J
Jo har sett dom där förstärkarna. Men folk verkar inte nöjda med dom.
Man ska ju dessutom para ihop allt med förstärkaren. (funkar det ändå med Telldus Live?)
Har för mig dessutom att den inte fungerade med tempmätare exempelvis?

Jag hade föredragit en signalförstärkare jag kopplar in före antennen, som kan förstärka åt båda håll, men dom lär ju vara olagliga att använda i Sverige.

Med Z-wave får an ju dessutom dubbelriktad kommunikation, alltså bekräftelse på att mottagaren har fått signalen, så man behöver inte skicka samma signal 10ggr "för säkerhetsskull". :)
Men det är det där med priset..
 
Signalförstärkaren fungerar med Telldus Live, dock hanterar den maximalt 6 enheter.
Signaler från temp.givare går ej att förstärka i LEST-701.

En billig 433-antenn från ex. Ebay kan hjälp till med räckvidden då det går att hitta en bättre antennplacering än originalantennen.

Har man mottagare i ytterperiferin behövs det ofta lite justering av mottagarens orientering (horisontellt/vertikalt) för att få bra funktion. Min uppfattning är att lägger man lite tid på injustering/tester så går det att få närapå 100% säkerhet med 433-mottagarna.
 
J
etompau skrev:
Signalförstärkaren fungerar med Telldus Live, dock hanterar den maximalt 6 enheter.
Signaler från temp.givare går ej att förstärka i LEST-701.

En billig 433-antenn från ex. Ebay kan hjälp till med räckvidden då det går att hitta en bättre antennplacering än originalantennen.

Har man mottagare i ytterperiferin behövs det ofta lite justering av mottagarens orientering (horisontellt/vertikalt) för att få bra funktion. Min uppfattning är att lägger man lite tid på injustering/tester så går det att få närapå 100% säkerhet med 433-mottagarna.
Jag har redan en sån här antenn, antagligen bättre än Kina-antennerna?
Antenn 433Mhz, 2,5m kabel - Aurel GP 433
Aurel GP 433 monterbar 433Mhz antenn med 2,5m kabel och sex utfällbara stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev bättre mottagning/sändning med den, men inte nog bra. :(
 
Att Aurel-antennen är bra, rent mekaniskt, råder nog ingen tvekan om, dock skulle jag vilja säga att där är inget magiskt med den. Ett toppspröt avpassat till 433 MHz och några jordplanspinnar. Fördelen är att den är stabil nog för att monteras utomhus.
En kinanatenn går lös på ca 20-25 kr, inkl kabel och kontakt. Jag har monterat mina på ett plåtunderlag (datorchassi) för bästa sänd/mottagning.

Jag har noterat att det finns en spridning i mottagarnas känslighet, så har man en trilskande mottagare kan det vara idé att byta runt lite mellan olika mottagare och se om det hjälper.
Sensorer - här kan en extern trådstump kopplad till sensorns sändarutgång hjälpa på räckvidden.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.