Unikt namn
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag funderade också på det, men 11 kWh om dagen är hög förbrukning för ett frostskydd. Jag har en gammal modell av polarslangen i sommarstugan och den drar 3 kWh om dagen. Nyare frostskydd drar mindre än så. Ett elelement tror jag inte heller att det är. Det borde inte ha så jämn förbrukning, utan slå av och på utifrån temperaturvariationer.

Jag kallställer sommarstugan men glömde första vintern ett elelement på. Det gör jag aldrig om, utan nuförtiden slår jag det sista jag gör av alla säkringar utom de som behövs för utebelysningen som går på tidur.
Det har ju tidigare förekommit diskussioner om frostvakter vars temperaturgivare pajjat så de gått på full spätta istället för lagom.

Jag inbillar mig att 11kwh värmeutveckling inomhus borde märkas på inomhustemperaturen.
Det blir ju ändå nästan motsvarande en liten kupevärmare som står och tuggar dygnets alla timmar (~500w/h).
 
ricebridge ricebridge skrev:
Förr hade vi elmätare inne i bostaden, där vi kunde följa förbrukningen i realtid, och med vars hjälp alla kunde vara överens om förbrukningen. Nu sköts allt det där digitalt på distans — vilka garantier har vi för att vi inte blir skinnade?
Har en ny elmätare i bostaden som visar förbrukning, gissar på att alla har det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Något bortglömt? Börja med att läsa elcentralens gruppförteckning och kolla om det finns något dolt t.ex. " avfuktning av krypgrund". Kolla elmätaren och slå ifrån en säkring i taget tills elförbrukningen ändras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.