, där var det en personbil som blev rejält blästrad av en sopmaskin. Bilägaren fick ingen ordning på det, blev bara hänvisad till entreprenörer, underentreprenörer osv i oändlighet, sen plattade Trafikverkets jurist till honom, låt vara ganska klantigt, osv...
Men när han polisanmälde det hela som "avvikande från olycksplats", dvs i dagligt tal smitning, då blev det fart...
Nu är jag inte jurist, men får du inte ordning på det på något annat sätt skulle jag gå den vägen.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Nej tyvärr. Föraren skulle ju enligt uppgift kika förbi i går kväll och kolla på skadan. Var hemma hela dagen utom ca 20 minuter då jag dessutom glömde ta med telefonen. Givetvis hade jag ett missat samtal när jag kom hem och som grädde på moset från dolt nummer. Antar att det var föraren. Tänkte att han kanske tittar förbi idag istället eller provar att ringa igen men icke. Jag får väl göra ett nytt försök i morgon antar jag.
Jag hoppas verkligen slippa polisanmäla, väldigt tråkigt att dra det så långt så jag hoppas det löser sig på enklare sätt. :(
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Sund inställning tycker jag! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.