Krilleman
Henrik Nordlander skrev:
Vatette godkänner montage med packning direkt på klämrings koppling så de är helt okey.

Byt 12 vinkeln till en 15 kula o dit med en 20x15 bussning med packning just för detta ändamål så är de klart
Nej nu tror jag du är ute på djupt vatten. Man ska aldrig montera lekande mutter med packning (typ anslutningsslang) direkt på klämringsände. Oavsett fabrikat.
Vatette har väl aldrig gått ut och sagt att man kan montera tex anslutningsslangar med packning på klämringsände? Har du länk som hänvisar till detta påstående?

Vatette lanserade ju planadaptern för just detta endamål för några år sen. Se min bifogade bild från Vatette-katalogen.

12mm änden på vinkeln går ju inte att ändra nu. En 15mm vinkel finns inte "färdig" 15x12 i Vatettes sortiment. Så det blir svårt att byta nu.

Se mer på sidan 23 i Vatettes katalog. Alla 15mm vinklar är 15 i båda ändarna.
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/2016_VatetteKatalog.pdf



Bild från Vatette-katalogen som visar en planadapter för anslutning på klämringsände, med artikelnummer och mått.
 
A
Krilleman Krilleman skrev:
Nej nu tror jag du är ute på djupt vatten. Man ska aldrig montera lekande mutter med packning (typ anslutningsslang) direkt på klämringsände. Oavsett fabrikat.
Vatette har väl aldrig gått ut och sagt att man kan montera tex anslutningsslangar med packning på klämringsände? Har du länk som hänvisar till detta påstående?

Vatette lanserade ju planadaptern för just detta endamål för några år sen. Se min bifogade bild från Vatette-katalogen.

12mm änden på vinkeln går ju inte att ändra nu. En 15mm vinkel finns inte "färdig" 15x12 i Vatettes sortiment. Så det blir svårt att byta nu.

Se mer på sidan 23 i Vatettes katalog. Alla 15mm vinklar är 15 i båda ändarna.
[länk]



[bild]
Som jag skrev fullt godkänt. Har själv pratat med ansvariga på va om saken. Dem godkänner såna montage JA.


Krilleman Krilleman skrev:
Nej nu tror jag du är ute på djupt vatten. Man ska aldrig montera lekande mutter med packning (typ anslutningsslang) direkt på klämringsände. Oavsett fabrikat.
Vatette har väl aldrig gått ut och sagt att man kan montera tex anslutningsslangar med packning på klämringsände? Har du länk som hänvisar till detta påstående?

Vatette lanserade ju planadaptern för just detta endamål för några år sen. Se min bifogade bild från Vatette-katalogen.

12mm änden på vinkeln går ju inte att ändra nu. En 15mm vinkel finns inte "färdig" 15x12 i Vatettes sortiment. Så det blir svårt att byta nu.

Se mer på sidan 23 i Vatettes katalog. Alla 15mm vinklar är 15 i båda ändarna.
[länk]



[bild]

Nu får du väl ge dig.

Gustavsberg godkänner sånt montage o står för att de funkar.

Har själv pratat med folk på Gustavsberg om de när man varit på besök hos dem.

Kom igen nu. Jobbar du med de här.
Finns ju 12xg15 med PLAN ÄNDA.

Vore du montör skulle du aldrig svara " att de inte gick"
 
A
Den som hävdar att detta inte går att fixa åt trådskaparen borde va tyst och så borde denne ta råd från annan.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Krilleman
@Henrik Nordlander. Jag tror du har blandat ihop klämringsände med planände.
Dessutom så har jag ju gett trådskaparen @Lehar001 en enkel lösning så han/hon kan använda tvättmaskinen för stunden. För du har väl läst mitt inlägg #10?!

Vatette har fortfarande inte någon 15x12 vinkelballofix så det går smidigt att byta. Köper du en 15x12 ballofix från Vatette så får du en förminskad 15-vinkel i ena änden. Kika i katalogen enligt min tidigare länk! Så det blir svårt att byta 12mm till 15mm utan att försöka spräcka konan om man ens kommer åt den när muttern sitter så nära väggen.

Sen blir det mycket lättare att uppfatta dig som trovärdig om du hänvisar med bilder eller länkar, så alla kan bekräfta uttalanden som "Som jag skrev fullt godkänt. Har själv pratat med ansvariga på va om saken. Dem godkänner såna montage JA."
Men svaret är fortfarande nej, man får inte koppla på en anslutningsslang med lekande mutter på klämringsände.

Och nej jag jobbar inte på Vatette, jag gillar dock att man ger konkreta & korrekta tips med bekräftningsbara hänvisningar på forumet! = Oslagbart (y)
Följ det rådet och du kommer att uppfattas mycket bättre och trovärdigare!

Jag har gjort en informativ och pedagogisk bild, så du och forumet får lära sig skillnaden mellan klämringsände och planände. Det är Vatette som tillverkat dessa kopplingar på bilden.

  1. 15mm klämringskopplingar med planände på ena sidan, perfekt att ansluta en slang mot den plana ytan.
  2. En helt vanlig rak 15mm klämringskoppling med mutter+kona borttagen. Inte godkänt att montera en anslutningsslang på denna, oavsett fabrikat. Då det inte finns någon plan ände som packningen kan täta emot. Ofta skärs packningen sönder mot den vassa kanten när man drar åt.
  3. Rak 15mm klämringskoppling med Vatette Planadapter monterad. Kalasbra att ansluta en anslutningsslang mot!
  4. En 12x10 klämringskoppling. Notera den plana ytan som kommer fram när man tar bort kona + mutter. Perfekt att ansluta blandare på med lekande mutter 3/8" (G10). Det här är ett kalastips som jag påtalat flera gånger när man har lekande mutter på blandare 3/8"! OBS - Fungerar bara på "färdig" 10mm vatettekoppling! (ej förminskad)

Fyra olika typer av Vatette klämringskopplingar mot en träbakgrund, numrerade 1 till 4 för att peka ut skillnader mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 7 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har gjort en informativ och pedagogisk bild, så du och forumet får lära sig skillnaden mellan klämringsände och planände. Det är Vatette som tillverkat dessa kopplingar på bilden.

  1. 15mm klämringskopplingar med planände på ena sidan, perfekt att ansluta en slang mot den plana ytan.
  2. En helt vanlig rak 15mm klämringskoppling med mutter+kona borttagen. Inte godkänt att montera en anslutningsslang på denna, oavsett fabrikat. Då det inte finns någon plan ände som packningen kan täta emot. Ofta skärs packningen sönder mot den vassa kanten när man drar åt.
  3. Rak 15mm klämringskoppling med Vatette Planadapter monterad. Kalasbra att ansluta en anslutningsslang mot!
  4. En 12x10 klämringskoppling. Notera den plana ytan som kommer fram när man tar bort kona + mutter. Perfekt att ansluta blandare på med lekande mutter 3/8" (G10). Det här är ett kalastips som jag påtalat flera gånger när man har lekande mutter på blandare 3/8"! OBS - Fungerar bara på "färdig" 10mm vatettekoppling! (ej förminskad)

[bild]
Tack för den informativa bilden!

För att spinna vidare på temat... Kan man säga något generellt om sexkantsnipplar och t.ex. övergångar från klämring till utvändig gänga? Jag tycker de ser ut att ofta befinna sig i gränslandet, med en liten plan yta, och viss invändig kon.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.