Eller är den för klen
Röd borrmaskin av märket Meec med tillbehör och kampanjpris, modellnamn och kundrecensioner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Den har fått väldigt bra betyg. Men kanske inte fungera till mitt ändamål
 
Mikael_L
Den funkar, men med bara 5 joule så tar det sin tid att tugga genom granit, och då måste du stanna och låta borret kylas ganska frekvent.

Jag har borrat lite granit med 5J borrhammare, det är inte helt outhärdligt långsamt, men det går definitivt inte som i smör. Att hyra en kralligare maskin kan verkligen vara en bra idé ifall man ska borra några fler och grövre hål.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Ok känns som det bli billigare borra hål sedan lägga i snigeldynamit än köpa kilarna då dom väldigt dyra.. funkar det med 18mm borr? Tips på vart man köper borr till bra peng? Håller ett bor till många hål ?
 
E
För några år sedan skulle jag ta bort lite sten/berg, hyrde en sådan borr:

En stor borr från Makita som används för att borra i ett stycke sten i en grävd jordgrop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har för mig det var 38mm borr. Sen snigeldynamit. Det funkade, men det var en del jobb med det ändå.

Är ingen expert på stenar/berg, så jag gissar att det varierar lite beroende på vart man bor men jag tror inte det funkar med en sån där borrhammare från Jula tyvärr. Speciellt inte när du går upp lite i dimension vilket jag tror du behöver göra när du kör med snigeldynamit.

Värt att komma ihåg är att kyla ordentligt när du borrar sen inte pressa på för hårt, utan låta borren jobba själv. Annars tror jag du bränner borret rätt fort
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Inte helt säker men typ stensprackning.se eller sprackasten.se köpte jag 3 st 20mm kilar och jag har spräckt både toppar av berg och många väldigt stora stenar med dem. De kostade typ en strax under en hundring styck vill jag minnas. Borrmaskin från jula precis som någon visade i tidigare inlägg. Hade billig borr från jula också, tror det var ett set med borr från 6-20 mm för nån hundring.

Jag rekommenderar kilar. De funkar fantastiskt bra.

När jag grävde ur källaren spräckte jag lite berg som var i vägen för att få plats med tillräckligt med isolering och då hade jag en hilti som jag hyrt för ett annat ändamål men då passade jag på att borra hålen i berget jag skulle spräcka bort toppen av. Kombinationen bättre maskin och bättre borr gjorde att det gick lite lättare än med jula-grejerna men skillnaden var inte så stor.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
ullberg
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Det blir att prova med Jula maskinen.. borret gick på 175 kr för 20mm. Kqnske gå ner till 18mm bli lättare borra med? kil kostar 160 kr stde var dyrt!. Man behöver ett par stora antar jag.. skönt slippa dynamit också kanske.. det var smidigt med värmestaven i hålet..
 
SDS Plus Borr 20mm x 310mm 2 skärigt är att rekommendera i sten? Finns 2 eller 4.. är detta borret ok?
 
  • Gilla
maglin
  • Laddar…
Minst tre kilar behövs. Jag har bara använt 20mm och de har fungerat väldigt bra iaf. Går säkert att gå ner i dimension som du säger för att göra det lättare att borra.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Frågan är om jag ska ta kil och borr i 16,18,20mm till Jula maskinen? Vad säger proffsen!? :) 20mm kanske bli tufft.. mina stenar är ej allt för stora..
 
Bli nästan billigare med snigeldynamit än köpa kilar. Om det nu räcker med 20mm hål för detta..
Hink med Bendof Snigamit för spräckning av berg och betong, prissatt till 2000 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte risk att värmestaven går sönder av hettan inne i stenen? Förmodar den är väldigt dyr isåfall?
 
Borra hålen, fyll med sprängmedel, försegla. Medans förseglingen brinner färdigt lutar du dig tillbaka i stolen tillsammans med dina snorkalla öl. Vilket sprängmedel du använder är upp till dig, men svartkrut har alltid legat mig varmt om hjärtat! 😉
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.