jaanas skrev:
Tilläggas måste också att de här priserna är deras Stockholmspriser, ute i landet är det 20-30.000kr billigare. Detta tycker jag förståss är botten eftersom vi har så dyra tomter också..
Om jag inte missminner mig ingår KA om man bygger i Stockholm (vilket det inte gör i övriga landet). Förklarar väl en del av prisskillnaden.

C
 
Vi ska bygga Smålandsvillan Stora Mariannelund ;D

Smålandsvillan ligger i samma prisklass som Älvsbyhus med med högre standard tycker vi.

Tex så får man ett riktigt Myresjökök till skillnad från Ä-hus som har sina egna kök mm

Även utsidan är snyggare tycker vi.

Kollar man på Älvsbyhus och är inne på den prisklassen tycker jag absolut man ska kolla Smålandsvillan oxå.
 
Vi håller på att bygga ett torgrim i höör (skåne).
Allt som allt hamnar vi på 1800000. (pengar som går ut från fickan+banken).
Då räknar jag ALLT inkl tomt.
Massa tillbehör såsom takkupa,björkluckor kakel&klinkers i båda badrummen +hall,kährs linnea i alla rum, aluminium vitvaror. från aeg, garage (v21), centraldammsugare, öppen spis (contura), plus en massa annat som jag säkert glömt.
Tomten kostar 300000 inkl vatten och el anslutn. och resten går på 1500000.
Det ända jag ska göra själv är att installera centraldammsugaren. :)
 
jaanas skrev:
Tilläggas måste också att de här priserna är deras Stockholmspriser, ute i landet är det 20-30.000kr billigare. Detta tycker jag förståss är botten eftersom vi har så dyra tomter också..vi har betalat 810.000 för våran tomt på 1000kvm

Om ni har dyra tomter har vi astromomiskt dyra tomter då?
Betalade 600.000:- för 489kvm.... 8)
 
Visst priser på tomter och mycket annat är dyrt i Sthlm. Men vänd på det och se att ni oxå har mycket högre inkomster än de flesta andra orterna i Sverige :-[

Tycker faktiskt att det är lite typiskt Stockholmgnäll, stackars oss som har det så svårt. Valet är ert eget så vitt jag vet.

En annan fördel ni har är att satsar ni så får ni igen pengarna vilket är mer än många på dettta forum får :-/

Ni har oxå fördelen av att kunna handla billigt om ni vill. Alla dessa företag med kök, byggvaror etc till lite bättre priser finns iniom räckhåll om ni vill hitta saker billigt...

 
::) Oj, oj så det är stockholmsgnäll...Nu ville jag bara berätta i mitt inlägg vad vi betalar då frågan var så ställt...Visst håller jag med dig om att vi har själva gjort valet att bygga här och att vi har en massa ställen att handla ifrån. Själv har jag både Beijer, Coop och Bauhaus inom två kilometers avstånd.
Nej, tyck inte synd om oss...Jag tycker att det är helt ok att betala vartenda krona för att bo bra, där man själv vill. Men någon höginkomsttagare är jag inte riktigt även om jag bor i Stockholms län... 8)
 
Det var inte riktigt heller så det var menat. ::)
Bara att det väldigt ofta kommer upp att det är SÅ dyrt i Stockholm och nu bara reagerade jagt på det. Jag vet att alla inte är höginkomsttagare i Sthlm men de flesta skulle nog få gå ner rätt rejält i lön om ni valde att flytta ut i landet.
 
Mady: Kom in i matchen! ;)

Om det "väldigt ofta kommer upp att det är SÅ dyrt i Stockholm" beror detta på att det ÄR dyrt.

Visst, snittlönerna i Sthlm ligger högre än rikssnittet, men inte på långa vägar så högt att det uppväger de högre kostnaderna...

Och det här med att "Valet är ert eget så vitt jag vet" håller inte riktigt, i så fall kan man dra in allt stöd till landsbygden med motiveringen "passar det inte att vara arbetslös och fattigt på landet SÅ FLYTTA!!".

Nä, levande storstad OCH landsbyggd, båda med humana kostnader...det låter som ett vinnande koncept.

Dessutom: även överbetalda 08: or med dryg överklassdialekt måste få klaga ibland... ;) ;D


 
Har inte sagt annat heller ;)
 
:D Peace :D
 
Hejsan vi skall ha ett Ägir, och det kostar 1.6, fast då är det en tomt på 151.800kr samt mitt nuvarande lån på 50k inräknat.. fast vi bor ju i ett litet sammhelle också, kanske har lite med sånt att göra lite med priserna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.