Hej! Helt ny här så ska försöka hitta mgi tillrätta här :)
Sambon och jag tänkte packa ihop vår lilla familj och lämna den stora stygga staden (Stockholm) och flytta till hans hemort i Västra Götaland (liten ort där alla känner alla). Vi har hittat en tomt på 1314 kvm som är stor och fin. Hörntomt i nytt område som de styckat upp och nu säljer loss tomter på. På denna yta får man då bygga på en tredjedel varav huset får vara inte mer än en 1½ plans villa och max en sidobyggnad (dvs garaget då) som då i sin tur får vara max 80 kvm och 3 m högt :) Nemas problemas! Finns ju mycket att bygga på!

Men då kommer frågorna:

Vad kostar det att bygga ett hus idag?
Vad anlitade ni för några att bygga ert hus?
Hur mycket gjorde ni själva?
Nöjda med resultatet?
Tog ni helt färdiga modeller som de har eller kunde ni ändra planritningar?
(vi behöver många små rum till barnen och verkar inte finnas så många rum på 1½ plans)

Tacksam för svar!
 
Och här kommer svaren:
10000 - 20000 kr/m²
Ingen
Allt
Ja
Ritade helt och hållet själv
 
Hej, hur lång tid tog det för er att bygga allt själva?
 
1½ år. Under den tiden hade jag friår 6 månader. Resten av tiden var det "kvällar och helger".
 
Vi byggde NF med LB-hus och det slutar på ca 2,6 miljoner men då är i princip allt klart, lite målarfärg kvar och lite marksten.
Vi byggde en pärluggla (numer Ugglan159).
Vi är mycket nöjda med våra byggare men även med att vi valde nyckelfärdigt för det är mycket jobb ändå
Att måla och fixa trädgården tar lååååång tid
 
W
Var iförsig ett tag sedan och är numera sålt.

Kostade ca 7.4 miljoner, ca 345 kvm + lite biytor (ca 20 000 kr/kvm alltså).
Det var inget kartong hus som många av dagen hus är utan lite mera kvalitet.
Ritades av arkitekt och byggdes av vänner från utlandet. Var klart nöjd
den tiden vi ägde det.
Gjorde inte specielt mycket själva.
 
Mitt inlägg gäller ett fritidshus, men iaf:
-Vad kostar det att bygga ett hus idag?
Normalt räknar man med ca 10000-20000 kr/kvm, vårt kostade ca 5400 kr/kvm (inkl tomt)
-Vad anlitade ni för några att bygga ert hus?
Mig och ett par kompisar då och då + elektriker och en grovschaktare
-Hur mycket gjorde ni själva?
I princip allt
-Nöjda med resultatet?
Inte helt färdiga hitills, men resultatet skall bli bra :)
-Tog ni helt färdiga modeller som de har eller kunde ni ändra planritningar?
Ja färdigt modulhus från CAboden, som jag senare skall bygga till lite. Planritningen invändigt var helt min egen

/K
 
Vad kostar det att bygga ett hus idag?
1.570.000:- För enplanshus på 165,6 m2 boyta och dubbelgarage på 6x9 m.

Vad anlitade ni för några att bygga ert hus?
Älvsbyhus (huset Regin)

Hur mycket gjorde ni själva?
Inget hittils, kommer dock planera marken och lägga vatten + avlopp själva.

Nöjda med resultatet?
Vet inte, huset beräknas komma vecka 4 2009

Tog ni helt färdiga modeller som de har eller kunde ni ändra planritningar?
Vi har gjort vissa förändringar

(vi behöver många små rum till barnen och verkar inte finnas så många rum på 1½ plans)
Regin har fyra sovrum och två vardagsrum, så där finns det plats för barn.
 
W
walles skrev:
Vad kostar det att bygga ett hus idag?
1.570.000:- För enplanshus på 165,6 m2 boyta och dubbelgarage på 6x9 m.

Vad anlitade ni för några att bygga ert hus?
Älvsbyhus (huset Regin)

Hur mycket gjorde ni själva?
Inget hittils, kommer dock planera marken och lägga vatten + avlopp själva.

Nöjda med resultatet?
Vet inte, huset beräknas komma vecka 4 2009

Tog ni helt färdiga modeller som de har eller kunde ni ändra planritningar?
Vi har gjort vissa förändringar

(vi behöver många små rum till barnen och verkar inte finnas så många rum på 1½ plans)
Regin har fyra sovrum och två vardagsrum, så där finns det plats för barn.

Återkom efter att ni byggt huset. 1.570.000 kommer aldrig att hålla när du räknar samman allt efter att det är klart.
 
LitenFamilj skrev:
Hej! Helt ny här så ska försöka hitta mgi tillrätta här :)
Sambon och jag tänkte packa ihop vår lilla familj och lämna den stora stygga staden (Stockholm) och flytta till hans hemort i Västra Götaland (liten ort där alla känner alla). Vi har hittat en tomt på 1314 kvm som är stor och fin. Hörntomt i nytt område som de styckat upp och nu säljer loss tomter på. På denna yta får man då bygga på en tredjedel varav huset får vara inte mer än en 1½ plans villa och max en sidobyggnad (dvs garaget då) som då i sin tur får vara max 80 kvm och 3 m högt :) Nemas problemas! Finns ju mycket att bygga på!

Men då kommer frågorna:

Vad kostar det att bygga ett hus idag?
Vad anlitade ni för några att bygga ert hus?
Hur mycket gjorde ni själva?
Nöjda med resultatet?
Tog ni helt färdiga modeller som de har eller kunde ni ändra planritningar?
(vi behöver många små rum till barnen och verkar inte finnas så många rum på 1½ plans)

Tacksam för svar!

1. ca3mkr
2. Hjältevadshus
3. garageresning och ytskikt övervåning, köpt vitvaror själva
4. totalt sett ja
5. ritat invändigt själva

Priset inkluderar tomt 418 kkr inkl avgifter
Trädgår ca 200kkr
Inrett och isolerat dubbelgarage
Grund, platta, LOD och grovplanering 4 meter runt huset. 290 kkr
 
Wester skrev:
Återkom efter att ni byggt huset. 1.570.000 kommer aldrig att hålla när du räknar samman allt efter att det är klart.
Hus med grund + garage kostar 1.570.000. Däremot så kommer det till markarbeten och indragning av vatten, avlopp, el, bygglov, anslutningsavgifter, telefon. Jag räknar dock med att hamna på 2.000.000, när allt är klart vilket jag tror är helt möjligt.
Jag ska försöka komma ihåg att skriva här när vi väl flyttat in.
 
W
Ja gör gjärna det, sådant är alltid intressant. 2 mille är en del över de 1570 000 som du skrev. Ville bara poängter att många skriver att huset kostar si och så men när man kollar lite nogrannare så var det visst "lite" saker som tillkommer och dessa brukar man "glömma" bort att nämna. Antingen för att visa att man har lyckats få ett hus "billigt" eller lura sig själv för att försvara pris/huset eller något annat, vanligt är det hur som helst.
Det e ju inte direkt ovanligt med 500 000 i kostnad för att anlägga lite gräs och ett gäng stenmurar och lite plattor. För att inte tala om sprängning, avlopp, vatten, el, tillval mm.
 
Wester skrev:
Ja gör gjärna det, sådant är alltid intressant. 2 mille är en del över de 1570 000 som du skrev. Ville bara poängter att många skriver att huset kostar si och så men när man kollar lite nogrannare så var det visst "lite" saker som tillkommer och dessa brukar man "glömma" bort att nämna. Antingen för att visa att man har lyckats få ett hus "billigt" eller lura sig själv för att försvara pris/huset eller något annat, vanligt är det hur som helst.
Det e ju inte direkt ovanligt med 500 000 i kostnad för att anlägga lite gräs och ett gäng stenmurar och lite plattor. För att inte tala om sprängning, avlopp, vatten, el, tillval mm.
Jo det är möjligt det kan vara som Du skriver, men då uppstår det inga problem med reavinsten, den dag kåken skall säljas, för då finns det kanske en uppsjö av kvitton trots allt.
Men själv känner jag inte igen mig, med dessa höga kostnader. Jag har byggt tidigare, och har nu påbörjat ett nytt egenritat 1-plans på 204kvm. Göra allt själv, utom el och vvs samt grävning och planering. Jag ligger en bra bit under millen för det . Jag gör stora överslag för de olika momenten. Om man tittar på vvs,=rörmokarn, så är detta en ganska liten kostnad för honom i dagen villor. Jag är själv med och hjälper honom sätta ut brunnar och avlopp och lägga ut golvvärmen. Så vvs med golvvärme + panna (NIBE Fighter 360) hamnar under 100`, gör inköpen hos Rinkaby. En post som drog iväg var fönster och dörrar (36 st) årets pris var 170` (prisökningar) men jag passade på att handla när Traryd lämnade 30% och bygghandlaren släppte 5%, så priset landade på 113`. Det mesta virket och gips, har jag just förhandlat om (svettigt) 80`. o s v.
När det gäller standaden, så väljer jag heller lite häftigare blandare och skåpsdörrar, men att uppdatera detta, tycker jag 25`räcker till.
Men att lägga 500` på lite gräs och några murar, har jag svårt att förstå.
 
W
Om man gör som du och lägger ner såmycket arbete själv och letar rea på prylarna så går det ju att komma ner långt.
Men ofta när man bygger nytt vill man han det som man själv vil utan för många kompromisser (rea grejjer som inte e precis vad man tänkt sig) då blir det dyrt. Har själv byggt ett sjukt billigt hus med enbart billiga prylar, så väll ok ut och de som köpte det var glada (byggdes på spekulation) men jag skulle aldrig bo i det själv.
500 000 för trädgård med lite sten är absolut ingen ovanlighet. själv la jag ner betydligt mera. tänker knappst bära och lägga sten själv och då kostar det. Man vill ju inte direkt ha de fulaste betongstenarna på marknaden för en hundring kvadraten.
 
Vad kostar det att bygga ett hus idag?
Lösvirke 200+50m2, inbyggt garage, gäststuga 15m2.
Falsat plåttak, träfasad.
Ungefär 2.600.000 exkl. grunden och trädgården.
Grunden i vårat fall pålades och känns inte relevant att jämföra.

Vad anlitade ni för några att bygga ert hus?
Ett byggföretag som jag känner sen ganska länge.

Hur mycket gjorde ni själva?
Städning, lite materialleveranser, en liten mängd målning. Dvs, väldigt lite.

Nöjda med resultatet?
Ja, men det är inte riktigt klart än.

Tog ni helt färdiga modeller som de har eller kunde ni ändra planritningar?
Vi har anlitat arkitekt och ritat utifrån våra egna önskemål, grundskissen var dock arkitektens som vi sedan modifierat.
 
  • April 2008 (23).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.