Hej!

Vi har fått en tomt och är jätteglada för det! Vi behöver tips på vad vi kan bygga på 604 kvm, 20 x 30 m, med kortsidan mot vägen. Max 150 kvm BY och endast enplanshus. Svårt.

Som hos många andra är drömmarna om hus större än plånboken. Vi är villiga att göra mycket själva.

Tack på förhand.
 
Tycker Kvadraten från Eksjöhus har en bra planlösning. Lika lång på alla sidor 10.50m
Där kan ni ju vrida och vända åt vilket håll som passar bäst;)

Mvh MrsLoKi
 
Lb-hus Falken eller Ugglan 143, Hjältevadshus Vretagården, Borohus Rymd 143, Götenehus Saltö eller Tjärnö.
Jag vet att Myresjöhus också har en sådan modell med entren på gaveln. Hoppas dessa förslag gett dig lite tips att börja fundera utifrån.

Mest valuta för pengarna ger LB-hus Ugglan med sitt låga pris och riktigt höga standard. Allt är dock en fråga om smak. Hjältevadshus är min favorit av torpargrundstillverkarna, men inget jag skulle välja själv.
 
Många fina förslag, men notera att vi bara får bygga i ett plan, ej inredd vind. Alla uppräknade förslag är 1½-plan.
 
Tilläggas ska att det inte finns någon begränsning gällande takvinkel, så vi kan bygga med 45° vinkel som ett 1½-planshus, men får som sagt inte inreda vinden. Konstigt tycker jag. Vågar man trotsa och inreda vinden i ett senare skede? I så fall finns ingen inredning till vinden med i bygglovsansökan.
 
Rolemodel skrev:
Många fina förslag, men notera att vi bara får bygga i ett plan, ej inredd vind. Alla uppräknade förslag är 1½-plan.
Kvadraten finns som 1-plan
 
mrsloki skrev:
Kvadraten finns som 1-plan
Just det, alldeles rätt.
Kvadraten är lite litet. Vi vill ha tre sovrum, vardagsrum och ett extra rum att inreda som arbetsrum. Bästa hus än så länge är nog Eksjöhus Lyckan.

Största problemet med så smal tomt är att vi knappt kommer få in garage/carport. Jag bifogar ett eget förslag, kolla om du vill.
 
Rolemodel skrev:
Många fina förslag, men notera att vi bara får bygga i ett plan, ej inredd vind. Alla uppräknade förslag är 1½-plan.
I området där vi har byggt får man bara bygga 1-plans hus på en del men ett 1 1/2 plans hus räknas som 1-plans hus, detta kan vara värt att kolla med kommunen
 
Hur ser tomten ut, plan, sluttande? Om den är sluttande så är det smart att ha garage och förråd under huset!
 
Tänk på att kolla upp vilka bygglovsregler som gäller för er tomt. Får ni sätta en carport/garage så nära tomtgränsen - går grannarna med på det? De brukar ju måste skriva under för bygge närmre tomtgräns än 4,5 m. Detsamma gäller väl huset i övrigt också - kommer det nrämre gränsen än 4,5 m måste grannemedgivande ges.
 
Om ni fastnar för ett hus som t ex Lyckan skulle ni kunna (om detaljplanen medger) lägga garage/carport längs med vägen ner i södra hörnet med kortsidan. Om ni sen lägger bostadshuset långt ner i nordvästra hörnet, beroende på prickmark, så får ni en fin vinkel mellan de bägge byggnaderna och utnyttjar tomten bättre.
 
I ditt förslag har du ritat in í följande ordning, altan, hus och sist garage. Vi har oxå en långsmal tomt men vi har ordningen altan/garage och sist hus. Dvs altanen ligger bakom garaget så att huset och garaget bildar en vinkel och ger en insynsskyddad altan. Kanske ngt för er?
 
Hej igen!
Jag har ändrat lite i ert första förslag, se nedan, för att visa bättre hur jag menar. Då kan ni ta till vara mer av tomten.
Sen är det självklart beroende på hur reglerna är för er tomt med tanke på avstånd från grannar, garagets placering osv.
 
  • Gilla
Regndropp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.