Vi har vår altan, hus och garage nästan som på Byggherres förslag. Vårt garage ligger med kortsidan mot vägen istället.
 
Hemmakatten
Det är väl ett klart typfall på när man kontakter en arkitekt för att få ett hus som passar den lilla långsmala tomten. Är helt säker på att ni kommer att få ett mycket bättre boende. Även om huset är arkitektritat är det inget som hindrar att någon av hustillverkarna uppför huset.

Både hus och tomt blir så mycket mera värt både för er som ska bo där och marknadsmässigt, om ni bygger något som passar in. Hustillverkarnas hus är standardhus som är tänkta att passa på vilken plan tomt som helst i ett villaområde. Men för speciella tomter, långsmala eller kuperade passar de dåligt.
 
Tack för all input!

Tyvärr faller fler av förslagen på att bestämmelserna säger att:

"Bostadsbyggnad ska placeras 4 m från gata. Bostadsbyggnaden ska placeras minst 4 m från angränsande fastighet. Komplementbyggnad placeras minst 1 m från angränsande fastighet och minst 6 m från gata".

Vi kollar samtidigt på Eksjöhus Kvadraten. Eftersom det är lite bredare måste då garaget läggas "bakom" huset. Erfarenhet av det någon? Blir det inte bara en jättebit att skotta samtidigt som det blir ca 17 m att backa ut varje morgon när man har bråttom?
 
Måste ni ha garage? Vad sägs om en kort uppfart, uttag till motorvärmare istället och en friggebod som förråd? Förrådet behöver ju inte placeras på samma ställe som uppfarten.
 
Annakarin:
Jo, vi vill ha garage eller carport. Bilen har alltid fått stå ute i ur och skur, vill ha äntligen få den under tak.

Jag gjorde ett nytt förslag på baserat på Eksjöhus Kvadraten.
Kolla:
 
A
Rolemodel skrev:
Annakarin:
Jo, vi vill ha garage eller carport. Bilen har alltid fått stå ute i ur och skur, vill ha äntligen få den under tak.

Jag gjorde ett nytt förslag på baserat på Eksjöhus Kvadraten.
Kolla:
I sånt fall skulle jag spegelvända huset.
 
Anna_Robban skrev:
I sånt fall skulle jag spegelvända huset.
Ok, hur tänker du då? Isf hamnar entré och garageuppfart på olika sidor om huset och vi måste gå runt huset varje gång. Eller menar du att vända det på andra hållet? Då tänker vi så här; man är i köket (mot gatan) på morgonen och i vardagsrummet (mot trädgården) på kvällen. Det blir mer insynsskyddat så.

Om vi väljer Kvadraten får vi enligt planen inte inreda vinden. Vågar vi göra det i ett senare skede, om säg tre-fem år? Vad kan påföljden bli?
 
A
Aha. Jag förstår. Det jag tänkte på va att uteplatsen kommer ut mot gatan och om man vill använda tvättsugan som en extra ingång så kändes det lämligare att ha den mot garageuppfarten.
 
Jag har haft lång garageuppfart dessutom i grus och vi säger : Aldrig mer!!! Dessutom förtar en så lång uppfart för mycket av er ganska lilla tomt. Synd tycker jag. Ni måste hittta en helhetslösning som fungerar. Kan ni inte bygga ihop carporten med huset?? Vi har så för tillfället med carporten (numera garage) förskjutet ett par meter längre in än huset. Fungerar jättebra och fint med närheten. Hinner inte rita något nu men du kanske förstår ändå. Ett tips med er smala tomt är att titta lite på kedjehus i er omgivning eller på Hemnet därifrån kan du nog få lite idéer.
 
A
Hej alla

Nu blir jag snart galen av husletandet. När vi äntligen verkar ha hittat något faller det på detaljer. Skit.

Vi vill ha detta:
Ett gavelställt hus med entrén på gaveln, max 9 m brett, köket mot vägen, vardagsrum mot trädgård med altandörr så vi kan gå direkt ut på husets baksida, minst 5 rum varav minst tre sovrum, max 151 m² byggyta (blir ca 135 m² boyta). Gärna 1-plan, men kan vara 1½-plan men då måste det vara minst två sovrum nere från början så att vi kan inreda vinden om ca 5 år.

Tomten är plan, 604 m², ca 20 x 30 m.

Maxpris 1,5-1,7 milj. Vi kan gör mycket själva.

HJÄLP!
 
Sluta helt enkelt att leta efter färdiga husmodeller och använd de istället som en inspirationskälla. Er tomt kräver helt klart ett hus ritat efter tomtens förutsättningar och som du insett är det svårt att hitta ett passande typhus. Att gå till en arkitekt kan kanske uppfattas som dyrt, men det finns ju andra alternativ.

Det är kanske lättare sagt än gjort, men om ni har bra koll på vad ni vill ha kan ni ju rita/skissa upp planlösningen själva och sedan gå med den till ett par hustillverkare för offert. Sedan finns det ju hustillverkare som inte behöver mer än er beskrivning ovan för att kostnadsfritt rita upp ett förslag.
 
A
Kan det här va nått då? Inte den bästa ritningen men kanske nått att spinna vidare på. Annars tror jag också på arkitekt som kan göra det bästa möjliga från era förutsättningar. Bild 2 är originalet, så det är ingen ofantlig skillnad.
 
A
Anna_Robban skrev:
[länk]

Personligen gillade jag inte riktigt hallen, att man hamnar nästan direkt i köket, men å andra sidan kan man ju göra om planlösningen lite som man vill så...
Vi har idag varit hos en byggnadsingenjör och ska få skisser på ett hus under v47. Vi visade bl.a. Bollebyggdshuset ovan som grund för vad vi var ute efter.

Spännande att se vad han får ihop! Jag återkommer... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.