Ok men jag kommer nog göra ett försök på detta ändå. Om jag inte får allt så är det helt ok.

Det hela verkar ganska lätt att fixa själv (tillsammans med säljaren). Va inne på lantmäteriets e-tjänst för att prova lite.

Det ända som eventuellt kräver lite tanke är beskriving och ändamål. Vad eller hur mycket ska man skriva här? Bara några rader eller ska man verkligen gå in i detalj på varför man vill köpa. Finns det några fallgropar här tro?

det jag ritade in va ett tillskott på 7000kvm till mina 1500. Helt ok om det bara blir 1500 till men fårstår verkligen inte varför det skulle vara ett problem. Det är en ändtomt så det är ju inte så att jag "förstör" något skogsbruk eller likande.
kan tilläggas att det är precis utanför strandnära område men planbelagt (planen sattes ~~1960 typ...)

Jag köper i så fall marken som går fram till två närliggande fritidshus. har dom något att säga till om tro? Skulle det i så fall vara värt att undvika det så kan ja ju rita om.... tyckte bara att det blev mer naturligt att ta bort massa smala remsor (som det är nu)
 
Redigerat:
SarB
A Arne999 skrev:
Ok men jag kommer nog göra ett försök på detta ändå. Om jag inte får allt så är det helt ok.

Det hela verkar ganska lätt att fixa själv (tillsammans med säljaren). Va inne på lantmäteriets e-tjänst för att prova lite.

Det ända som eventuellt kräver lite tanke är beskriving och ändamål. Vad eller hur mycket ska man skriva här? Bara några rader eller ska man verkligen gå in i detalj på varför man vill köpa. Finns det några fallgropar här tro?

det jag ritade in va ett tillskott på 7000kvm till mina 1500. Helt ok om det bara blir 1500 till men fårstår verkligen inte varför det skulle vara ett problem. Det är en ändtomt så det är ju inte så att jag "förstör" något skogsbruk eller likande.
kan tilläggas att det är precis utanför strandnära område men planbelagt (planen sattes ~~1960 typ...)

Jag köper i så fall marken som går fram till två närliggande fritidshus. har dom något att säga till om tro? Skulle det i så fall vara värt att undvika det så kan ja ju rita om.... tyckte bara att det blev mer naturligt att ta bort massa smala remsor (som det är nu)
De andra fastigheterna har inget att säga till om och berörs inte alls så länge gränserna inte behöver bestämmas för att ansluta till dem. Vad gäller ändamål behövs ingen novell alls, du kan tom lämna det tomt om du vill. Ansvarig lantmätare kommer att kontakta dig för att få infon den behöver för att ta ställning, förrättningar ställs inte in bara för att man inte lämnat en utförlig beskrivning av ändamål i ansökan.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Tagit ca 1 år för oss att gå igenom en avstyckning på ca 5,5 ha och fått den tillagt till våran fastighet. Kostnad ca 48 tusen.
Men är ju inte bara för LM att lägga till denna "plätt" till våran tidigare mark.
Några saker dom måste gå igenom är
*Är det lämpligt att en fastighet får den nya arealen.
*Vad ska marken användas till och finns behovet.
*Vem/vilka äger marken, är alla med på att den säljs.
*Finns det ekonomi att köpa marken, lånelöfte från banken måste in om lån krävs.
*Har kommunen/ myndigheter förköpsrätt på marken.
* Finns det några andra hinder.
*Skog på marken? Är den för produktiv får den inte styckas av och säljas

Var en hel del frågor dom behövde ha svar på.
Lika är det viktigt att skriva ett köpeavtal där du inte behöver betala nuvarande ägare något om inte LM godkänner förättningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.