U Uffe A skrev:
Dilemmat är om du ska mörka något vid en försäljning, nu har du fått frågan och du får rådfråga dig själv hur du ska svara
Hade dom inte frågat så hade det inte varit några problem
De kan ju alltid ta en besiktning, både hus och en separat på elen
Har du gjort det enligt gällande regelverk och det är yrkesmässigt gjort så är det inga problem
Man behöver inte mörka något. Men man behöver inte säga att man gjort elen.
Men de flesta brukar inte fråga sånt oväsentligt men de brukar vara duktiga med väsentliga saker som var de köpt tapeten
 
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Man behöver inte mörka något. Men man behöver inte säga att man gjort elen.
Men de flesta brukar inte fråga sånt oväsentligt men de brukar vara duktiga med väsentliga saker som var de köpt tapeten
Nu har ju köparna frågat om just detta. Det framgår redan i inlägg #1
Så antingen är man ärlig och berättar, eller så mörkar man.
 
Jag undrar om inte fler är intresserade av våtrumsintyg än elintyg. Jag kan förstås ha fel, men det är vad jag tror. Och våtrum får man ju göra själv.

Är ett svar av typen ”nej, jag har inga intyg eller kvitton, jag har gjort det mesta själv” att mörka? Det kanske det är, men själv tycker jag att det är rätt öppet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag undrar om inte fler är intresserade av våtrumsintyg än elintyg. Jag kan förstås ha fel, men det är vad jag tror. Och våtrum får man ju göra själv.

Är ett svar av typen ”nej, jag har inga intyg eller kvitton, jag har gjort det mesta själv” att mörka? Det kanske det är, men själv tycker jag att det är rätt öppet.
Absolut inte att mörka
Det är ett ärligt och öppet svar
 
Redigerat:
Skumpe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att dra el själv är lite som att köra för fort, det är ett olagligt sätt att ta sig från A till B, men man är lik förbannat vid B när man gjort det. Och så länge som arbetet är fackmannamässigt utfört så är elanläggningen efter hempulet lika laglig som om en elektriker gjort jobbet. Att själva utförandet var olagligt påverkar inte i sig anläggningens laglighet.
Problemet är väl snarare att om något händer har du en väldig uppförsbacke att bevisa att allt verkligen var riktigt gjort. Man kommer utgå från att du gjort fel om du inte är behörig.
 
Vilka är "man"? Om det är försäkringsbolaget,så är ett väl deras uppgift att visa att det inte är gjort enligt deras krav, för att påverka ersättningen. Dvs hur det är gjort spelar roll, inte av vem det är gjort.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag föreslår att du säger, nej jag har inte sparat några papper.
Du är inte skyldig att uppge någon ting alls, det är ju bland annat därför man har mäklare.

Du skall erbjuda dem att inspektera, men uppge för guds skull inte att "våtrummet är utfört enligt konstens alla regler", då kan de slå ner på t,ex, "uppviket är bara 30 mm, det skall vara 50 mm...", eller något annat. Det finns så många olika sätt som är fel idag som var rätt då.

Efter att ha läst alla inlagor här i Byggahus.se så är mitt råd, lova inget muntligt, men har du bilder från projekten är det bra.

Det enda som lagligen skall vara utfört av en viss person är el, men du har ingen skyldighet att bevisa detta.

VVS, våtrum, ventilation får du utföra själv.

Ändring av fasad (yttre utseende), installation av kamin m.m., ändring av bärande konstruktion kräver idag bygglov eller anmälan, men det har inte alltid varit så (byggnadsnämnderna har blivit mer petiga). Kunden kan själv kontakta kommunen i denna fråga, hänvisa alla frågor till mäklaren, det är det han har betalt för.

Påpeka via mäklaren att kunden har en långtgående undersökningsplikt, MEN den kräver inte att du skall uppge någonting. Har du dock någonting uppenbart "varje vår rinner det en bäck igenom källaren", "vid regn blir det en pöl i köket" , så kan det vara BRA att ange detta, men det ingår till stor del i kundens undersökningsplikt.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag föreslår att du säger, nej jag har inte sparat några papper.
Du är inte skyldig att uppge någon ting alls, det är ju bland annat därför man har mäklare.

Du skall erbjuda dem att inspektera, men uppge för guds skull inte att "våtrummet är utfört enligt konstens alla regler", då kan de slå ner på t,ex, "uppviket är bara 30 mm, det skall vara 50 mm...", eller något annat. Det finns så många olika sätt som är fel idag som var rätt då.

Efter att ha läst alla inlagor här i Byggahus.se så är mitt råd, lova inget muntligt, men har du bilder från projekten är det bra.

Det enda som lagligen skall vara utfört av en viss person är el, men du har ingen skyldighet att bevisa detta.

VVS, våtrum, ventilation får du utföra själv.

Ändring av fasad (yttre utseende), installation av kamin m.m., ändring av bärande konstruktion kräver idag bygglov eller anmälan, men det har inte alltid varit så (byggnadsnämnderna har blivit mer petiga). Kunden kan själv kontakta kommunen i denna fråga, hänvisa alla frågor till mäklaren, det är det han har betalt för.

Påpeka via mäklaren att kunden har en långtgående undersökningsplikt, MEN den kräver inte att du skall uppge någonting. Har du dock någonting uppenbart "varje vår rinner det en bäck igenom källaren", "vid regn blir det en pöl i köket" , så kan det vara BRA att ange detta, men det ingår till stor del i kundens undersökningsplikt.
Hade jag varit spekulant på det huset och köparen svarat på det viset så hade jag insett att det var något fuffens
Hade antingen lagt ett bud långt under utropspris eller lämnat och letat efter ett annat ;)
 
  • Gilla
trafe
  • Laddar…
Och hade aldrig gått med på någon friskrivningsklausul :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.