S Stefan1972 skrev:
Så är det väl med all garanti? Oftast händer ingenting men det är det där "om" hela tiden. Och det är ju det man garanterar sig emot om man tecknar en försäkring eller får en garanti. Tyvärr visar det sig ju först efteråt hur betydelsefull garantin är men ändå.
Jo visst är det så med garanti. Men att köpa en koppling själv för t.ex 74:- som rörkrökaren vill ha både 200 och 300:- med argumentet "du får garanti" på det jag köper/förmedlar är ingen garanti som jag tycker är prismässigt bra :thumbdown:
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Värdet av garantin vet man ju inte förrän efter problemet uppstod. Innan det uppstår är det lätt att i teorin värdera den på olika saker men köper du en rulle kabel i tyskland och spar 100kr gentemot har den via din installatör så tror jag nästan jag vågar lova att garantiförfarandet är enklare med din installatör än handlaren i tyskland. Säg att kabeln är feltillverkad och orsakar en brand. Även små bagateller till saker kan ju orsaka stora skador om det vill sig.

Annars blir det ju som att man tar den billigaste bilförsäkringen för jag krockar ju aldrig.
 
Nu handlar det ju inte om att spara 100 kr på att köpa en rulle kabel i tyskland. Utan om vi pratar om en hel rulle kabel så handlar det ofta om typ 10 000 - 20 000i skillnad mellan att köpa den själv, eller låta elfirman fakturera den.

Och jag tycker också att det är väldigt märkligt när hantverkare tjatar om värdet av garanti. OM en hantverkare räknar med att ha så höga garantikostnader för material han installerar hos mig, att han måste lägga på 500% för att täcka den kostnaden, då är det inte varken material eller en hantverkare jag vill ha i mitt hus.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Det borde finnas en tjänst som är som en norm mellan hantverkare och privatperson som tillhandahåller en prislista som en standard sen när man anlitar en hantverkare så kan man få offererat Timkostnaden samt avvikelsen från normen som alla har tillgång till.

Låt säga att Rinkeby rör skulle vara normen (dom skulle Isf inte sälja prylar utan bara vissa priser och kataloger på alla artiklar) sen anger hantverken avvikelsen utifrån denna norm exempelvis +3% från normpris. Då blir det enkelt för att veta vad man kan förvänta sig.

Privatpersoner har ju inte tillgång till Ahlsell och liknande grossister många gånger.

Sist jag anlitade elektriker per timme frågade jag honom vad priser per m FK låg på och använde det som ett index för att jämföra med andra elektriker. Billigaste låg då på 3,50 och dyraste typ 12kr per meter...
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
M
S surfarn skrev:
Hittade en firma på nätet som har en föredömlig informationstext om hur de fakturerar, priser mm. tänkt om alla firmor hade nått liknande
[länk]
Se där ja - märkligt att dem lägger ut en referens där dem blir totalsågade på allt utom rörjobbet. Spånga nånting, eller vilken det nu var.
 
Ja detta är en tråkig soppa som jag själv råkat ut för. Dock, till alla som tycker att hantverkarna ska börja ta "rimliga" priser på material, vad tror ni då händer med timpriserna? Ledtråd: de går inte ner i alla fall... marginalerna måste ju bibehållas oavsett.

/HLH
 
M
H hemljuvahem86 skrev:
Ja detta är en tråkig soppa som jag själv råkat ut för. Dock, till alla som tycker att hantverkarna ska börja ta "rimliga" priser på material, vad tror ni då händer med timpriserna? Ledtråd: de går inte ner i alla fall... marginalerna måste ju bibehållas oavsett.

/HLH
Så är det - men jag ser hellre att dem börjar ta 50:- extra per timma och att man får löpa material till rimliga priser.
 
S surfarn skrev:
Hittade en firma på nätet som har en föredömlig informationstext om hur de fakturerar, priser mm. tänkt om alla firmor hade nått liknande
[länk]
Hade varit föredömligt om de haft prislistan på nätet också. De har försäljning i sina lokaler också, det var för ett par år senbra mycket billigare att åka till ekesiöö i ulvsunda. Och deras fastpris för att byta ett vattenmätarkoppel var då 6500 varav 2400 var arbetskostnad. Jag bor 400 meter från dem.
 
M Marcussjogren skrev:
Så är det - men jag ser hellre att dem börjar ta 50:- extra per timma och att man får löpa material till rimliga priser.
Tror du det stannar vid en femtilapp extra ? Det är nog snarare så att timtaxan skulle bli i klass med resande servicetekniker på vitvaror. Att man faktiskt får betala vad det kostar att ha en tjänst där montören är på resande fot med allt vad det innebär. Det är ju bara titta på vad tjänster kostar där man verkligen inte har nån annan inkomst än enbart timmar.
 
M
S Stefan1972 skrev:
Tror du det stannar vid en femtilapp extra ? Det är nog snarare så att timtaxan skulle bli i klass med resande servicetekniker på vitvaror. Att man faktiskt får betala vad det kostar att ha en tjänst där montören är på resande fot med allt vad det innebär. Det är ju bara titta på vad tjänster kostar där man verkligen inte har nån annan inkomst än enbart timmar.
Nej det tror jag inte, det var bara ett rimligt exempel. I praktiken lär det väl bli som när rotavdraget kom, att man lägger på 75%.

Tyvärr är ju detta en marknad som konsumenten har svårt att styra priserna på genom att minska efterfrågan, precis som med El och annat som för många är ”omöjlig” i och med att konsekvenserna vid eventuella fel blir väldigt stora.
 
H hemljuvahem86 skrev:
Ja detta är en tråkig soppa som jag själv råkat ut för. Dock, till alla som tycker att hantverkarna ska börja ta "rimliga" priser på material, vad tror ni då händer med timpriserna? Ledtråd: de går inte ner i alla fall... marginalerna måste ju bibehållas oavsett.

/HLH
Ja de vet ju att folk betalar 1200/h hos Volvo så att höja timdeb från 600 till 1000 kanske inte är omöjligt.
 
Mikael_L
H hemljuvahem86 skrev:
Dock, till alla som tycker att hantverkarna ska börja ta "rimliga" priser på material, vad tror ni då händer med timpriserna? Ledtråd: de går inte ner i alla fall... marginalerna måste ju bibehållas oavsett.

/HLH
Märklig åsikt.
Varför måste marginalerna bibehållas? Är det en naturlag, eller något i Svenska lagboken?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Märklig åsikt.
Varför måste marginalerna bibehållas? Är det en naturlag, eller något i Svenska lagboken?
Hej! Därför att el o VVS firmor är en affärsdrivande verksamhet, vi köper från grossister som är affärsdrivande, B2B verksamhet,
Och skatter skall betalas, drivmedel, löner, p avgifter, inköpare, beredare, planerare osv..
Det är ingen välgörande verksamhet precis,.
Sedan kan jag förstå att man tycker att det är stora pris påslag på material,

//Goerana
 
Mikael_L
Några marginaler måste finnas, annars försvinner verksamheten.
Men marginalerna måste inte alls bibehållas. De kan t.ex. vara för höga.
Och en väl skött verksamhet skapar marginaler utav mindre, helt enkelt.

Marginaler kanske inte alls kan erhållas om verksamheten drivs dåligt. Då ska verksamheten istället läggas ner.
Vi behöver inget bidragssystem förklätt till näringsverksamhet för att hålla lågpresterande under armarna.
 
  • Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Varje gång det diskuteras priser på material som köps och sätts upp av el- och rörentreprenörer så kommer garantin upp. "Tänk på att du får garanti på det som de sätter upp". Men vad är den värd.....
Inget, jag säger inget av de saker som de sätter upp kommer att gå sönder under den garantitiden. Så i själva verket är det bara ett argument som låter bra men har ingen större nytta annat än som bra "ord att få höra" när man skall inhandla tjänsten.
Jag löste problem hos en kund med drivrar och ledar som gått sönder efter 3-4 år genom att han bara kunde gå och hämta ut nya kostnadsfritt, jag erbjöd mej att byta dom kostnadsfritt också men han ville göra det själv.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.