Har en sommarstuga där allt är avstängt när vi inte är där, utom kombinerad kyl/frys, ett år gammal.
Enligt Vattenfall gör vi av med 11 kWh per dag.
Är inte det mycket? Googlar och läser att den bör dra 150-200 kWh per år, vilket ju är betydligt mindre…

(Allt annat är avstängt, vv, pump, värme, kontakter urdragna.)
 
  • Diagram över elkonsumtion i oktober 2024, visar konstant daglig användning runt 12 kWh enligt Vattenfall, trots endast kyl/frys påslagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, 12 kWh på 24 timmar skulle väl innebära att kyl/frysen hade en effekt på 500W och gick precis hela tiden, och inget av dem är sannolika om det inte är typ ett storköksskåp ni har i sommarstugan och det står på vid gavel...

Det är bara att snällt se sig omkring efter vad det kan vara. Något ni inte tänkt på? En robotgräsklippare där ute kanske? Ett modem eller fiberbox? Automatisk belysning?

Sedan vore det inte byggahus om vi inte frågade om grannen möjligtvis har ett hönshus.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
ni har missat ngt. men ni bör ju hålla 15grader så kanske något element som står på på den inställningen någonstans....

jag har en fastighet med 3 frysar och en kyl igång, den ligger på ca 5-6kWh i förbrukning
 
Min kyl/frys i köket drar strax under 1 kWh per dag.
 
  • Graf över daglig energiförbrukning för kyl/frys, visar värden nära 1 kWh; 13 oktober indikerar 0,81 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Danne824
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min kyl/frys i köket drar strax under 1 kWh per dag.
Du får gärna delge oss andra fabrikat och modell, väldigt intresserad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Du får gärna delge oss andra fabrikat och modell, väldigt intresserad.
Fanns i kåken när jag köpte 2017.
 
  • Produktetikett på Samsung kylskåp modell RL38HCSW med tekniska specifikationer som volym och energiklass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar just på en LG och de har A i deras energi redovisa med 111 kwh
 
Jag har statistik sedan februari och snittet är strax under 1 kWh per dag, lite valfri månader:
 
  • Diagram över månadsvis energiförbrukning i mars 2024, med ett totalt värde på 28,76 kWh inom energiövervakningsappen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av energimonitoring-app som visar en graf över elförbrukning för juli 2024 med total månadsförbrukning 28,46 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energimonitor visar elförbrukning på 27.47 kWh för september 2024 med stapeldiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Vet inte vad som är bäst LG eller Samsung.
För mig lutar det åt LG 🤔 just nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Vet inte vad som är bäst LG eller Samsung.
För mig lutar det åt LG 🤔 just nu.
Jag har LG 3D TV köpt 2012
Produkt/serviceinformation för LG TV, modell 55LW650W-ZC, visas med serienummer, programversion och kundtjänstinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och Blu-ray 3D spelare och har aldrig haft några problem.

Life's Good är bra grejer
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Unikt namn
Hur ser den historiska förbrukningen ut? Har det varit prick 11kwh en längre tid?

Har du kanske ett frostskydd (elvärmeslinga) på inkommande vatten?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T
D Dilato skrev:
Jag har LG 3D TV köpt 2012
[bild]
och Blu-ray 3D spelare och har aldrig haft några problem.

Life's Good är bra grejer
LG = Lucky Goldstar.... eller, det var iaf vad de hette innan de förkortade till LG. 🤣

Inte ett premiummärke på den tiden. 😜
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du kanske ett frostskydd (elvärmeslinga) på inkommande vatten?
Jag funderade också på det, men 11 kWh om dagen är hög förbrukning för ett frostskydd. Jag har en gammal modell av polarslangen i sommarstugan och den drar 3 kWh om dagen. Nyare frostskydd drar mindre än så. Ett elelement tror jag inte heller att det är. Det borde inte ha så jämn förbrukning, utan slå av och på utifrån temperaturvariationer.

Jag kallställer sommarstugan men glömde första vintern ett elelement på. Det gör jag aldrig om, utan nuförtiden slår jag det sista jag gör av alla säkringar utom de som behövs för utebelysningen som går på tidur.
 
Något drar el eller så är det fel på elmätaren.
Vårt fritidshus drog förra veckan/dygn 8-9 kWh med LLVP på 18 grader, elgolvvärme på i badrum och fläkt på konstant lågvarv, kyl/frys skåp och en mobil router, Enbart som exempel för att jämföra med ts 11 kWh/dygn.
 
  • Gilla
kajsali
  • Laddar…
Förr hade vi elmätare inne i bostaden, där vi kunde följa förbrukningen i realtid, och med vars hjälp alla kunde vara överens om förbrukningen. Nu sköts allt det där digitalt på distans — vilka garantier har vi för att vi inte blir skinnade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.