O Odi et Amo skrev:
Isodräns arbetsinstruktion beskriver allting rätt väl. Självklart förespråkar de hängslen och livrem.
[länk]
Jag har rätt bra koll på vad som gäller för källarväggar efter att ha dränerar huset i höstas.
Husets tidigare dränering var sammankopplat med dagvattnet och vidare till kommunens dagvatten. Sjukt smidigt så länge det funkar men risk att trycka in vatten genom källarväggar eller förstöra dräneringen med skit om det trycks bakåt. Därför valde jag att dra det till en separat brunn. Markförhållanden och i vårt fall avloppssystemets kapacitet påverkar val av metod.

Jag gissar att risken med en platta på mark är mindre då konsekvenserna av att dräneringen tillfälligt är vattenfylld borde vara betydligt mindre.
En nivåvakt i brunnen borde vara klokt så att man blir medveten om att det inte funkar och kan pumpa ut det på enklaste vis.

jag tror att du framför allt vill ha en större/bredare stenkista och inte djupare. Gräver du djupare kommer man närmare grundvattnet och marken är mindre mottaglig för vatten.
Förutsättningar på platsen är allt!

Om ni gillar och kommer att ha en trädgård så kan man överväga om man vill leda det till en tank och sedan bredda vidare till stenkista/or. Det möjliggör bevattning och skapar en tröghet vid kraftiga regn.
Låter självklart att ha stenkistan på närmare ytan i mitt fall och även det där med att kunna ta vatten var ju himla fiffigt! Särskilt när vatten är en bristvara idag, då vill man ju inte ta det renade och vattna blommorna.
 
O Odi et Amo skrev:
jag tror att du framför allt vill ha en större/bredare stenkista och inte djupare. Gräver du djupare kommer man närmare grundvattnet och marken är mindre mottaglig för vatten.
Förutsättningar på platsen är allt!
En sak jag kom att tänka på när jag var på tomten och grävde i helgen är om man måste ta hänsyn till frostfritt djup? Det kändes nämligen som att det var lite tjäle 60 cm ned i backen. Redan där stötte jag faktiskt på lite ytvatten, men det kanske mest är för att marken eventuellt var frusen och har svårt att göra sig av med allt vatten från snösmältningen, eller?
Så här såg det ut efter att jag hade grävt gropen där mitt markmätarskåp skall stå:
Fyrkantigt hål grävt i marken, lerig jord, stenar och gräskant. Bygg- eller trädgårdsarbete syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg det ut dagen efter:
Fyrkantigt hål grävt i marken, fyllt med brunaktigt vatten, jordiga kanter, inga synliga verktyg eller människor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ungefär på samma ställe skall husets platta även stå. Detta är lite varför jag är orolig för att koppla både dag och dränering till samma brunn och stenkista.

Djupet jag grävde är ca 60-70 cm från markytan vars matjord är avskrapad.
 
Redigerat:
P P-KAR skrev:
En sak jag kom att tänka på när jag var på tomten och grävde i helgen är om man måste ta hänsyn till frostfritt djup? Det kändes nämligen som att det var lite tjäle 60 cm ned i backen. Redan där stötte jag faktiskt på lite ytvatten, men det kanske mest är för att marken eventuellt var frusen och har svårt att göra sig av med allt vatten från snösmältningen.
Så här såg det ut efter att jag hade grävt gropen där mitt markmätarskåp skall stå:
[bild]
Så här såg det ut dagen efter:
[bild]

Ungefär på samma ställe skall husets platta även stå. Detta är lite varför jag är orolig för att koppla både dag och dränering till samma brunn och stenkista.

Djupet jag grävde är ca 60-70 cm från markytan vars matjord är avskrapad.
ser ut att vara tät jordart…
Vet inte var du bor, men det är ju inte jättekonstigt att det rinner till ytvatten/tövatten dessa dagar. Finns ingen brunn i närheten där du kan syna grundvattennivån?
 
P P-KAR skrev:
Tack för inläggen. Det hjälper lite när jag själv inte är något kunnig inom detta område. Ingen här verkar ju vara jätteförtjust i att ha allt på en brunn, men tydligen är det så man gör idag.

Allt verkar grundar sig i markförhållanden och det är detta som får mig att bli fundersam.
Bör man inte ta reda på markförhållanden och höjder INNAN man ens ritar en ritning för dränering och takvatten? Känns lite bakvänt
Vart tar ditt avloppsvatten vägen?Har du enskilt avlopp kräver ju Kommunen en provgrop för att se att infiltration fungerar.Verkar lite gammalmodigt med en stenkista,man gör ju en infiltrationsbädd med större yta för dagvatten.Samma även för avloppsvatten.Kräv en provgrop gör att se att det fungerar.Spelar ju ingen roll var i brunnen resp.rör kommer in om inte vattnet kommer ut i marken.Vattnet ställer ju sig i våg.Markhöjd vid infiltration-stenkista måste ju vara under nivån för dräneringen annars kan ju vatten lyfta hela huset.Huset blir en båt.
 
R Rollerörkrök skrev:
Vart tar ditt avloppsvatten vägen?Har du enskilt avlopp kräver ju Kommunen en provgrop för att se att infiltration fungerar.Verkar lite gammalmodigt med en stenkista,man gör ju en infiltrationsbädd med större yta för dagvatten.Samma även för avloppsvatten.Kräv en provgrop gör att se att det fungerar.Spelar ju ingen roll var i brunnen resp.rör kommer in om inte vattnet kommer ut i marken.Vattnet ställer ju sig i våg.Markhöjd vid infiltration-stenkista måste ju vara under nivån för dräneringen annars kan ju vatten lyfta hela huset.Huset blir en båt.
Vi kommer ha kommunalt där ute.

Det enklaste och som verkar vara det bästa vid dessa osäkra förhållanden är att vi ser till att få upp huset så högt som möjligt. Under sommar är det nog inte några problem med att få stenkistan att ta hand om dagvatten och dränering, men på vintern när marken är mättad och har svårt att göra sig av med vattnet så finns ju vattennivån så lite som ca. 60 cm ned.

S STB skrev:
Hej!
Har läst ditt dokument om ditt husbygge, hur har det gått med er stenkista och markförhållande?
 
Har inte kommunen med dagvattenledning i sitt nät??Brukar ju vara både spillvatten och dagvattenledning samt dricksvattenledning..
 
P pette skrev:
ser ut att vara tät jordart…
Vet inte var du bor, men det är ju inte jättekonstigt att det rinner till ytvatten/tövatten dessa dagar. Finns ingen brunn i närheten där du kan syna grundvattennivån?
Tyvärr inte vad jag vet. har dock inte hört mig för.. Men det är just på när det töar som det är som värst. Annars är marken ganska sandig och inte direkt lerig.
R Rollerörkrök skrev:
Har inte kommunen med dagvattenledning i sitt nät??Brukar ju vara både spillvatten och dagvattenledning samt dricksvattenledning..
Vår kommun erbjuder inget sådant. Här är vi tvingade att ta hand om dagvatten på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.