Spikpistol, dyckertpistol, mutterdragare, tryckluftspärrhandtag mm
 
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag har inte hunnit köpa någon. Har inte hittat något behov som motiverar längre. Har inget utrymme för lack och blästring. Har ingen bilverkstad längre. Cykeln vågar man ju inte pumpa med tryckluft. Men en lövblås kanske man kan ha nytta av? :)
Varför vågar man inte pumpa cykeln med tryckluft? och är det inte svårt att få tryck på däcket om man inte använder just tryckluft?
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
T
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Sen funderar jag på hur man smidigt blåser rent en förgasare eller något litet med en lövblås?:thinking:
Det får Makitas luftpump sköta :)
 
Min kompressor går framförallt för att driva spik och dyckertpickor. Jag funderade förut på att skaffa batterimaskiner trots att det skulle betytt ett nytt batterisystem, planen gick dock i stöpet på ett annat ekonomiskt betänkande: Det är lätt och billigt att få tag på begagnade tryckluftsverktyg och de är ganska oknepiga att reparera.
Blåsa rent verktyg gör jag med Bosch lilla blå blås, blåser rent mig själv med den också... På ett anständigt sätt.
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
F fsn skrev:
Varför vågar man inte pumpa cykeln med tryckluft? och är det inte svårt att få tryck på däcket om man inte använder just tryckluft?
Dels pga ett barndomsminne då det sa pang när jag pumpade cykeln på macken som resulterade i det största hål jag sett i en cykelslang, dels att det bara krävs ett par kontrollerade pumptag med enkel cykelpump med tryckmätare innan man är uppe i 7 kg i smala däck på cykeln och vill inte riskera att behöva byta slang när jag precis ska åka.
 
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Dels pga ett barndomsminne då det sa pang när jag pumpade cykeln på macken som resulterade i det största hål jag sett i en cykelslang, dels att det bara krävs ett par kontrollerade pumptag med enkel cykelpump med tryckmätare innan man är uppe i 7 kg i smala däck på cykeln och vill inte riskera att behöva byta slang när jag precis ska åka.
ok, en vanlig kompressor ger vanligtvis 8bar (man mäter inte tryck i kg men jag antar att du menar bar) och det är på gränsen till för lite i halvsmala normala pendeldäck. Min kompressor ger 10 bar och jag maxar cykeldäcken.
 
F
T Ejmelie skrev:
Jag har en kompressor som jag mest har använt till att blåsa rent verktyg och saker med.
Har även fyllt på luft i däcken till bilen, blåst upp
bollar, madrasser m.m med den. Men det är nog allt.

Nu har jag köpt Makitas 36v lövblås som duger bra till att blåsa av saker med.
Har även köpt Makitas batteridrivna luftpump som jag kan fylla på luft i däck med m.m.

Funderar på att sälja kompressorn och den automatiska slangvindan nu när de flesta behoven ersatts av andra maskiner.

Eller har jag glömt något väsentligt som är viktigt att ha en kompressor till? :)

[bild]
det här var inte bra, jag som precis funderar på att skaffa en kompressor men velat lite just för att jag misstänker att jag kanske bara kommer att blåsa rent och pumpa med den. Samtidigt känns det som att en liten verkstad bör ha en kompressor
 
Anderssjo Anderssjo skrev:
det här var inte bra, jag som precis funderar på att skaffa en kompressor men velat lite just för att jag misstänker att jag kanske bara kommer att blåsa rent och pumpa med den. Samtidigt känns det som att en liten verkstad bör ha en kompressor
Kompressorn bor bra i garaget :)
 
  • Gilla
Anderssjo
  • Laddar…
F fsn skrev:
Min kompressor ger 10 bar och jag maxar cykeldäcken.
Det kan du sluta med såvida du inte är en riktig tungviktare med 19mm däck o bara cyklar på helslätt underlag typ parkettgolv, senaste åren har gått mot lägre tryck. Bekvämare cykeltur, bättre grepp o faktiskt bättre rull (trots att det känns tvärtom) på de flesta underlag. Däcken sväljer ojämnheterna istället för att hela cykeln studsar som är fallet vid superhögt tryck. 10 bar är 145 psi o det är ju aphögt. 90 psi kör jag på racern med 25mm däck, har man bredare däck än så kan man gå ner mer i tryck.

Ontopic så har jag kompressorn till att "poppa" slanglösa cykeldäck, blåsa rent på planhyveln, blåsa rent inuti bordsågen, blåsa ur spån ur porer i träet, blåsa upp sambons pilatesboll o lite annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderssjo
  • Laddar…
T
Anderssjo Anderssjo skrev:
det här var inte bra, jag som precis funderar på att skaffa en kompressor men velat lite just för att jag misstänker att jag kanske bara kommer att blåsa rent och pumpa med den. Samtidigt känns det som att en liten verkstad bör ha en kompressor
Köp min :cool:
 
F fsn skrev:
ok, en vanlig kompressor ger vanligtvis 8bar (man mäter inte tryck i kg men jag antar att du menar bar) och det är på gränsen till för lite i halvsmala normala pendeldäck. Min kompressor ger 10 bar och jag maxar cykeldäcken.
Men du vet att hjulen rullar lättare med något lägre tryck? ;) Har räserfräser med 23 mm däck. :)
 
F
Ola C Ola C skrev:
Det kan du sluta med såvida du inte är en riktig tungviktare med 19mm däck o bara cyklar på helslätt underlag typ parkettgolv, senaste åren har gått mot lägre tryck. Bekvämare cykeltur, bättre grepp o faktiskt bättre rull (trots att det känns tvärtom) på de flesta underlag. Däcken sväljer ojämnheterna istället för att hela cykeln studsar som är fallet vid superhögt tryck. 10 bar är 145 psi o det är ju aphögt. 90 psi kör jag på racern med 25mm däck, har man bredare däck än så kan man gå ner mer i tryck.

Ontopic så har jag kompressorn till att "poppa" slanglösa cykeldäck, blåsa rent på planhyveln, blåsa rent inuti bordsågen, blåsa ur spån ur porer i träet, blåsa upp sambons pilatesboll o lite annat.
jag har förvisso salsgolv (till 75%) med nylagd asfalt till jobbet. Men jag har jämfört rull med 6 resp 9 bar och det rullade påtagligt bättre med 9 bar.
 
F fsn skrev:
jag har förvisso salsgolv (till 75%) med nylagd asfalt till jobbet. Men jag har jämfört rull med 6 resp 9 bar och det rullade påtagligt bättre med 9 bar.
Nu kanske du kör slanglöst, men jag upplever att det är ett större problem att få däcken att hålla trycket, än att uppnå det...
Vad ska man köpa för märke på slangen för att slippa det?
 
  • Gilla
Xelon
  • Laddar…
Kompressor kan man använda till mycket, skulle inte klara mig utan speciellt många dagar.
- Lackspruta
- Muttermaskin (har en batteri också, men när det ska lossas rostiga M18 med långa gängutstick blir batteri och maskin oroväckande varma)
- Slipmaskiner
- Blästerskåp
- Polyuretanspruta
- Tryckluftsmatad helmask
- Plasmaskärare
- Blåsa upp poolleksaker
- Blåsa dragtråd i gamla PEM-rör
- Blåsa rent kläder och kropp från slipdamm
- Blåsa rent bilen efter spackelslipning
- Blåsa rent luftvärmepump
- Blåsa rent slippapper
- Skjuta PET-flaska med T-röd i
Så typ livsnödvändiga saker
PET-flaska som skjuts iväg av en improviserad tryckluftsdriven anordning på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Anderssjo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.