Hej!

Har vid 2 tillfällen haft olika rörmokare hemma hos oss.

Det jag har reagerat på är att efter första rörmokaren hade varit där lämnade han expansionskärlet på 0,3 bar eller nått sånt, (förstår inte då det är 9 streck mellan 0-1 och 10 streck mellan de andra :S
Men men. Andra rörmokaren som var här lämnade expansionskärlet på 1 Bar.

Så nu undrar jag, vad är det rätta?

Vi bor i en 1 Plans villa med källare som har bergvärme, om det skulle spela någon roll.


IMG_1159.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
D
1 bar (och inte 0.3 bar).
 
1 bar ger en vattenpelare på 10 meter!
0,5 bör räcka för ett enplanshus med källare, men 1 bar fungerar utan problem.
 
  • Gilla
Kati 1 och 1 till
  • Laddar…
ok, SÅ det är alltså ingen fara om den står på 1 Bar Även om jag inte har 10m :p

Jag mätte och kom fram till att jag hade ca 3,80m från källargolvet till högsta elementet, eller ca 2 meter om man mäter från toppen av expansionskärlet till högsta elementet.

Hur ska man mäta?
Någon som kan förklara varför det är 9 streck å inte 10 mellan 0-1 bar?
 
  • Gilla
A95toblu
  • Laddar…
Det är när du kommer upp i 2 till 3 Bar, som elementen kan börja ge sig!

Varför skalan är indelad med 9 streck är nog lika dolt i dunkel, som att det finns oändligt med olika gängningar på rörkopplingar. :)
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
D
Man mäter från tryckmätaren på expansionskärlet till högsta punkten på värmesystemet. Det trycket måste du hålla minst. Men ser ingen anledning till att inte köra med 1 bar.

Att det bara är 9 streck beror antagligen på att 0,1-strecket anses ligga så nära 0-strecket att de inte har brytt sig om att rita ut det. Manometern börjar inte reagera förrän vid 0.2 bar typ...
 
  • Gilla
Pyroholic och 2 till
  • Laddar…
Det har även att göra med om vilken temperatur systemet har när det mäts. 0,3bar kan mycket väl vara ok om systemet var kallt när det mättes
 
  • Gilla
Fix o trix78 och 1 till
  • Laddar…
Så en rimlig nivå skulle kanske ligga på 0,5 bar?
Skulle det ge någon fördel att öka till 1 bar mot tex 0,5?
 
Du har ingen fördel så länge du ligger över ca: 0.3 bar i ditt fall dvs ingen risk för undertryck i högst belägna del av anläggningen. Men som DIY_freak skrev varför inte runt 1 bar vid normalfall och förtryck i kärlet ok osv. Huvudsaken är att det inte går över 1.5 bar varmt så att säkerhetsventilen öppnar eller under höjden i m/10 bar kallt så det inte ligger med undertryck högst upp. Svårare behöver det inte vara eller göras.
 
Huvudsaken är att trycket räcker att hålla vattennivån i höjd med översta radiatorn när systemet är kallt/avstängt. Har du tex 1 bar när systemet är kallt så är det troligt att trycket kommer att öka över 1,5 bar när det blir varmt och då kommer övertrycksventilen att öppna och släppa ut vatten i golvbrunnen tills trycket minskats. Inget farligt händer men ändå.
 
För att krångla till det ytterligare så säger jag att trycket ska vara mellan 0,5 och 1,5 bar. 0.5 är det lägsta för expansionskärlet är oftast förfyllt med 0.5 bar, så om trycket är under så kan inte kärlet fungera som det är tänkt. Om förtrycket fortfarande är 0.5 bar är en annan sak :) Är det ett enplans hus så är nog säkerhetsventilen på 1.5 bar och då kan inte trycket bli högre (om säkerhetsventilen fungerar) Om kärlet fungerar som det ska och är rätt dimensionerat, blir det liten skillnad mellan kallt och varmt system eftersom vattnets expansion går in i kärlet.
 
  • Gilla
Sabrin
  • Laddar…
Ok, då ställer jag den på 1 bar istället för 0,5. Tack för er hjälp :)
 
DIY_freak skrev:
Man mäter från tryckmätaren på expansionskärlet till högsta punkten på värmesystemet. Det trycket måste du hålla minst. Men ser ingen anledning till att inte köra med 1 bar.

Att det bara är 9 streck beror antagligen på att 0,1-strecket anses ligga så nära 0-strecket att de inte har brytt sig om att rita ut det. Manometern börjar inte reagera förrän vid 0.2 bar typ...
Lagom är bäst. Vid onödigt högt tryck minskar man kärlets expansion!
 
Trots att det är en "gammal" fråga, tycker jag att den är ständig aktuell.

Vårt hus kräver ungefär 0,8bar och har i huvudsak vedeldning.
Tidigare hade vi ett för litet expansionskärl som fick ca 1bar och försökte sedan hålla systemtrycket på samma.
Det fungerade sällan resultatet blev 1bar kallt och 2-2,5bar med tankar fulla med värme. För att sänka trycket i systemet släppte jag in luft i några element på andra våningen (och ökade på så sätt expansionsvolymen). Fungerade på något sätt - men "tappade" värme på några element.
Satte in ett dubbelt så stort expansionskärl som var förfyllt med 1,5bar kväve.
Systemtrycket lade jag på 1bar. När värmen började fylla tankarna steg trycket ganska snart till 1,5bar, men vid fulla tankar ökade trycket bara några 10-delar till sedan tog det stopp..
Nu håller jag på med några ytterligare förändringar och kör med elvärme. (konstant temperatur) - Expansionskärlet är helt borta (dock finns det fortfarande några element som är "tomma") men eftersom temperaturen är konstant ändras trycket inte nämnvärt - några 10-delar runt 1bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.