Troberg gjorde det här innan nya PBL trädde i kraft (tror jag).
Lite mer än tre år sedan.

Edit: Förresten, om man bara ser till att inte vara skriven på den adressen, så kan de knappast göra något. Är de nära nog för att se att man bor där så är de nära nog för att man ska kunna anmäla dem för hemfridsbrott.
 
Redigerat:
Tänkte bara meddela att jag pratat med stadsarkitekten idag. Man förstod direkt att han var positivt inställd till att en småbarnsfamilj var intresserade av huset. Efter att jag pratat om mina planer/drömmar, där jag iframtiden vill riva ner plåtfasad till fördel för en ny träfasad som andas sekelskift, hummade han glatt; ”ja det är kul… det är ju väldigt viktigt att rättfolk kommer till området, särskilt nu då du vill lyfta fram husets karaktär”.(Citaten, här och nedan är inte hundraprocentigt men bra nära). :)

Vidare så har jag via samma stadsarkitekt fått veta att det inte finns några större problem i vad det gäller byggnadslovet, ”det bör inte ta mer än en månad i ett sådant omskrivningsärende!”

Ang. frågan att bo i huset så är inte heller det några problem. Detta då huset har både tvätt, kökoch bad/duschrum. Enda problemet är att vi inte får mantalsskriva oss i huset,dvs. posten får hamna hemma hos svärmor och svärfar. :)

Jag passade också på att dubbelkolla så att inte byggnaden var K eller Q märk. Som tur var så låg huset precis utanför ett kulturområde som var ”stämplat” som särskilt viktigt, Så inte heller där uppkom några problem.

Det enda problemet som jag kan se nu är att grannbyggnaden,som också är till salu, kan komma att köpas upp av någon religiös församling.Jag ställer mig lite frågande till detta med tanke på framtida fastighetsvärde.För vem vill bo granne med ett tempel, en kyrka, moské eller synagoga?

Hur tänker ni kring detta. Jag kan riktigt se framför mig hur dessa gudssökande människor vallfärdar till byggnaden precis utanför min tomt :(

Jag är mycket tacksam för all tidigare respons och jag hoppas att ni vill fortsätta ert engagemang.

Som ni ser så är mitt nya huvudbryjust den eventuella grannens verksamhet, jag hade hoppats på en bostadsförening framför en religiös förening.Tycker du att jag tänker helt galet eller har jag rätt i att vara skeptisk till ett gudstempel som granne? Och om så är fallet bör jag då kanske fundera mer på det bud jag lägger!(?)
 
Redigerat:
Troberg skrev:
För oss var ordningen så här:

* Fixa takläckor. De hade inte varit problem tidigare, eftersom lokalen inte stått varm på vintern (problemet kom först när man hade ett islager på taket och det smälte under det), så inga fuktskador till följd av dem.
* Slipa golv i matsalen. Det var verkligen slitet, det blev ett nytt rum efter att det slipat/lackats.
* Värme. Direktverkande el -> markvärme.
* Sovrum. Bara färg/tapeter. Sammanföll ungefär med när min sambo i praktiken flyttade in.
* Kidsens sovrum. Bara färg/tapeter i de rummen också. Sammanföll ungefär när sambon och kidsen formellt flyttade in.
* "Korridoren" på ovanvåningen. Mest en bieffekt av att vi gjorde sovrummen, som den binder samman. Bara färg.
* Toalett uppe. Lilla toaletten, så en snabb fix att måla.
* Toalett nere. Egentligen bara en snabbfix med färg, för att hålla tills vi gör det ordentligt om kanske 5-10 år.
* Kök. Storrenovering. Tak, väggar, golv, skåp, luckor (över 50 luckor/lådor...), lite el, fläkt osv.

Min nu prognoserade arbetsordning ser ut så här:

Vi ska till en början bo på övervåningen...

* Fixa nytt tak, samt höja befintliga takstolar 20 cm. Höjningen är för att vi senar i livet vill kunna isolera innertaket. Men nu i början kommer vi isolera vindsbjälklaget med cellulosa . (sommaren 2013)
* Färg och tapet i sovrum. (sommaren 2013)
* Dränera samt isolera källarväggar runt huset (höst/vinter 2013)
* Tvättstuga i källaren (vinter 2013)
* Flytta innerväggar på nedervåningen, en ny trappa, ny toalett och kök (2014)
* sen får vi se, vi kanske börjar riva ner plåtfasaden :)
 
Det enda problemet som jag kan se nu är att grannbyggnaden,som också är till salu, kan komma att köpas upp av någon religiös församling.Jag ställer mig lite frågande till detta med tanke på framtida fastighetsvärde.För vem vill bo granne med ett tempel, en kyrka, moské eller synagoga?

Hur tänker ni kring detta. Jag kan riktigt se framför mig hur dessa gudssökande människor vallfärdar till byggnaden precis utanför min tomt
Jag skulle inte bry mig, samma ordningsregler gäller för dem som för andra, så blir det problem (säg tex att parkeringen "svämmar över" så att gatan blockaras) så går det att hantera.

Heck, se det som ett bra tillfälle att bjuda över kompisarna på öl och black metal-grillkväll i trädgården! :)
 
Som sagt en religös verksamhet bör inte vara något problem. Det enda jag skulle vara lite orolig för är om det finns risk för en minaret med ständiga böneutrop. eller för den skulle nästan lika illa med ett klocktorn med kyrklocka vid tomtgränsen.

Men risken att många besökare kommer är ju lika stor om lokalen ex. blir en lågprisbutik (gekå i Ullared som granne...).

Skall man slippa den risken så får man se till att köpa hus i område som är detaljplanerat med bara bostäder.
 
Redigerat:
Bönerutrop förekommer inte i Sverige idag, och även om de skulle göra det så vänjer man sig fort. Jag har bott ett par år i Jordanien, och efter en vecka märker man varken klockor eller böneutrop.
 
TobiasGren skrev:
Det enda problemet som jag kan se nu är att grannbyggnaden,som också är till salu, kan komma att köpas upp av någon religiös församling.Jag ställer mig lite frågande till detta med tanke på framtida fastighetsvärde.För vem vill bo granne med ett tempel, en kyrka, moské eller synagoga?

Hur tänker ni kring detta. Jag kan riktigt se framför mig hur dessa gudssökande människor vallfärdar till byggnaden precis utanför min tomt
Sverige är ett sekulariserat land. Det är väl sällan smockfullt på parkeringen utanför kyrkan eller moskén?
 
Nyfniken skrev:
Sverige är ett sekulariserat land. Det är väl sällan smockfullt på parkeringen utanför kyrkan eller moskén?
Det är väl framförallt alla som tillhör den vanliga "Svenska kyrkan" som är sekulariserade.

I området jag bor så håller de på och bygger en kyrka. Någonting-ortodox, jag minns inte vilken gren, men redan för mer än ett halvår sedan så hade de ibland fullt med besökare, dels fullt med bilar på sin parkering, dels på en närbelägen allmän parkering och också på gatan.

Den kyrkan är alltså inte ens färdibyggd och de har ändå haft fullt.

Sedan har jag i en annan del av Göteborg passerats en av Jehovas vittnens "kyrkor"/rikets sal. Också där har det varit fullt flera av gångerna jag passerat.


(Bara allmänt om att det kan förekomma mycket aktivitet i/vid religösa byggnader.)
 
Belaruz skrev:
Det är väl framförallt alla som tillhör den vanliga "Svenska kyrkan" som är sekulariserade.

I området jag bor så håller de på och bygger en kyrka. Någonting-ortodox, jag minns inte vilken gren, men redan för mer än ett halvår sedan så hade de ibland fullt med besökare, dels fullt med bilar på sin parkering, dels på en närbelägen allmän parkering och också på gatan.

Den kyrkan är alltså inte ens färdibyggd och de har ändå haft fullt.

Sedan har jag i en annan del av Göteborg passerats en av Jehovas vittnens "kyrkor"/rikets sal. Också där har det varit fullt flera av gångerna jag passerat.


(Bara allmänt om att det kan förekomma mycket aktivitet i/vid religösa byggnader.)
Ja... Jag kan tänka mig att en viss aktivitet kan komma att ske i och omkring ett "gudshus" men samtidigt har jag svårt att se att Svenska kyrka säljer sin byggnad till någon "sekt". Mer troligt är att någon av våra världsreligioner kommer finnas representerade i grannbyggnade. Och jag måste säga att ju mer jag tänker på det desto mindre ett problem blir det...

Själv är jag mer av en agnostiker och jag hyser en stor respekt för andras livsåskådningar... Men det jag oroar mig för är hur grannbyggnaden kan komma att påverka värderingen av mitt hus? Men då de flesta som jag talat med lyfter på axlarna och säger "whatever" känns det inte som om det skuklle påverka ett framtid försäljningspriset nämnvärt.
 
Säga vad man vill om religiösa (oavsett inriktning), men de är rätt så harmlösa, speciellt på lokal nivå. Du lär inte få problem med dem, inte värre problem än med andra grannar i alla fall. Dessutom brukar organisationer vara måna om sitt rykte, så de är nog faktiskt mer tillmötesgående än genomsnittsgrannen.
 
Troberg skrev:
Säga vad man vill om religiösa (oavsett inriktning), men de är rätt så harmlösa, speciellt på lokal nivå. Du lär inte få problem med dem, inte värre problem än med andra grannar i alla fall. Dessutom brukar organisationer vara måna om sitt rykte, så de är nog faktiskt mer tillmötesgående än genomsnittsgrannen.
"Amen" :D
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
Lite från det ena till det andra här... men min fråga återknyter till det juridiska innehållet.

Hur fungerar följande.

Låt oss anta att jag vinner budet på huset och får skriva kontrakt. Säg att detta sker om max två veckor. Vid kontraktsdagen betalar jag 10% av köpeskillingen. Innflytt är först 2013-08-01. Vad händer om något skulle hända med huset under tiden, ex. mindre/större vattenläcka, brand, eller annat som gör att husets "förhållanden" förändras. Går köpet tillbaka då eller mister jag mina 10 procent? (För att jag ex. inte vill ha en pol i källaren)...
 
Säljaren ansvarar till tillträdesdagen, så kostnaden för att fixa det är deras.
 
Troberg skrev:
Säljaren ansvarar till tillträdesdagen, så kostnaden för att fixa det är deras.
Tack, då vet jag och svaret känns betryggande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.