Jag har en sommarstuga som gränsar till en markägare. Är lite sugen på att köpa till mark runt om. Den är relativt otillgänglig för någon annan och har nog inte så stort värde så jag gissar att avstyckningskostnaden blir en stor del av kakan
Frågan är vad som driver kostnaden. Läst om 50-125k men vad är det som avgör?
Kostar varje extra punkt en viss summa tex?
Ja tänker mig ju att man bara flyttar våra 4punkter på kartan tex.

Det hade även varit intressant att flytta dessa punkter förbi angränsande markägare in på nästa. Är det en stor kostnadsdrivare?
 
LITE extra kostar det ju att markera fler gränsrör, men det som framförallt är kostnadsdrivande är olika utredningar. T.ex. om gränserna är osäkra, om någon av fastigheterna är med i gemensamhetsanläggningar eller samfälligheter, om det finns servitut eller ledningsrätter, om området berörs av naturreservat, strandskydd eller liknande riksintressen, osv.

Sen får ju inte lantmäteriet bilda fastigheter som inte är ”lämpliga för sitt syfte” (t.ex. kanske inte en ensam villafastighet på 2 hektar, när det räcker med en tiondel av ytan), och såna avgöranden kan också ta tid och kosta pengar.
 
  • Gilla
SarB och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
LITE extra kostar det ju att markera fler gränsrör, men det som framförallt är kostnadsdrivande är olika utredningar. T.ex. om gränserna är osäkra, om någon av fastigheterna är med i gemensamhetsanläggningar eller samfälligheter, om det finns servitut eller ledningsrätter, om området berörs av naturreservat, strandskydd eller liknande riksintressen, osv.

Sen får ju inte lantmäteriet bilda fastigheter som inte är ”lämpliga för sitt syfte” (t.ex. kanske inte en ensam villafastighet på 2 hektar, när det räcker med en tiondel av ytan), och såna avgöranden kan
Läste oxå det med lämpligt för sitt syfte.... Förstår inte riktigt varför jag inte skulle kunna få äga lite mer mark om jag vill det. Snackar i runda slängar 1ha som ja vill köp med syfte att säkra att inget händer framför min stuga.
 
A Arne999 skrev:
Läste oxå det med lämpligt för sitt syfte.... Förstår inte riktigt varför jag inte skulle kunna få äga lite mer mark om jag vill det. Snackar i runda slängar 1ha som ja vill köp med syfte att säkra att inget händer framför min stuga.
Sannolikhet, mycket liten att du får köpa, det är bara så.
Max brukar hamna runt 1500 kvm för fritidshus.
 
A AndersS skrev:
Sannolikhet, mycket liten att du får köpa, det är bara så.
Max brukar hamna runt 1500 kvm för fritidshus.
Att ja får köpa för Lantmäteriet menar du? Är ju för mig helt obegripligt men men. Kan man fråga lite lätt eller är det occerpris bara för att ställa frågan ?
 
H
A Arne999 skrev:
Att ja får köpa för Lantmäteriet menar du? Är ju för mig helt obegripligt men men. Kan man fråga lite lätt eller är det occerpris bara för att ställa frågan ?
Ring och fråga det kostar inget. Avstyckning brukar ligga mellan 50-100.000,00.
 
Enkla svaret är monopolet. Ensam aktör och folk betalar i tillräcklig utsträckning.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Att ja får köpa för Lantmäteriet menar du? Är ju för mig helt obegripligt men men. Kan man fråga lite lätt eller är det occerpris bara för att ställa frågan ?
Minns jag rätt var det ingen kostnad. Gällde styckning av 50 ha mark/vatten.
 
Helt sjuka priser för att dra några sträck! Samtidigt som det är en myndighet som ska ge service till oss!
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Helt sjuka priser för att dra några sträck! Samtidigt som det är en myndighet som ska ge service till oss!
Det är INTE bara att dra några steck. För att få allt enligt alla våra regler och lagar, så innebär det en del jobb, som ju kostar pengar. Det finns ju en mängd olika intressen att ta hänsyn till ( både lagliga och allmänt acceptabla).
 
  • Gilla
perra i skogen och 5 till
  • Laddar…
H
E Emanuel01 skrev:
Helt sjuka priser för att dra några sträck! Samtidigt som det är en myndighet som ska ge service till oss!
Det är inte ”bara” att dra några streck. Det skall ut och mätas ut, slå ner gränsrör, sen är det en massa pappersarbete. Men det är väldigt bra betalt, tyvärr ingen konkurrens så de kan ta vilka priser som helst.
 
H
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det är INTE bara att dra några steck. För att få allt enligt alla våra regler och lagar, så innebär det en del jobb, som ju kostar pengar. Det finns ju en mängd olika intressen att ta hänsyn till ( både lagliga och allmänt acceptabla).
Lustigt att vi skrev samma mening.😂
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Någon konkurrens kan vi nog inte förvänta oss - det är ju en form av myndighetsutövning. Men visst, politiker har visat stor kreativitet med vad som går att privatisera så man vet ju aldrig 🙂

Även om jag också tycker det är orimligt dyrt är det förstås en fördel för skattebetalarna att den som utnyttjar en tjänst får betala för den istället för att smetas ut på alla medborgare. Det borde för övrigt kunna appliceras på fler områden i det ofantliga Sverige. Se där, ännu en (potentiellt farlig?) ide till aspirerande politiker.
 
E Emanuel01 skrev:
Helt sjuka priser för att dra några sträck!
H HEM2121 skrev:
Det är inte ”bara” att dra några streck. Det skall ut och mätas ut, slå ner gränsrör, sen är det en massa pappersarbete. Men det är väldigt bra betalt, tyvärr ingen konkurrens så de kan ta vilka priser som helst.
Exakt, inte så bra betalt för så lite arbete för någon entreprenör.
 
Det finns bara ett Sverige, och marken inom rikets gränser är som den är. Indelningen av denna i fastigheter är alltså ett stort nationellt intresse, och riksdagen har bestämt att indelningen skall vara rationell.

Dvs ändringar i indelning skall vara långsiktiga, lämpliga och inte bara se tilll nuvarande ägares vilja.

Detr bla därför Lantmäteriet har "monopol" på detta ,på samma sätt som andra myndigheter har monopol på sina ansvarsområden.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.