Hej,

Märkte i morse att det var en del vatten i köket, det enda som varit på är diskmaskinen. Min fru berättade att diskmaskinen ej startade igår kväll och då bred hon på ratten för att sätta på/av vatten till diskmaskin så startade den.

Har lokaliserat vad som läcker vatten med denna ratt i ett visst läge som man kan se i bifogat material. Detta har du kat minst ett år utan läckage sedan vi böt kran som tidigare var trasigt. Vad är fel och vad ble man göra för att lösa det bäst långsiktigt?
 
  • Vattenanslutning med förseglingsproblem som orsakar läckage, i behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DjKool skrev:
Hej,

Märkte i morse att det var en del vatten i köket, det enda som varit på är diskmaskinen. Min fru berättade att diskmaskinen ej startade igår kväll och då bred hon på ratten för att sätta på/av vatten till diskmaskin så startade den.

Har lokaliserat vad som läcker vatten med denna ratt i ett visst läge som man kan se i bifogat material. Detta har du kat minst ett år utan läckage sedan vi böt kran som tidigare var trasigt. Vad är fel och vad ble man göra för att lösa det bäst långsiktigt?
Om inget har spruckit så borde det bara vara att dra åt det där lite ?
 
Krilleman
Ser ut som en vanlig klämringskoppling vinkel 15mm.

Har man inte monterat en Vatette planadapter där så är risken stor att den vassa kanten skär sönder packningen mot plastbussningen.

Demontera och kontrollera!

Enligt min bild nedan misstänker jag att din vinkel mot plastbussningen ser ut som nr 2.

Vad jag pratar om kan du läsa mer om i ett av mina tidigare inlägg här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...skin-pa-10-mm-kran.313112/page-2#post-2936343

Rördelar, klämringskopplingar för vattenledningar; text beskriver storlekar och funktion. Numrerade 1 till 4, metall, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.