Du kan plugga in dubbelisolerade lampor där. Men man bör på något förhindra att någon i framtiden pluggar in en skyddsjordad lampa. Det får inte ske, även om det inte är jätteallvarligt för ett lamputtag mitt i rummet. Det bör vara enkelt att byta detta uttag till ett ojordat. Det kan du göra själv om du känner dig bekväm med det, även om det egentligen kräver behörighet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Aquele skrev:
Har en liknande situation. Flyttade in i en gammal lägenhet och uttagen i vardagsrummet är ojordade, men av någon anledning så är lampkontakten i taket jordad. Kan jag helt enkelt koppla in en ojordad stickpropp i taket och se hela rummet som ojordat? Alternativet är väl att jorda alla andra uttag vilket jag helst slipper... Lamputtaget är av gammal vanlig variant (ej DCL)
Jag skulle undersökt det uttaget noga. Det är inte troligt att någon har dragit fram en jordledare bara till taket, så antagligen har man satt dit ett felaktigt uttag. Och det är inte helt otroligt att det är krontändning med tre trådar från taket och man har anslutit en av tändtrådarna till skyddsjorden i kontakten...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.