rich710 skrev:
Tackar för all input jag fått här, även om den inte var riktigt så solklart till min fördel som jag önskat ;) Hursomhelst, har fått in en första offert nu på att byta taket.. Företaget verkade seriösa och har kommit och kollat och levererat offerten på utsatt tid... Är det någon som har lust att kommentera den får ni gärna göra det, jag har noterat att fabrikat på underlagsduken inte är specat, vilket man tydligen skall kräva om man läser trådarna här på forumet. Mer synpunkter som kan vara viktiga att kräva?

Offert avseende tak-renovering/omläggning Benders 2-kupig svart,ytbehandlad:takyta ca 240 Kvm

Godkänd byggnads ställning monteras runt hus.




Tak, demontering av bär&ströläckt , ventilationsbeslag.
och befintliga takpannor,kontroll av undertak(råspont)
skadad råspont bytas.(10kvm ingår i offert)
Kupol demonteras,hål anpassas till takfönster
Montage av ny underlagsduk med klisterkant.
Montage av nya strö&bärläckt 25x50 mm.
Montage av fågelband vid takfot längs hela huset.
Montage av ny nockbräda , montage benders 2-kupig
Montage av nock&valmtätning , montage av nock-panna.
Montage av ventilationsbeslag i plåt.

Takfönster : velux 78x98 monteras (storlek kan diskuteras)

Plåt:avluftningar(se ovan)vindskivebeslag,Nya ränndalar i vinklar.

Nya halvbeslag i plåt till skorstenar monteras



Övrigt : i förslaget ingår även container för avfall(tegel).
Befintliga plåtdetaljer i koppar sparas så långt det är möjligt,evt plåt detaljer som bytas ut, ersätts med vanlig plåt.

På utfört arbete lämnas 5årsgaranti.

Materialkostnad tak,takfönster & plåt 89200:- inkl moms


Arbetskostnad tak&plåt ;134500 :- inkl moms

ROT-avdrag(Beräknat på 2 ägare):67250:- inkl moms

Totalt denna offert efter ROT: 156450:inkl moms
Materialkostnaden är ordentligt tilltagen, även arbetskostnade är saftig. 2 man i 3 veckor för ett takbyte? Nja...
 
Ett par kommentarer. Begär en tydligare materialspecifikation, vilken typ av underlagsduk/papp tänker de montera. Kommentaren om kopparplåt, där är det inte så bra om kopparplåt från gamla beslag ligger i direkt kontakt med stålplåt. Det är tom. så att om vatten rinner över kopplarplåt och sedan ned i ex. rännor av stålplåt, så transporteras det kopparjoner som kan få stålplåten att rosta på typ 6 - 7 år (jag har sett det hända).

Jag skulle överväga att ta kostnaden för att även nya plåtdetaljer skall vara i koppar.

Se till att få specat vad tillkommande arbeten kostar, ex. timmkostnad för att byta råspont, om mer än de 10 kvm som ingår skulle behövas. Det kan dyka upp andra oväntade saker som kostar extra.

Vad gäller nivån totalt sett så tror jag att den är relativt OK.

MIn erfarenhet av takbyte börjar bli lite väl gammal nu (år 2000), då fick ga tre offerter på byte, Första på 70 000, andra på 50 000 och 3e på 90 000. Efter stor tvekan valde jag den lägsta, den kändes i lägsta laget, men det gick bra.

Vårt tak är på ca 130 kvm (tvåplanshus), men det låter som ditt tak är mer komplicerat. Vi hade inga ränndalar, inget takfönster osv. Och förutsättningarna var goda. Firman uttryckte att de åtog sig bara jobb där man kunde nå hela huset med mobilkran från gatan. När taket skulle rivas kom det en jättekran (stödben in både på vår tomt och in på granntomten på andra sidan gatan), den höll ett flak svävande över taket, och så gick 5 man och skottade i pannor, hela taket revs på ca. 2 timmar, och samtidigt fick de på underlagspappen på halva taket.

Men ditt tak är nästan dubbelt så stort, och låter mer komplicerat. Och mitt pris är 13 år gammalt.
 
  • Gilla
rich710
  • Laddar…
När vi la om en släktings tak i somras från rivning ner till

råspont till tv-antenn monterad tog det oss 100 mantimmar plus plåtslagaren och plus kontainer för teglet, läkt och papp åkte vi 5min enkel väg till återvinningscentralen.
Hon hade iof inga takkupor utan bara skorsten och ventrör

Så säg 120h-150h som kunde fakturerats av firma om de jobbat på som oss
 
Tack för input! Kopparn som ersätts blir allt ovanför hängrännorna så det borde isåfall bli "plåtjoner" ner i kopparrännan..
Det stod specat på ett annat ställe i offerten att allt jobb utöver vad som är inkluderat kostar 375kr/tim exklusive moms, men halva det borde man väl kunna ta på ROT också.. Inväntar ytterliggare två offerter innan jag bestämmer mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.