D Dr Jumping Jack skrev:
Vilka jobb finns det där man jobbar 3-4 mån om året?
Sverige är grått, kallt och relativt tråkigt i min mening men levnadsstandarden är hög och arbetsförhållanden och välfärd väldigt bra.
Att jobba i Sverige men på distans delvis från utlandet verkar erbjuda det bästa av två världar.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi bor i ett nybyggt hus helt i klass med, om inte bättre än svenska hus med alla tänkbara tekniska installationer som inte många svenska hus har.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Rumänien funderar jag på, kan jobba varannan vecka i Sverige heltid men siktar på halvtid, isf en vecka av fyra.
Intressant tips! Tack!
 
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Sverige är grått, kallt och relativt tråkigt i min mening men levnadsstandarden är hög och arbetsförhållanden och välfärd väldigt bra.
Att jobba i Sverige men på distans delvis från utlandet verkar erbjuda det bästa av två världar.
Om du bor utomlands mer än 6 mån/året så har du inte tillgång till svensk välfärd
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi bor i ett nybyggt hus helt i klass med, om inte bättre än svenska hus med alla tänkbara tekniska installationer som inte många svenska hus har.
Har hört samma av kollegor som flyttat in från Italien. De är förvånande över den låga tekniska standarden och att t ex elinstallationer ser ut som om de hör hemma från före deras livstid. Anledningen är naturligtvis att elinstallationsarbete är väldigt dyrt i Sverige så vi låter allt åldras utan att byta ut det.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om du bor utomlands mer än 6 mån/året så har du inte tillgång till svensk välfärd
Om man skaffar sig tre boenden då. Ett i Sverige och ett t.ex i Italien och ett i Spanien. Bor ungefär 4 månader på vart ställe per år och jobbar på distans i Sverige. Då borde väl ändå Sverige räknas som bostadsort eftersom banden dit är de starkaste (boende, jobb och utökad familj).
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Du tänker att man köper ett hus i Småland för 400’-800’ (1-2 årslöner) (är det ens möjligt).
Det finns en liten lagom kåk på södra Storgatan 30, Berga, Högsby som kanske slutar under 400'
Köper man ett sånt hus kanske man inte behöver sätta sig i skuld för resten av livet? Kan man inte betala kontant kan man sannolikt amortera bort lånet till man slutar jobba
Man kanske kan nöja sej med lönearbete halva året?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om du bor utomlands mer än 6 mån/året så har du inte tillgång till svensk välfärd
Värt att tänka på.
Bekants mamma jobbade i Norge, bodde i Sverige, tjänade bra och flyttade till Cypern vid pensionen, säger upp sitt svenska medborgarskap för det är ekonomiskt fördelaktigt (varför vet jag inte)
Blir sjuk och ingen vill hjälpa till, Cypern säger: Du har inte bott här länge nog, Norge säger: Du har inte bott här, Sverige säger: Du har inte jobbat här. Pengarna går åt till sjukvård.
Få hem en död mamma som helt saknar pengar, för begravning, var väldigt dyrt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Värt att tänka på.
Bekants mamma jobbade i Norge, bodde i Sverige, tjänade bra och flyttade till Cypern vid pensionen, säger upp sitt svenska medborgarskap för det är ekonomiskt fördelaktigt (varför vet jag inte)
Blir sjuk och ingen vill hjälpa till, Cypern säger: Du har inte bott här länge nog, Norge säger: Du har inte bott här, Sverige säger: Du har inte jobbat här. Pengarna går åt till sjukvård.
Få hem en död mamma som helt saknar pengar, för begravning, var väldigt dyrt.
Det var tankvärt!! Tack för denna feedback!
 
Hemmakatten
Sjukvård är absolut viktigt att tänka på, även om man aldrig tidigare varit sjuk.

Det var därför jag påpekade i min redovisning för Portugal att sjuk- och hälsovården är fri och gratis - och bra.

Blev själv sjuk här och var inskriven på sjukhus i fem veckor, varav en vecka på intensiven. Utmärkt vård. Även om det var lite trist att i tre veckor ligga på ett sexpersoners rum tillsammans med äldre portugisiska damer som inte pratade engelska...

Självklart kan man i alla länder teckna en privat sjukförsäkring. En sådan kräver en hälsodeklaration och blir bara dyrare och dyrare ju äldre du blir. Så att bosätta sig i ett land med bra och fri sjukvård skulle iaf jag prioritera.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Om man skaffar sig tre boenden då. Ett i Sverige och ett t.ex i Italien och ett i Spanien. Bor ungefär 4 månader på vart ställe per år och jobbar på distans i Sverige. Då borde väl ändå Sverige räknas som bostadsort eftersom banden dit är de starkaste (boende, jobb och utökad familj).
När man flyttar utomlands gör nog varje person det utifrån egna skäl.

Grundregeln är att man måste bo (ha bostad) I Sverige mer än 6 månader för att räknas som boende i Sverige och skatta I Sverige. Visst, välfärden är väl bra, vet inte riktigt vad du tänker på men antar det är främst sjukvård. Vad gäller a-kassa, sjukpenning och försörjningsstöd vet jag faktiskt inte hur det fungerar. Men om du är anställd av ett svenskt bolag så borde du väl få sjukpenning iaf,och uppsägningstid mm om det blir aktuellt.

Men om du ser Sverige som det enda landet som kan ge dig trygghet så bör du nog stanna. Och skaffa en sommarstuga eller semesterlägenhet i nåt land.

Jag har inte alls din rädsla. Jag bor I ett EU-land, väldigt många lagar gäller i hela EU. Jag kan när som helst flytta tillbaka till Sverige om jag vill.

Jag skrev tidigare varför jag flyttade hit. Och det gjorde vi efter ganska omfattande undersökningar. För din del skulle det dessutom säkerligen innebära lägre inkomstskatter vilket jag förstår att du behöver eftersom du inte kan köpa ett hus i Sverige. Att då skaffa sig ytterligare två hus i olika länder verkar korkat och dyrt och inte på något sätt bidrar till att du får en bättre ekonomisk tillvaro i Sverige. Sverige har dessutom halkat ner en bra bit på listan över sjukvård.

Läs på om de olika länder du är intresserad av. Åk och besök och känn av stämningen.
 
  • Gilla
Sailor 75 och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det finns en liten lagom kåk på södra Storgatan 30, Berga, Högsby som kanske slutar under 400'
Köper man ett sånt hus kanske man inte behöver sätta sig i skuld för resten av livet? Kan man inte betala kontant kan man sannolikt amortera bort lånet till man slutar jobba
Man kanske kan nöja sej med lönearbete halva året?
Om man nöjer sig med den standarden så kan man säkert gå ner i arbetstid.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag kan när som helst flytta tillbaka till Sverige om jag vill.
Pensionsavgifter betalas in med oskattade pengar och sen skattas pensionen när man tar ut den och bidrar till svensk sjukvård. Att då lägga den skatten i Portugal (ev ingen skatt alls) och sen komma hem och utnyttja svensk sjukvård när msn blir sjuk är väl närmast omoraliskt
 
  • Gilla
Mangan13 och 8 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om man nöjer sig med den standarden så kan man säkert gå ner i arbetstid.
Ingen tror väl att man får ett nytt och fräscht hus för en årslön?
Har man inte lust eller råd att vara med på det prisrally som sker i storstäderna finns det alternativ, inte måste man sätta sig i mångmiljonskuld för att bo.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Pensionsavgifter betalas in med oskattade pengar och sen skattas pensionen när man tar ut den och bidrar till svensk sjukvård. Att då lägga den skatten i Portugal (ev ingen skatt alls) och sen komma hem och utnyttja svensk sjukvård när msn blir sjuk är väl närmast omoraliskt
Har du tänkt på att en vuxen person, kanske pensionär betalat skatt i Svärje i hela sitt liv...
 
  • Gilla
Staffans2000 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.