en bild till på vävad vägg
vvadevggar005.jpg
 
  • Gilla
Verki
  • Laddar…
Tack. Väldigt svårt att se på bilder men jag ska ta ett snack med min målarkompis och se vad han tycker och rekommenderar.
 
ok, jo det var svårt att fota, men detta är ett alternativ, om man inte vill använda tapet vill säga.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Vad exakt i pappersväg är det som behövs idag? Har ett bygglov som är klart enligt gamla reglerna och det ska förtydligas och ritas om lite.
Hej.
Jag gjorde alla ritningar och bygglovshandlingar själv.
Ritat i sketchup. Men jag exporterade 2D till en fri autocad-wiever med någon minimal basicfunktionalitet, för att få ritningarna på sådana där fina CAD-blad, med rutnät markerat längs alla kanter och lite rutor i nedre högra hörnet att fylla i uppgifter i.

Jag gjorde även lite konstruktionsritningar över stommen i sketchup, men bara för min egen skull, så jag inte skulle missa väsentliga mått och grejer och snabba på tankearbetet under stomresningen. Jag hade med mig laptopen på bygget och tog mått därifrån samt lade in ev ändringar i ritningen direkt då det skett.

Simon har rätt, arkitekt använder du för att få ett funktionellt och estetiskt bättre hus, en byggnadsingenjör för att rita och räkna.
 
  • padda-konstr-ritn.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
saturnus, läckert med de där böjda hörnen. d^_^b
 
Mikael_L
saturnus skrev:
Jag har använt Byggmax låg struktur väv, = billig o bra, för att få en enhetlig struktur på väggarna och ett bra underlag på väggarna att måla på. Att måla direkt på gipsen kan ge en flammig yta och risk att vissa skarvar spricker, = ovanför dörrar t ex. Det finns ganska många gipsskarvar på ett hus t ex runt alla fönster/dörrsmygar. Att försöka slipa fram en godtarbar yta för målning på gipsskarvar och gipsskivornas kartongyta, kommer att synas. Detta skulle jag inte godkänna ens i garaget, där jag har en extra grov väv.
Jag har vävat och målat tvättstugan.

I garaget har jag endast spacklat skarvar och målat, men där syns spacklet svagt genom färgen och en del skarvar har spruckit, alla med glasfiberremsa, någon skarv med pappremsa har spruckit något lite.
Dvs inte bra resultat, jag kanske aldrig orkar göra om'et, men för perfektionistådran svider det helt klart. ;)
 
Gillar de runda hörnen! Kanske man ska ge sig på att göra dylika på det kommande husbygget :)

Du skriver att du gör limträbalkarna själv. Hur gör du dem, alltså har du byggt någon smidig rigg med hydraulik för att få bra press på grejerna eller använder du en uppsjö med limknektar?

Finns det inga "lagliga" problem att göra balkarna själv? Tänker då närmast på klassning och sådant.
Jag skulle gärna göra mina balkar själv, men får för mig att t.ex stadsbyggnadskontoret eller kvalitetsansvarig skulle kunna underkänna dem om det ter sig illa.
 
Är det någon som funderat ut hur man löser det med golvlister på dessa rundade hörn? Jag kommer måla alla mina trälister så att kanske göra en list i papp eller plast och sedan måla den i samma färg skulle funka och bli helt okej.
 
iggy skrev:
för ett vanligt bygglov behövs bara fasader, sektion och situationsplan.
Och så planritning.
 
Suhagg skrev:
Är det någon som funderat ut hur man löser det med golvlister på dessa rundade hörn? Jag kommer måla alla mina trälister så att kanske göra en list i papp eller plast och sedan måla den i samma färg skulle funka och bli helt okej.
Man kan nog limma plywood i skikt mot en jigg för att få fram rätt böj.
typ:
NDP%20logga.jpg
 
fredda skrev:
Man kan nog limma plywood i skikt mot en jigg för att få fram rätt böj.
typ:
[bild]
Det kan vara värt att prova. Jag ska inte ha så tjocka lister så en 15mm plywood borde räcka. Ska man blöta den i vatten först?
Och är det kanske bättre att ta en 6mm böja den först sedan ta nästa på 6mm för att få en lagom tjock list.
 
Angående att böja lister runt hörn: Googla på "basa trä" eller "basa trälist" så får ni veta allt ni behöver. Det är inte särskilt svårt, man behöver en kaffepetter med värmekälla under och en bit av ett avloppsrör eller stuprör. Ska man böja riktigt snävt så behöver man bygga en form som kan pressa till böjen också.
 
Eld skrev:
Angående att böja lister runt hörn: Googla på "basa trä" eller "basa trälist" så får ni veta allt ni behöver. Det är inte särskilt svårt, man behöver en kaffepetter med värmekälla under och en bit av ett avloppsrör eller stuprör. Ska man böja riktigt snävt så behöver man bygga en form som kan pressa till böjen också.
T
Tack. Ska undersöka när det är dags.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.