Vi fick en vattenskada i badrum i brf för ca ett år sedan. Peab skulle fixa skadan men det tog dom enormt lång tid 13 veckor att bara bygga upp badrummet igen. Förseningen skyllde dom på allt mellan himmel och jord. Under denna tid har det inträffat ganska mycket skador i huset.

  • Parkettgolv i hall massor med små gropar efter grus som letat sig in under deras golvtäckning (golvet var 4 månader när dom började bygga)
  • Innerdörrar som fått repor, också helt nya, suttit uppe nån månad bara.
  • Dom fick för sig att banka till mollyplugg som "stack ut" och var "ivägen" för dom så två hyllor på andra sidan väggen drogs ner och tog med sig stora delar av väggen. Så vi fick reparera väggen och en del värdesaker som låg på hyllorna gick sönder. Samt att badrumsskåpet som stod under hyllorna fick en repa och skåpet var helt nytt och inplastat.
  • Ventilationen var helt avstängd mellan september-december så många fönsterkarmar har stått med kondensvatten och mögel konstant. Vilket har lett till viss röta och färgsläpp.
  • Ett helt nytt design vertikalt element repades när det sattes upp.

    Vad skulle ni säga är en rimlig ersättning att kräva för dessa skador?
 
Vill dom inte "laga" felen? Måla om dörrar, väggar osv? Har dom erkänt skadorna?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vill dom inte "laga" felen? Måla om dörrar, väggar osv? Har dom erkänt skadorna?
Vi vet inte hur dom kommer ställa sig. Men samtidigt som vi kräver skadorna tänker jag att man bör väl skicka med sitt anspråk?

Och vet inte riktigt vad som är rimligt att kräva? Speciellt för skadorna på dom grejjerna som ändå är väldigt nya som golvet. För slipas golvet så försvinner ju eventuellt slipmöjligheten för oss beroende på hur djupt man behöver gå. Och på ett så nytt golv så känns det jäkligt surt att bli av med exempelvis den möjligheten.
 
G Gult_hus skrev:
Vi vet inte hur dom kommer ställa sig. Men samtidigt som vi kräver skadorna tänker jag att man bör väl skicka med sitt anspråk?

Och vet inte riktigt vad som är rimligt att kräva? Speciellt för skadorna på dom grejjerna som ändå är väldigt nya som golvet. För slipas golvet så försvinner ju eventuellt slipmöjligheten för oss beroende på hur djupt man behöver gå. Och på ett så nytt golv så känns det jäkligt surt att bli av med exempelvis den möjligheten.
Börja med att fråga om dom vill rätta till skadorna eller ersätta er med nya inventarier/inredning. Jag gissar att det är föreningen eller försäkringsbolaget som har avtal med byggarna?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Har ni inte tagit upp detta med dem tidigare om det var 1 år sedan?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS
Hallå konsument (Konsumentverket) skriver så här:
Har företaget orsakat skador behöver du börja med att dokumentera skadan och därefter kontakta företaget för att kräva skadestånd. Skadeståndet kan till exempel vara den summa som det kostar att åtgärda skadan. Ibland har företaget som har orsakat skadan kompetens att åtgärda den. I ett sådant fall kan du behöva acceptera att företaget åtgärdar skadan istället för att ge dig ekonomisk ersättning.
Tänk på att skadeståndet är menat att ersätta skadan. Du kan till exempel inte räkna med att få ersättning för något som gör att du hamnar i en bättre sits än du var i innan skadan. Skulle det till exempel vara så att du har fått en repa i parkettgolvet är det inte rimligt att du får hela golvet utbytt utan kostnad.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-har-gjort-fel/

Du behöver klaga inom 2 månader efter att du har upptäckt felet, om det inte finns några särskilda skäl till att det har dröjt mer än så. Finns mer tips på den sidan också.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har ni inte tagit upp detta med dem tidigare om det var 1 år sedan?
Dom byggde så inni helvete fel så hela badrummet fick rivas ut igen ca 1 månad efter att dom var "klara" så vi har väntat med att ta tag i alla skador tills att det blivit helt klart..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hallå konsument (Konsumentverket) skriver så här:

[länk]

Du behöver klaga inom 2 månader efter att du har upptäckt felet, om det inte finns några särskilda skäl till att det har dröjt mer än så. Finns mer tips på den sidan också.
Jo hjar också läst det men jag kan ändå tycka vad är rimligt här? Ett 4 månader gammalt golv ska man ju inte behöva "laga" för ett så nytt golv har ju inte en skråma på sig än, slitage finns ju inget att tala om.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med att fråga om dom vill rätta till skadorna eller ersätta er med nya inventarier/inredning. Jag gissar att det är föreningen eller försäkringsbolaget som har avtal med byggarna?
Ja vi funderar mest över vad är det rimligt att kräva? Är det rimligt att kräa ny dörr när det är ca 4 repor genom lacken på den, för att den var sprillans ny och slitage finns inget att tala om. Eller får man nöja sig med att ens nya dörr får bli lagad?

Yepp...
 
BirgitS
G Gult_hus skrev:
Jo hjar också läst det men jag kan ändå tycka vad är rimligt här? Ett 4 månader gammalt golv ska man ju inte behöva "laga" för ett så nytt golv har ju inte en skråma på sig än, slitage finns ju inget att tala om.
Det brukar anses att det är oskäligt dyrt att byta ut ett golv för några repor. Det är nog inte helt ovanligt att ett 4 månaders golv redan har fått eller snart kommer att få en och annan mindre skada. Men hör med kommunens konsumentvägledare för de är ju mer insatta i vad som är praxis.

Många skador på golv och dörr går att laga så det inte syns på 1 m håll, vilket är ett vanligt avstånd när det gäller besiktningar.
 
  • Gilla
Snicklas och 2 till
  • Laddar…
Om felet som skulle fixas fanns när ni flyttade in borde ju det jobb för att fixa inte skapa mer skador än som godkänts vid slutbesiktning. Det vore ju orimligt om man för att fixa ursprungliga skador genererar slitage som inte passar slutbesiktning. Däremot har jag förstått att vid slutbesiktning är ett hus inte repfritt och perfekt. Är inte i branschen, men besökt bekanta i nybyggda hus och lägenheter samt pratat med de som är i branschen och generellt verkar ofta förväntningar vara högre än godkänt resultat.

Har man inte en hantverkare som är duktig och som man "känner" så är det nog så att själv är bäste dräng. Även om det givetvis finns massor av duktiga hantverkare som man ännu inte lärt känna. Men väldigt många verkar ha otur. Sen är det väl så att de är de 5% som blir fult eller fel man får krångla med, allt som blev rätt pratar ingen om...
 
Ursäkta att jag inte orkat läsa alla svar i tråden men Peab brukar inte utföra entreprenader åt privatpersoner så jag tolkar det som att det är föreningen som anlitat Peab för att renovera badrummet och i så fall tycker jag att du i första hand ska vända dig till styrelsen och ev också till entreprenadbesiktningsmannen. Det är fullt rimligt att du ersätts för samtliga skador i lägenhet, både stora och små.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Peab brukar inte utföra entreprenader åt privatpersoner
Peab Byggservice (dotterbolag till Peab) gör väl sådant åt privatpersoner?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
tensiden tensiden skrev:
Peab Byggservice (dotterbolag till Peab) gör väl sådant åt privatpersoner?
Ja, om man beställer montering av kök via Ikea brukar det bara Peab som de kontaktar.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Ursäkta att jag inte orkat läsa alla svar i tråden men Peab brukar inte utföra entreprenader åt privatpersoner så jag tolkar det som att det är föreningen som anlitat Peab för att renovera badrummet och i så fall tycker jag att du i första hand ska vända dig till styrelsen och ev också till entreprenadbesiktningsmannen. Det är fullt rimligt att du ersätts för samtliga skador i lägenhet, både stora och små.

Det är dock inte rimligt om man lång tid med att påpeka skadorna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.