Anonymiserad 137805 skrev:
Få dit en kyltekniker som kan fylla om den.
Har själv en Mitsubishi LVP där vi inte fick någon värme alls, detta då de har ett vanligt fel att påfyllningsventilen gängar upp sig och släpper ut köldmedium varpå kompressoroljan kokar och åker runt i rören. Detta kan man se om man lossar sidan och kollar in ventilen (kladdig och svart på bilden). MEN i så fall så kommer ingen eller begränsad värme ur pumpen, bara ta en digital stektermometer, maxa upp pumpen och se vad den ger ut.
 
  • Närbild av en kladdig och svart påfyllningsventil på en Mitsubishi luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Timmertorsten skrev:
Har själv en Mitsubishi LVP där vi inte fick någon värme alls, detta då de har ett vanligt fel att påfyllningsventilen gängar upp sig och släpper ut köldmedium varpå kompressoroljan kokar och åker runt i rören. Detta kan man se om man lossar sidan och kollar in ventilen (kladdig och svart på bilden). MEN i så fall så kommer ingen eller begränsad värme ur pumpen, bara ta en digital stektermometer, maxa upp pumpen och se vad den ger ut.
Då är de bara dåligt åtdraget vid installation. Är samma kopplingar på alla märken vid utedelen.
Lite olika storlek bara beroende på effekt.
 
Ja det är högst troligen installatören som inte dragit åt skyddshatten för dom där gängar inte upp sig om dom är åtdragna.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Då är de bara dåligt åtdraget vid installation. Är samma kopplingar på alla märken vid utedelen.
Lite olika storlek bara beroende på effekt.
Bra tanke men litet svårt att bevisa. Min installatör kunde dock identifiera problemet på telefon genom att fråga sig fram hur Schraderventilen såg ut eftersom de hade detta problem på fler Mitsubishipumpar och endast av det fabrikatet.
 
C Comfort Thomas skrev:
Ja det är högst troligen installatören som inte dragit åt skyddshatten för dom där gängar inte upp sig om dom är åtdragna.
Det var Schraderventilen som gängat ur sig. Problemet kom efter sju år.
 
T Timmertorsten skrev:
Det var Schraderventilen som gängat ur sig. Problemet kom efter sju år.
Är det Mitsubishi Heavy eller Mitsubishi Electric ?
Har själv inte sett detta på någon Mitsubishi Electric under årens lopp att det kommit olja.
locket om den är åtdragen borde även rimligen inte kunna läcka ut olja om nu ventilen skruvat ur sig själv vilket måste vara extremt ovanligt!
 
Täcklocket borde vara tät även om schraderventile skruvar upp sig - men förmodligen är det samma bekymmer att båda är högergängade om det är vibrationer som går i en viss cirkelrörelse - så kan det gänga upp gängförband oavsett hur hårt det än är draget.

Det är som trampor på en cykel med höger och vänstergängad infästning - trampar man baklänges med viss kraft till räckligt länge så lossnar dem oavsett hur hårt man försök dra dem - det börja med krypning på enstaka atomnivå och sedan blir det större och större, på samma sätt som andra skruvförband kan med tiden sitta väldigt hårt när vibrationerna får dessa att dra till sig istället.

---

Olja snurrar alltid i en kylkrets i form av oljedimma som kommer med hetgasen ur den oljesmorda kompressorn och så småningom skall blåsas tillbaka till kompressorn igen, men när det blir svart som i bilden så tyder det på att hetgastemperaturen har varit hög och det väldigt länge pga. brist på köldmedel i slingan, låg tryck i evaproatorn och stor tryckökning ger het gas - och LVP:n har kört länge med dålig COP.
 
Brukar vara täta som tusan om dom är åtdragna.
Hade för länge sedan 2 aggregat (inget av ovan nämnda märke) där ventilen var otät och muttern åtdragen och det bara small till
Så sköt själva locket på muttern iväg genom plastkåpan och på den ena så fastnade den runda metallbiten i en vägg.
Den hade man inte velat få på sig.
Troligen materialfel för har aldrig stött på detta igen från det märket eller något annat märke.
 
Ja vad vet jag. Surt var det i alla fall att det hände.
X xxargs skrev:
Täcklocket borde vara tät även om schraderventile skruvar upp sig - men förmodligen är det samma bekymmer att båda är högergängade om det är vibrationer som går i en viss cirkelrörelse - så kan det gänga upp gängförband oavsett hur hårt det än är draget.

Det är som trampor på en cykel med höger och vänstergängad infästning - trampar man baklänges med viss kraft till räckligt länge så lossnar dem oavsett hur hårt man försök dra dem - det börja med krypning på enstaka atomnivå och sedan blir det större och större, på samma sätt som andra skruvförband kan med tiden sitta väldigt hårt när vibrationerna får dessa att dra till sig istället.

---

Olja snurrar alltid i en kylkrets i form av oljedimma som kommer med hetgasen ur den oljesmorda kompressorn och så småningom skall blåsas tillbaka till kompressorn igen, men när det blir svart som i bilden så tyder det på att hetgastemperaturen har varit hög och det väldigt länge pga. brist på köldmedel i slingan, låg tryck i evaproatorn och stor tryckökning ger het gas - och LVP:n har kört länge med dålig COP.
Japp den gick en vinter på fullt skaft innan felet uppdagades. Sen är det ju märkligt att en pump som står på en betongplatta med gummikuddar mellan markstativ och utedel skall kunna åstadkomma detta. Men min LVP firma hade sett det förr på detta fabrikat så de kunde ge rätt felorsak på första samtalet.
 
T Timmertorsten skrev:
Ja vad vet jag. Surt var det i alla fall att det hände.

Japp den gick en vinter på fullt skaft innan felet uppdagades. Sen är det ju märkligt att en pump som står på en betongplatta med gummikuddar mellan markstativ och utedel skall kunna åstadkomma detta. Men min LVP firma hade sett det förr på detta fabrikat så de kunde ge rätt felorsak på första samtalet.
Var det samma firma som monterat den och dragit åt muttrarna 😎
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
T Timmertorsten skrev:
Det var Schraderventilen som gängat ur sig. Problemet kom efter sju år.
schraderventilen sitter under tätlocket. Sitter samma schraderventiler på alla luft/luft samt kylanläggningar om det inte sitter rotalockventiler.
 
Redigerat:
E Emanuel01 skrev:
schraderventilen sitter under tätlocket.
Jorå det är jag med på 😀
 
C Comfort Thomas skrev:
Var det samma firma som monterat den och dragit åt muttrarna 😎
Jo jag hoppas de inte tog in en underleverantör för det momentet 😉
 
T Timmertorsten skrev:
Jo jag hoppas de inte tog in en underleverantör för det momentet 😉
Menade snarare om samma firma som monterat alla dessa med läckage är samma firma som sen klagar på att det är ett känt fel 😉
Men det kanske gick fram i min förra kommentar.

Är det Mitsubishi Heavy eller Mitsubishi Electric som enligt dom har detta ”kända fel”
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Menade snarare om samma firma som monterat alla dessa med läckage är samma firma som sen klagar på att det är ett känt fel 😉
Men det kanske gick fram i min förra kommentar.

Är det Mitsubishi Heavy eller Mitsubishi Electric som enligt dom har detta ”kända fel”
Jo jag anade det var det du menade 😆 jag har tre pumpar av olika fabrikat från sagda firma och de brukar göra ett bra jobb. Denna är inte heavy och det var nog jag som tjatade fram den pumpen snarare än att den rekommenderades av dem. Så jag tror inte att de ingår i deras ordinarie repertoar, men de hade stött på problemet för på just Mitsubishi. Enligt dem, kanske jag skall tillägga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.