H Hank_Ö skrev:
Jag väcker den här tråden till liv eftersom du verkar ha hanterat precis det jag observerar på min VP.
Jag har en EcoAir 1550. Den drar mycket och det är ofta elpatronen som drar 1,5 kW, även när det är plusgrader kan den köra igång. Gissningsvis är det när någon spolat lite varmvatten. Det behövs inte ens mycket, inga långduschar här.

Vad ska jag kolla och vad kan jag göra?
Ja, det där är lite irriterande - men svårt att göra något riktigt bra åt så som EcoEl är designad. Det man kan göra är:

1. Att först kolla att den övre tanken inte har ett onödigt högt börvärde (i princip bör den vara den lägsta temperatur du kan acceptera på varmvatten - jag kör 42 grader). Man får dock tänka på att logiken automatiskt höjer detta till aktuell framledningstemp plus 5 grader, så vid högre värmebehov i huset är ofta det inställda börvärdet irrelevant.

2. Minska effekten på den övre elpatronen och hoppas att den övre pannan då i större utsträckning värms från den nedre. Men 1.5 KW är redan så lågt det går utan att stänga av helt.

Just nu testar jag faktiskt att köra med den övre patronen helt spärrad. Det löser förstås just detta problem, men i gengäld får jag varmvatten som varierar med framledningstempen och antagligen högre belastning på VP. COP torde i alla lägen vara bättre än 1 dock, varför jag utgår från att det sparar energi totalt sett. Det är dock svårt att mäta säkert och ännu svårare att räkna på, så besparingen totalt behöver inte vara så stor - men kan vara värt att testa om man vill nörda ner sig.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
N Nyrostad skrev:
1. Att först kolla att den övre tanken inte har ett onödigt högt börvärde (i princip bör den vara den lägsta temperatur du kan acceptera på varmvatten - jag kör 42 grader). Man får dock tänka på att logiken automatiskt höjer detta till aktuell framledningstemp plus 5 grader, så vid högre värmebehov i huset är ofta det inställda börvärdet irrelevant.
Är det den övre jag har på 53 och undre 50?
Hur är det med inställningarna för extra VV?
LCD-panel på en vit maskin, visar inställningar på svenska, knappar för navigering, blå bakgrundsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En LCD-skärm med text och siffror, kontrollknappar, en del av en uppvärmningsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hank_Ö skrev:
Är det den övre jag har på 53 och undre 50?
Hur är det med inställningarna för extra VV?
[bild] [bild]
Ja, ”elpanna” är den övre, som du har satt till 53 C just nu.

Översatt till svenska så kommer ditt system att sträva efter att hålla den övre tanken 53 grader varm (eller högre vid framledningstemp över 53-5=48). När temperaturen är under detta kommer elpatronen att köras med en effekt av 9 KW tills denna temperatur nås.

Extra VV-funktionen kommer att tillfälligt öka börvärdet från 53 till 60 grader, och hålla det där i 120 min. För att nå detta kommer VP att göra en 55-graderskörning samtidigt som elpatronen går igång med 9 KW.

9 KW är en ganska hög effekt, som sannolikt kan göra att elpatronen värmer mer av den totala vattenvolymen än VP. 53 grader som börvärde i övre tanken är också ganska högt. Ett lägre skulle göra att mer av varmvattenbehovet tillgodoses av VP, men varmvattnet blir då förstås kallare.

För att få mer av varmvattnet värmt av VP bör du aktivera funktionen ”VV-höjning” om du har den - då kör VP hela vägen upp till 55 grader var fjärde körning, vilket minskar behovet av elpatron.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.