Om det är detaljplanerat så är ju läget bättre. Då är risken för "byggförbud" mindre/obefintlig. Det jag varnade för högre upp är att om det är uitanför det. plan. så finns det ingen garanti att få ett nytt bygglov, om det nuvarande går ut.
 
jokomoko skrev:
Vårt område är detaljplanerat. DP medger brygga.
Nu blir det kanske ett sidospår men det är inte en garanti för att strandskyddet är upphävt i vattnet. Det kan alltså krävas strandskyddsdispens trots att detaljplanen medger brygga. Men om strandskyddet är upphävt i vattnet det så är det ju lugnt.
 
hempularen skrev:
Om det är detaljplanerat så är ju läget bättre. Då är risken för "byggförbud" mindre/obefintlig. Det jag varnade för högre upp är att om det är uitanför det. plan. så finns det ingen garanti att få ett nytt bygglov, om det nuvarande går ut.
Din varning var ändå bra. Jag ska nu säkerhetsställa skriftligt med kommunen att (och när) jag anses startat bygget för att vara helt säker, allt för att undvika eventuella oklarheter i framtiden.
 
Noell skrev:
Nu blir det kanske ett sidospår men det är inte en garanti för att strandskyddet är upphävt i vattnet. Det kan alltså krävas strandskyddsdispens trots att detaljplanen medger brygga. Men om strandskyddet är upphävt i vattnet det så är det ju lugnt.
Jag ville inledningsvis inte gräva ned alltför djupt i alla detaljer här på forumet - men bryggan är OK. Jag anmälde till Länsstyrelsen om Vattenverksamhet gällande bryggdelen för att vara på den säkra sidan och fått godkänt. Innan beslut så gick Länsstyrelsen igenom strandskyddsaspekten, konsulterade med kommun, tog in synpunkter från grannar. Länsstyrelsen beslut har nu vunnit laga kraft - så det är vattentätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Noell och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.