ullberg
Än mer imponerande - du har alltså format rullarna på bilden helt utan andra hjälpmedel än dina händer & ris på skärbräda och Noriblad på ovansidan - det tror jag inte jag lyckas med trots att jag gjort egen sushi/maki ett par gånger om året under mer än ett decennium…. Respekt!
 
  • Gilla
Kramla och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
ullberg ullberg skrev:
Än mer imponerande - du har alltså format rullarna på bilden helt utan andra hjälpmedel än dina händer & ris på skärbräda och Noriblad på ovansidan - det tror jag inte jag lyckas med trots att jag gjort egen sushi/maki ett par gånger om året under mer än ett decennium…. Respekt!
Ja jag har aldrig testat matta. Tidigare körde jag en sån här bazooka när det var hett

https://www.coolstuff.se/hem-tradgard/kok/kokstillbehor/sushi-bazooka-pid-4098

Men insåg att det tog så mycket längre tid att öppna, göra ren och lägga i nytt än att bara rulla för hand.

Med dom inverterade så la jag arket på skärbrädan, placerade ut riset och pressade ner det en aning med spaden/sleven från riskokaren och sen vände jag på hela kalaset och la på fyllning och rullade med blöta händer.

Däremot vet jag inte om jag tycker det var värt besväret och kladdet, för hemmagjort kan jag lika gärna ha norin på utsidan. Men nog ser det lite roligare ut :)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Carbonara
Spaghetti på dekorativ tallrik, med sås, strösslad parmesan, persilja, skarpt fokus på främre delen, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Bonzo2000 och 7 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Carbonara
[bild]
Är du inte mer hungrig?
Det ser dock gott ut.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Omöjligt att kocken skulle gett dig tallriken med fisken simmandes i soya och att hen inte kastade ut dig är ett under!
Man äter maten som den kommer från köket. har du ingen koll?
 
raveper raveper skrev:
Lite som att ge mat till barn då.
omakase
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man äter maten som den kommer från köket. har du ingen koll?
Har till 100% säkerhet bättre koll än vad du har på det japanska köket. Och inget ställe värt namnet skulle servera sashimi med soya i de mängder så allt badar i det. Med det sagt behöver ett inte vara soya men det ser ut som det.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man äter maten som den kommer från köket. har du ingen koll?
Inte så många restauranger i Stockholm som kör detta koncept, knappast några ute resten av landet förutom Göteborg och Malmö, och ingen av dem kommer vilja lura dig att äta rå säl eller rimmad gnu - jag gissar inte utan jag vet att de ställen där du kan säga "omakase" serverar sushi och sashimi så överraskningar [här hemma] lär vara få. Handlar väl mer om själva överraskningen för stunden som man betalar lite extra för.
 
Redigerat:
  • Gilla
Oskick
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Är du inte mer hungrig?
Det ser dock gott ut.
Jo. Efter fotot så öste jag på mer 😂
 
A atomlab skrev:
Har till 100% säkerhet bättre koll än vad du har på det japanska köket. Och inget ställe värt namnet skulle servera sashimi med soya i de mängder så allt badar i det. Med det sagt behöver ett inte vara soya men det ser ut som det.
Dunning Kruger, googla det, du är ett offer för det.

Edit: för att inte bara vara dryg utan även svara på din fråga så är det dashi. Kan mer än mig. Jo tjena
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dunning Kruger, googla det, du är ett offer för det.

Edit: för att inte bara vara dryg utan även svara på din fråga så är det dashi. Kan mer än mig. Jo tjena
Ha! Och det skall komma från dig utav alla människor.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Ni påminner om mina döttrar, 11 och 8 år. Hur orkar ni tjafsa? Som jag också frågar dom, men utan att få svar.

Rekommenderar er som inte har testat, att beställa Lahmacun när ni får tillfälle. Brukar finnas på de flesta kolgrillar eller kurdrestauranger.

Turkisk lahmacun på tallrik, persilja, citron, tomat, tzatziki, på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Ni påminner om mina döttrar, 11 och 8 år. Hur orkar ni tjafsa? Som jag också frågar dom, men utan att få svar.

Rekommenderar er som inte har testat, att beställa Lahmacun när ni får tillfälle. Brukar finnas på de flesta kolgrillar eller kurdrestauranger.

[bild]
Atomlab som håller på, bottnar i avundsjuka. Jag brukar ignorera men när han påstår jag inre har koll så får man ju reagera
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Atomlab som håller på, bottnar i avundsjuka. Jag brukar ignorera men när han påstår jag inre har koll så får man ju reagera

What! Avundsjuk på vadå. Att du äter på restaurang några fler gånger än jag per vecka?
 
A atomlab skrev:
What! Avundsjuk på vadå. Att du äter på restaurang några fler gånger än jag per vecka?
Inte vet jag, prata med en KBT
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.