AnneFi skrev:
Jag hade iaf bett dom att byta plattan.
Jag hade stortjutit om det hänt i mitt nya badrum :)
Större risk att sabba tätskiktet vid platt byte. Silikona hålet eftersom att det inte syns:)
 
Tiger79 skrev:
Större risk att sabba tätskiktet vid platt byte. Silikona hålet eftersom att det inte syns:)
Kan verkligen bara instämma...

Förstår inte vitsen med att gnälla om man inte ser det faktiskt...
Silicon i hålet och det är knappast någon fara då inte en handdukstork sitter i duschutrymmet där man utsätter väggarna för en helt annan belastning av vatten...

Hade hålet felborrats utan att någon såg det och det sedan döljs av någonting så ingen ser det, hur skulle man då gjort ??

...och gällande att limma upp enhanddukstork så kan jag också instämma i att jag aldrig sett någon som limmat upp en sådan och skulle aldrig komma på tanken själv heller.

Limma upp något skulle möjligtvis vara småsaker i duschutrymmet... annars skruvar man.

Känns lite som det gått lite noja i det här med att göra hål i tätskikten men man får ju faktiskt vara lite flexibel och klarsynt VAR man borrar hålet... :S
 
AnneFi
för mig är det estetiskt. i mitt badrum hade det inte spelat någon roll eftersom vi inte har tätskikt men hade sambon gjort något fel.
Hål spricka whatever så hade han fått plocka bort och göra om.
Ett badrum kostar en förmögenhet inte fan ska det vara vara halvdant när det är färdigt.
 
Ja men om nu hålet täcks av torken, jag tolkar det som att hålet täcks av fästet.
 
Vill man kan man be företaget om ett intyg att det var de som orsakade skadan, hur det åtgärdades samt att de tar ansvar för ett ev skada som kan uppstå pga hålet, i10 år.
 
Men jag vill bara veta mina rättigheter som kund i sånt här läge. Jag godkänner deras kompensering, men vill ändå veta mina rättigheter i såna här fall. Om hålet syns eller inte hör inte hit. För jag ville bara veta om ngn visshet vad jag har för rättigheter
 
B
skriv vad som har gjorts galet. be firman skriva under. händer det något du får skader så får den som gjort hålet ersätta dig med ett nytt badrum.
 
Hade min hantverkare gjort detta fel och han hade fixat till det både funktionellt och att det inte syns hade jag bara ryckt på axlarna. Alla kan göra fel, och rättar man till det efter sig så ser jag det som ett ickeproblem.
Men det är ju jag det...
 
AnneFi skrev:
för mig är det estetiskt. i mitt badrum hade det inte spelat någon roll eftersom vi inte har tätskikt men hade sambon gjort något fel.
Hål spricka whatever så hade han fått plocka bort och göra om.
Ett badrum kostar en förmögenhet inte fan ska det vara vara halvdant när det är färdigt.
Estetiskt.

Det syns ju inte, hade ingen sett det eller sagt nåt så vet man ju inte...

Om man tar bort torken blir det hål ändå...
 
AnneFi skrev:
i mitt badrum hade det inte spelat någon roll eftersom vi inte har tätskikt
Var gör ni av vattnet då?
 
AnneFi
Tiger79 skrev:
Estetiskt.

Det syns ju inte, hade ingen sett det eller sagt nåt så vet man ju inte...

Om man tar bort torken blir det hål ändå...
är det bakom handdukstorken hade jag inte brytt mig men jag trodde att det menades som att det inte lös alarmerande när man kom in i badrummet.
 
AnneFi
Nyfniken skrev:
Var gör ni av vattnet då?
oisolerad källare.
det mesta vattnet rinner ner i avloppet precis som i ett vanligt badrum
 
micke_petersson skrev:
Men jag vill bara veta mina rättigheter som kund i sånt här läge. Jag godkänner deras kompensering, men vill ändå veta mina rättigheter i såna här fall.
TS vill ju veta vad kunden har för rättigheter i liknande fall. Är själv intresserad av frågan och tänker då på allvarligare skador.
 
Det är KonsumentTJÄNSTlagen som gäller i sådana här fall. Inte KonsumentKÖPlagen. Du har köpt en tjänst, inte en vara.

Här står vad som gäller enligt lagen:
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumenttjanstlagen/

Stycket om reklamation får väl anses vara tillämpbart i detta fall (notera särskilt de två punkterna markerade av mig i fetstil) :

Reklamation

Om du anser att tjänsten är felaktig måste du reklamera den. Det gör du genom att meddela säljaren när han eller hon har upptäckt felet. Du måste klaga på felet inom rimlig tid. Om du gör det inom två månader, räknas det alltid som ”rimligt”. Däremot kan du inte reklamera fel som upptäckts senare än tre år efter det att uppdraget avslutades. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker kan du reklamera fel som upptäcks inom tio år efter att uppdraget slutfördes.

Är tjänsten felaktig kan du
  • hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav
  • kräva att felet rättas till utan kostnad för dig, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för säljaren
  • göra avdrag på priset. Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet tillrättat
  • häva avtalet om syftet med tjänsten gått förlorat och säljaren borde ha insett detta, till exempel om tjänsten inte är färdig vid en avtalad tid och säljaren vet om att tiden är av stor betydelse.
Jag skulle tacka för kompensationen och gå vidare.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Känns lite som det gått lite noja i det här med att göra hål i tätskikten men man får ju faktiskt vara lite flexibel och klarsynt VAR man borrar hålet... :S
Fast det är väl ändå mest på det här forumet det är så? I den riktiga världen hanteras sånt här ganska smidigt.

Jag har t.o.m. varit med om att laga trasig golvvärme genom att bara ta bort tre plattor, på byggahus.se hade det hetat "Det är bara att riva hela badrummet!"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.