Magnus E K Magnus E K skrev:
Har ingen elbil än, men farten har stor betydelse för hur mycket den drar. Så det gäller att inte få panik och börja köra fortare för att "hinna till laddstationen". Ingen som testat att köra en rimligt lång sträcka i 40 km/h? Låtsas att bilen är en otrimmad A-traktor.

Även höjdskillnad spelar in så klart. När jag varit i "stan" kan jag, om ingen ligger bakom och jag inte har bråttom, frirulla de sista 3 kilometrarna (minus sista svängen fram till huset), nästan en tredjedel av hela sträckan.
Min Outlander PHEV drar ca hälften i 40km/h jämfört med 70km/h..
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Mitt rekord är 93 Wh/km över 120 km. Det var sommar, men inte varmt nog att behöva AC och jag körde på småvägar genom skogen och kunde hålla ca 60–70 km/h största delen med mycket släpp på gasen innan backkrön för att sedan få fart neråt osv. Med en sådan förbrukning hade jag kommit 30 mil på min IONIQs 28 kWh :p Kör jag samma sträcka motorvägen så blir det mer uppåt 160 Wh/km.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är ju närmast bisarrt att man måste skriva. Att man vill ha dräglig komfort när man kör borde vara en självklarhet. Att köra utan värme måste ju vara att betrakta som en nödåtgärd för att maxa räckvidden i en specifik situation.

Med det sagt körde jag ofta utan värme i min gamla Kia laddhybrid, men det var för att det skulle räcka med batteridrift och jag inte ville att den skulle slå på avgasmotorn för att börja värma kupén. Men i en elbil har man ju inte det problemet.
Lite kul när man rattar på värmen, så ser man räckvidden öka eller minska i takt med ökning av fläkthastigheten eller temperaturen. Borde tycka att där bör finnas ett separat batteri för just komforten till en viss del, så en räckvidd inte blir "lidande" för lite komfort på de flesta resor. Men ja, nu bor vi i skåne och har en mild vinter.
 
halper halper skrev:
Mitt rekord är 93 Wh/km över 120 km. Det var sommar, men inte varmt nog att behöva AC och jag körde på småvägar genom skogen och kunde hålla ca 60–70 km/h största delen med mycket släpp på gasen innan backkrön för att sedan få fart neråt osv. Med en sådan förbrukning hade jag kommit 30 mil på min IONIQs 28 kWh :p Kör jag samma sträcka motorvägen så blir det mer uppåt 160 Wh/km.
Det hade du nog inte gjort, enbart ca 70% av batteriets kapacitet är tillgängligt att använda. I princip alla tillverkare annonserar kapaciteten inklusive den oanvändbara delen.
 
JLyck JLyck skrev:
Lite kul när man rattar på värmen, så ser man räckvidden öka eller minska i takt med ökning av fläkthastigheten eller temperaturen. Borde tycka att där bör finnas ett separat batteri för just komforten till en viss del, så en räckvidd inte blir "lidande" för lite komfort på de flesta resor. Men ja, nu bor vi i skåne och har en mild vinter.
Sedan påverkas ju detta av hur temperaturen i kupén ändras också. När jag slår på värmen i min bil så sjunker räckvidden markant, men när kupén väl är varm så kostar det inte mycket energi att fortsätta att hålla den varm. Detta visar på värdet av att förvärma bilen medan den sitter uppkopplad mot elnätet.
 
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Borde tycka att där bör finnas ett separat batteri för just komforten till en viss del, så en räckvidd inte blir "lidande" för lite komfort på de flesta resor. Men ja, nu bor vi i skåne och har en mild vinter.
Risken blir väl att du då står och svär på sommaren över att du inte kan nyttja hela din samlade batterikapacitet, för att del av kraften ligger i ett extrabatteri som är reserverat för defroster och rumpvärme...
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Risken blir väl att du då står och svär på sommaren över att du inte kan nyttja hela din samlade batterikapacitet, för att del av kraften ligger i ett extrabatteri som är reserverat för defroster och rumpvärme...
Eller för AC på sommaren :cool: Men, ja. Risken är väl att man blir irriterad över det. Alla har inte samma krav på komfort osv. Men ändå! Letar efter saker att klaga på när det gäller elbil, och detta var ett svagt försök att hitta något negativt. :seenoevil:
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har fortfarande inte hittat reglaget som reglerar värmen på min elcykel.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har fortfarande inte hittat reglaget som reglerar värmen på min elcykel.
Om du kopplar bort batteriet blir det varmare ;):rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det hade du nog inte gjort, enbart ca 70% av batteriets kapacitet är tillgängligt att använda. I princip alla tillverkare annonserar kapaciteten inklusive den oanvändbara delen.
Enligt tester på internätet verkar IONIQ av min modell ha cirka 31,3 kWh varav 28 är användbara.
 
halper halper skrev:
Enligt tester på internätet verkar IONIQ av min modell ha cirka 31,3 kWh varav 28 är användbara.
38 kWh enligt nätet, vilket innebär 74%.
 
pacman42 pacman42 skrev:
38 kWh enligt nätet, vilket innebär 74%.
Jag har den gamla modellen som säjs som "28 kWh", inte att blanda ihop med den senare på 38 kWh. Nåväl, spelar ingen roll. Min poäng var egentligen bara att jag kom under 100 Wh/km under perfekta förhållanden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Sommartid snittar min vardagskörning (många korta resor) en förbrukning på ca 140Wh/km. En längre resa i motorvägsfart (120km/h) så hamnar jag runt 200Wh/km.

Nu på vintern med mycket korta resor så ligger jag runt 250Wh/km. Är det riktigt kallt kan det bli ännu högre.
Långresor på motorväg nu under vintern ligger jag runt 230Wh/km.

Temperatur har stor betydelse men framförallt vid korta resor. Initial uppvärmning av kupé och batteri samt avfrostning drar mycket energi.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Jag har den gamla modellen som säjs som "28 kWh", inte att blanda ihop med den senare på 38 kWh. Nåväl, spelar ingen roll. Min poäng var egentligen bara att jag kom under 100 Wh/km under perfekta förhållanden.
Försökte gräva lite till, det verkar som att Hyundai inte försöker skryta med teoretisk batterikapacitet, de berättar istället hur mycket som är tillgängligt i teori och i praktik.

Kia Niro EV från samma tid verkar ha ett batteri på 39kWh, så det kan kanske vara den verkliga teoretiska storleken på batteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.