Krilleman
Har du rörväxlare så har du mycket fjärrvärmevatten som är varmt innan du upplever att det svalnar av...

Lägg upp en bild på hela rasket!
 
Försökte fota med min IPhone, men den tar så jäkla dåliga bilder att man inte ser någonting. Det är också ett totalt kaos av rör och ledningar.

Försköker att beskriva i ord:

- Fjärrvärmeanläggningen heter "Teknoterm Fjärrvärme" och är stor som en ett kyl/frysskåp fast bredare. Myten säger att mitt område var det första i Malmö att installera fjärrvärme i Malmö, runt 1974. Kan vara bland de första i Sverige?
- Rörsystemet är original från 1936 med lintätningar och allt. Tidigare stod det en kokspanna och sedan en oljepanna på samma plats
- Fjärrvärmen in går via något modernare ledningar med isolering och värmemätare
- Styrsystemet är från TA instruments med tidstypisk orange design och ett konstant tjutande.

Jag har egentligen inga pengar just nu, men bara det faktum att jag kan stänga av den onödiga värmeförbrukningen kommer att spara tusenlappar för mej. En kall dusch har ingen dött av. Skall försöka ta bilder,men exfrun tog med sej kameran i flytten. Huset behöver också en omgång isolering, det finns inte en molekyl isoleing i huset just nu. Vägen ner från 32.000 kWh har börjat...
 
  • Gilla
kenneth5828
  • Laddar…
Oavsett ålder på värmeväxlare kan det väl aldrig vara rätt att det går 22 kWh per dygn om värmen är avstängd. Du har inte en varmvattenkran som droppar? Eller läcker det ut värme i elementen trots att du skruvat ner det? Det är inte ett rimligt läckage ens med 70-talsteknik, så det borde gå att minska även utan att byta hela värmeväxlaren.

Erik
 
Avemo skrev:
Oavsett ålder på värmeväxlare kan det väl aldrig vara rätt att det går 22 kWh per dygn om värmen är avstängd. Du har inte en varmvattenkran som droppar? Eller läcker det ut värme i elementen trots att du skruvat ner det? Det är inte ett rimligt läckage ens med 70-talsteknik, så det borde gå att minska även utan att byta hela värmeväxlaren.

Erik
Svårt att se något uppenbart. Temperaturen i radiatorkretsen ligger på 20 greder nu när jag har skruvat ner termostaten till max. Det är samma temperatur som i huset. Det finns fyra kranar med varmvatten i huset, men ingen av dem droppar.

Jag tror nog att problemet är att det är en stor massa som hela tiden är uppvärmt till 70 C, även när inget används (bevisat av hur länge jag hade varmvatten efter att jag strypt värmetillförseln). Sen är väl isoleringen av växlaren si och så. Att hålla något såpass stort uppvärmt till 70 C i en kall källare kan nog kosta 1000 W?

Så det blir nog byte snarast i alla fall. Vet ni hur det är med reglerutrustningen? Ingår det eller är 27.000 kr för enbart själva värmeväxlaren. Kan ju ringa själv och fråga, men är nyfiken. Är det inte bäst att ha styrningen enbart från innetemperaturen?
 
Nej, man vill ligga steget före och börja värma när det blir kallare ute, innan det blir kallt inne.
Därefter kan man begränsa framledningstemp med en innegivare när andra källor påverkar temperaturen inomhus, tex solinstrålning, braskamin etc...

Eller tvärtom när det är blåsigt och man har ett otätt hus, det blir kallt inne trots att utegivaren inte "kallar" på värme...
 
Om mätaren fungerar så betalar man bara för den energin man förbrukar, och då spelar det ingen roll hur dålig växlaren är. Styrning av värmesystemet kan däremot påverka förbrukningen, även om du stänger av cirkulationspumpen så kan självcirkulation sprida värme i huset
 
Galten skrev:
Jag tror nog att problemet är att det är en stor massa som hela tiden är uppvärmt till 70 C, även när inget används (bevisat av hur länge jag hade varmvatten efter att jag strypt värmetillförseln). Sen är väl isoleringen av växlaren si och så. Att hålla något såpass stort uppvärmt till 70 C i en kall källare kan nog kosta 1000 W?
Är du övertygad av den analysen så är det ju bara att byta värmeväxlare och hoppas att det är där felet sitter. För mig låter det dock helt orimligt att det skulle läcka så mycket bara för att du varmhåller ett par hundra liter vatten eller vad det kan vara. Hur stort är rummet där värmeväxlaren sitter? Hur varmt blir det där om du stänger dörren ett dygn? Jag tror att du antingen har fel på mätaren eller har ett värmeläckage ut i radiatorerna även när det inte behövs.
 
Kan det vara så illa att du har ett varmvattenläckage någonstans i huset? Baserat på energiåtgången så skulle det motsvara ca 10 liter 70-gradigt vatten i timmen som läcker.

22 kWh = 79200 kJ
79200 / (4,18 kJ/kgK * 60 grader) = 315 liter / dygn

Stänga alla kranar och kolla att vattenmätarn står stilla.
 
Tack igen för era svar!

Jag vet inte vad jag skall tro heller. 1000W i ett källarutrymme på 8 m2 hade väl blivit en bastu, och det är det inte. Vattenmätaren står helt stilla, så något läckage verkar inte troligt. Mätaren för radiatorvattnet står på den temp som är i huset, elementen känns kalla.

Det som talar emot mätarfel är att mätaren blev utbytt för ett par år sen. Och jag har inte märkt någon förändring av värmekostnaderna.
 
I mitt gamla pannrum, som en gång i tiden också huserat en skön kokspanna, så finns det både en tillluftsventil och en pluggad skorstenspipa som inte används.

Kan det vara så illa att du har en öppen skorsten? Isåfall kan det nog läcka ut en kW värme den vägen.
 
Min växlare drar 200 kWh / månad på tomgång (Med tomgång menar jag fjärrvärmen tillslagen men shunten fast alltså varmvatten men inte värme samt noll varmvattenuttag). Denna förbrukning härrör sig från varmhållningen av sekundärsidan på värmeväxlaren för varmvattnet, i detta värde ingår då förstås förlusterna av att ha växlaren i grunden. Mera lär det bli om man har vvc.

Termostatventil på primärsidan som styrs av givare på sekundärsidans utlopp == litet flöde finns alltid.

Tomgångseffekten kan minskas genom att sänka temperaturen på varmvattnet, man behöver knappast oroa sig för legionella eftersom volymen på det stillastående varmvattnet är mycket liten.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
I mitt gamla pannrum, som en gång i tiden också huserat en skön kokspanna, så finns det både en tillluftsventil och en pluggad skorstenspipa som inte används.

Kan det vara så illa att du har en öppen skorsten? Isåfall kan det nog läcka ut en kW värme den vägen.
Har ingen aning... Jag har en gigantisk murstock med fem separata pipor. Det har varit ett hyreshus förrut med två lägenheter. Nu använder jag en av piporna för kaminen. Skall kolla upp!
 
GzO skrev:
Min växlare drar 200 kWh / månad på tomgång (Med tomgång menar jag fjärrvärmen tillslagen men shunten fast alltså varmvatten men inte värme samt noll varmvattenuttag). Denna förbrukning härrör sig från varmhållningen av sekundärsidan på värmeväxlaren för varmvattnet, i detta värde ingår då förstås förlusterna av att ha växlaren i grunden. Mera lär det bli om man har vvc.

Termostatventil på primärsidan som styrs av givare på sekundärsidans utlopp == litet flöde finns alltid.

Tomgångseffekten kan minskas genom att sänka temperaturen på varmvattnet, man behöver knappast oroa sig för legionella eftersom volymen på det stillastående varmvattnet är mycket liten.
Jag har fruktansvärt hett varmvatten, och har inte justerat det av rent lathet. Skall definitivt testa detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.