hempularen skrev:
Det drä är egentligen ett ganska intressant påstående. Om vi antar att man tar tjänstledigt för att bygga på sitt hus, och räknar med att tjäna massor på detta.

Jag tror att många lurar sig i det fallet. Om man är normalt händig men inte jobbar med bygge till vardags. Så hävdar jag att man bör räkna med att man själv behöver 2-3 gånger längre tid för att göra jobbet lika bra som en duktig hantverkare. Dvs om man tjänar lika mycket som hantverkaren så lönar det sig fortfarande, men skillnaden är inte dramatisk.

Har man avsevärt högre lön, så är det inte lönt att sluta jobba och bygga själv.
Håller med i viss mån.
Jag tror inte att man kan spara så mycket på att snickra, rörpula eller montera el själv. Skulle t.om. vilja avråda de flesta från detta om man inte har kunskapen. Däremot finns det en hel del pengar att spara på att projektleda bygget själv. Dvs handla in hantverkartjänster, köpa in material etc. De pengar du kan spara in måste du vara Skandiadirektör för att tjäna in, (speciellt efter skatt). Det finns dock två anledningar till att inte göra det:

  • Jobbet vill inte ge dig tjänstledigt i 6-12 månader.
  • Du har ingen aning om var du ska börja och orkar inte ägna dygnets alla timmar åt att reda på det. Första bygget är alltid ett högriskprojekt. Att projektleda ett bygge är inte bara att välja kakel och kök.

Själv har jag haft förmånen att ha en flickvän som är byggfetischist.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.