A Albireo skrev:
Trots att det är en "gammal" fråga, tycker jag att den är ständig aktuell.

Vårt hus kräver ungefär 0,8bar och har i huvudsak vedeldning.
Tidigare hade vi ett för litet expansionskärl som fick ca 1bar och försökte sedan hålla systemtrycket på samma.
Det fungerade sällan resultatet blev 1bar kallt och 2-2,5bar med tankar fulla med värme. För att sänka trycket i systemet släppte jag in luft i några element på andra våningen (och ökade på så sätt expansionsvolymen). Fungerade på något sätt - men "tappade" värme på några element.
Satte in ett dubbelt så stort expansionskärl som var förfyllt med 1,5bar kväve.
Systemtrycket lade jag på 1bar. När värmen började fylla tankarna steg trycket ganska snart till 1,5bar, men vid fulla tankar ökade trycket bara några 10-delar till sedan tog det stopp..
Nu håller jag på med några ytterligare förändringar och kör med elvärme. (konstant temperatur) - Expansionskärlet är helt borta (dock finns det fortfarande några element som är "tomma") men eftersom temperaturen är konstant ändras trycket inte nämnvärt - några 10-delar runt 1bar.
Detta är inte så enkelt och även rörmokare gör fel.
För en villa så skall expansionskärlet ha ett förtryck på 0,5 bar vilket alla mindre kärl har när de är nya.
Tyvärr så är gummimembranet i kärlen inte helt täta varför gasen med tiden diffunderar över till vattensidan så att gasmängden minskar vilket gör att expansionskärlet inte fungerar som avsett.
Man behöver kontrollera FÖRTRYCKET regelbundet och det måste göras när trycket i systemet är noll.
Gör så här:
Släpp ut vattentrycket genom att öppna säkerhetsventilen så att vatten kommer ut.
Anslut sedan en tryckmätare till den luftventil (bilventil) som sitter (oftast under ett svart plastlock) i kärlets ände.
Om trycket är för lågt fyll på med luft tills trycket är minst 0,5 bar, om systemtrycket då ökar släpp ut mera vatten och fyll på luft igen.
Fyll därefter på vatten till 1-1,5 bar, säkerhetsventilen är oftast på 1,5 bar och öppnar om det blir för mycket.

Man kan använda en handpump med tryckmätare eller enklast en kompressor med mätare, en del mätare börjar visa först vid 0,5 bar så fyll då till 0,6.
Man ska inte ha luft i systemet, syret gör att det rostar !
Om systemtrycket kommer ner till 0,5 bar av någon anledning finns det ju inget vatten kvar i kärlet och trycket faller sedan direkt mot noll, trycket måste med marginal vara högre även när det är kallt i systemet och kommer ju att öka med temperaturen.
 
  • Gilla
Emmaelle83
  • Laddar…
B Bert19 skrev:
... För en villa så skall expansionskärlet ha ett förtryck på 0,5 bar vilket alla mindre kärl har när de är nya.
Beror hel på vilken typ av hus man har och storlek på värmesystem.
B Bert19 skrev:
Tyvärr så är gummimembranet i kärlen inte helt täta varför gasen med tiden diffunderar över till vattensidan så att gasmängden minskar vilket gör att expansionskärlet inte fungerar som avsett.
Sant!

B Bert19 skrev:
Man behöver kontrollera FÖRTRYCKET regelbundet och det måste göras när trycket i systemet är noll.
Sant!
B Bert19 skrev:
Gör så här: ...
Detta är inte så enkelt. Skulle jag följa denna guide, skulle värmesystemet tömmas på många liter vatten.
(vilket inte är bra.) Allt vatten i värmesystemet ska sakna fritt syre, vilket medför bland annat att element inte ska rosta invändigt. (som nämns) dvs. Var alltid försiktig med att tappa elementvatten.
(Jag monterade en kulventil ovanför expansionskärlet - vilket kan medföra en risk - därför installerades även en extra tryckventil på ackumulator sidan.) Samt en tapp kran på vid expansionskärlet för att kunna leda ev. vatten i avloppet direkt.
Något som "lurade" mig var att en manometer visade fel tryck. När en ny manometer installerades på ett annat ställe insåg jag problemet. (och förklarade en del "problem")
 
A Albireo skrev:
Beror hel på vilken typ av hus man har och storlek på värmesystem.
Sant!

Sant!

Detta är inte så enkelt. Skulle jag följa denna guide, skulle värmesystemet tömmas på många liter vatten.
(vilket inte är bra.) Allt vatten i värmesystemet ska sakna fritt syre, vilket medför bland annat att element inte ska rosta invändigt. (som nämns) dvs. Var alltid försiktig med att tappa elementvatten.
(Jag monterade en kulventil ovanför expansionskärlet - vilket kan medföra en risk - därför installerades även en extra tryckventil på ackumulator sidan.) Samt en tapp kran på vid expansionskärlet för att kunna leda ev. vatten i avloppet direkt.
Något som "lurade" mig var att en manometer visade fel tryck. När en ny manometer installerades på ett annat ställe insåg jag problemet. (och förklarade en del "problem")
Det är endast det vatten som finns i expansionskärlet som kommer ut så länge man inte släpper in luft någonstans och det är nödvändigt for att kunna kontrollera förtrycket som måste göras med expansionskärlet tömt på vatten.
 
B Bert19 skrev:
Det är endast det vatten som finns i expansionskärlet som kommer ut så länge man inte släpper in luft någonstans och det är nödvändigt for att kunna kontrollera förtrycket som måste göras med expansionskärlet tömt på vatten.
Hur får du expansionskärlet trycklöst?
Tidigare delade jag på anslutningsledningen till expansionskärlet för att göra det trycklöst.
Anslutningsledningen har direkt anslutning till värmesystemet.
Om inte flödet från värmesystemet stoppas till expansionskärlet kommer elementvattnet att tömmas.
Beroende på vilket systemtryck som finns, innehåller expansionskärlet mer eller mindre vatten..
(kan vara många liter - Mitt kan innehålla 140liter vatten)
Dvs. mitt system kan "råka" tömmas på flera hundra liter vatten (om det vill sig illa.)
(Men i denna tråd tror jag expansionskärlet är betydligt mindre.)
 
A Albireo skrev:
Hur får du expansionskärlet trycklöst?
Tidigare delade jag på anslutningsledningen till expansionskärlet för att göra det trycklöst.
Anslutningsledningen har direkt anslutning till värmesystemet.
Om inte flödet från värmesystemet stoppas till expansionskärlet kommer elementvattnet att tömmas.
Beroende på vilket systemtryck som finns, innehåller expansionskärlet mer eller mindre vatten..
(kan vara många liter - Mitt kan innehålla 140liter vatten)
Dvs. mitt system kan "råka" tömmas på flera hundra liter vatten (om det vill sig illa.)
(Men i denna tråd tror jag expansionskärlet är betydligt mindre.)
Ditt system töms inte på vatten när du öppnar säkerhetsventilen, det är ju ett slutet system så när expansionskärlet är tömt blir trycket noll och inget mera vatten kommer ut.
Glömde att påpeka att du måste stänga av cirkulationspumpen först. den kan ge ett tryck !
 
B Bert19 skrev:
Ditt system töms inte på vatten när du öppnar säkerhetsventilen, det är ju ett slutet system så när expansionskärlet är tömt blir trycket noll och inget mera vatten kommer ut.
Glömde att påpeka att du måste stänga av cirkulationspumpen först. den kan ge ett tryck !
Du måste ha ett helt annat system.
Mitt system töms, för min säkerhetsventil sitter på värmekretsen.
 
B Bert19 skrev:
Ditt system töms inte på vatten när du öppnar säkerhetsventilen, det är ju ett slutet system så när expansionskärlet är tömt blir trycket noll och inget mera vatten kommer ut.
Glömde att påpeka att du måste stänga av cirkulationspumpen först. den kan ge ett tryck !
Om expansionskärlet töms på vatten när säkerhetsventilen öppnas beror på hur allt är kopplat.

Det är nämligen inte säkert att säkerhetsventilen sitter bredvid expansionskärlet. Säkerhetsventilen kan sitta en bit ifrån samt att rören är dragna både uppåt & nedåt mellan enheterna.

Vårt expansionskärl kan aldrig bli tomt på vatten genom att bara öppna säkerhetsventilen.
När vi öppnar säkerhetsventilen så töms däremot alla radiatorer på markplanet samt framledning & returledning till golvvärmen i badrummet på markplanet.
 
Om det är tryck i gummiblåsan så pressas vattnet ur kärlet när trycket försvinner på vattensidan. Annars strider ditt kärl mot de fysikaliska lagarna.

Dock håller jag med om att det visst rinner ut vatten ur systemet om man öppnar säkerhetsventilen i de flesta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.