X Xaktly skrev:
Jag förstår inte problemet för företagen, oavsett vad man pysslar med för hantverkstjänster.
Skriv en jävla dagbok om vad man gjort och vad för material man använt. Sen bifogar man den dagboken med fakturan. Skitenkelt, så slipper man allt sånt här krångel. Dessutom blir det jättetydligt för kunden varför det skenade iväg lite på just något moment, eller varför något tog längre tid än vad som var beräknat.
Håller med, men vet inte montörer om att det noga skall hållas isär olika moment utifrån NYA önskemål av kund - så blir det också lite galet - dessutom är det från start uppköp matrial/tjänst som 1 projekt, att montör tex skall skriva: monterat don 2 st i hus 1 - tagit don stl 200, ..so on so on..då får de skriva ihjäl sig - helt klart bäst om kund talat om att det skall hållas isär före, då blir det inga problem, man gör olika ordrar, man köper in märkt olika objekt.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Jag förstår inte problemet för företagen, oavsett vad man pysslar med för hantverkstjänster.
Skriv en jävla dagbok om vad man gjort och vad för material man använt. Sen bifogar man den dagboken med fakturan. Skitenkelt, så slipper man allt sånt här krångel. Dessutom blir det jättetydligt för kunden varför det skenade iväg lite på just något moment, eller varför något tog längre tid än vad som var beräknat.
Detta.
Jag jobbar inom IT och för det mesta vill kunderna inte ha specade fakturor. Det brukar räcka med att de kommer lätt indelade på ett par olika aktiviteter typ "20h aktivitet x; 34h aktivitet y, 12h möte".

Om kunden sen vill ha en specificerad faktura är det max en halvtimmes jobb att plocka ut det ur systemet, ögna igenom för att se så ingen har skrivit något tokigt på någon rad och sen skicka en pdf.

Varför i hela friden är hantverkarbranschen så urusel på detta generellt? Det blir tjafs och kunden blir grinig och hantverkaren grinig och arbetsledaren ännu mer grinig.

Sen de som kan sköta det hela bra, de vinner ju på det i längden. Kollade så sent som förra veckan upp en faktura från elektrikern vi börjat anlita och kan se att hans påslag på material är fullt rimligt, likaså övriga kostnader och fakturorna kommer snyggt specade med arbetstid, vad som är gjort och materialåtgång.

Det är ju inte svårt att göra rätt från början menar jag.


Det skulle vara en intressant artikel att läsa där man låter ett par hantverkare med olika modeller redogöra för varför man gör som man gör och hur det fungerar i praktiken.
 
  • Gilla
Petra1970 och 7 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Det finns väl egentligen bara två alternativ: antingen så är det enkelt att se vilka kostnader som går vart, så det handlar bara om att specificera fakturan, vilket de är skyldiga att göra enligt Konsumenttjänstlagen.

Eller så finns det inget naturligt sätt att dela upp fakturan, troligen för att jobben har gått i varandra. Då borde de ha meddelat: "Vi kan räkna ut detta om du vill, men det tar nästan en hel dag och det kommer vi att ta betalt för. Accepterar du det?"
Fakturaspecifikation är samma som entreprenörens fakturaunderlag vars kostnad redan finns i debiterad timpenning . TS krav är en reklamation av ej förståbar faktura och begäran om specifikation är lagenlig.
TS begäran medför ingen ytterligare kostnad då den skall vara förståelig .
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
alexander___ alexander___ skrev:
Vi gör en tillbyggnad och har nu bett om att få förtydligat en faktura gällande markarbetet (vi ville veta hur mycket två olika moment hade kostat - ena momentet var förbereda gjutning av en trappa (ca 1.3x5m), andra momentet var dränering 7m av existerande gavel. Markfirman (underentreprenör till firman vi anlitat) har då stämplat in 6h arbetsledning, vilket med moms och påslag landar på cirka 5700kr. Är det skäligt? Jag antar att man får ta betalt för att specificera en faktura?
Textutdrag om rättigheten att kräva en specificerad räkning från hantverkare och referenser till svensk lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mona66 skrev:
Håller med, men vet inte montörer om att det noga skall hållas isär olika moment utifrån NYA önskemål av kund - så blir det också lite galet - dessutom är det från start uppköp matrial/tjänst som 1 projekt, att montör tex skall skriva: monterat don 2 st i hus 1 - tagit don stl 200, ..so on so on..då får de skriva ihjäl sig - helt klart bäst om kund talat om att det skall hållas isär före, då blir det inga problem, man gör olika ordrar, man köper in märkt olika objekt.
nej, man behöver inte skriva ihjäl sig. varenda arbetsorder jag gör klart, så skriver jag vad jag gjort för något, materialet är också specat. Är det en privatbostad så lär det Rotas osv, så tiden och materialet måste ändå vara särskiljt. Hur svårt kan det vara
2 x 8h grävt och handschaktat för trapp
2 x 6h spikat form för gjutning av trapp
1x 2h spiken tog slut, åkte och köpte nya
Osv osv
Det blir 2-3 rader om dagen, sista 3 minutrarna när man parkerat på firman eller innan man lämnar kund.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För arbetet med den specificerade räkningen? Låter väldigt konstigt och inte skäligt.
Gäller inte posten arbetsledning själva arbetet och inte specifikationen.

Vi har alltid med arbetslednings tid i våra fastpris kalkyler. Dvs den tid som läggs på r.ex förberedelse, boendekontakt, genomgång av arbetsberedning, riskanalys m.m
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
afSumpan afSumpan skrev:
Gäller inte posten arbetsledning själva arbetet och inte specifikationen.

Vi har alltid med arbetslednings tid i våra fastpris kalkyler. Dvs den tid som läggs på r.ex förberedelse, boendekontakt, genomgång av arbetsberedning, riskanalys m.m
I det här fallet är det för att en arbetsledare gjort specen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
afSumpan afSumpan skrev:
Gäller inte posten arbetsledning själva arbetet och inte specifikationen.

Vi har alltid med arbetslednings tid i våra fastpris kalkyler. Dvs den tid som läggs på r.ex förberedelse, boendekontakt, genomgång av arbetsberedning, riskanalys m.m
Tydligen inte.
 
M Mona66 skrev:
Håller med, men vet inte montörer om att det noga skall hållas isär olika moment utifrån NYA önskemål av kund - så blir det också lite galet - dessutom är det från start uppköp matrial/tjänst som 1 projekt, att montör tex skall skriva: monterat don 2 st i hus 1 - tagit don stl 200, ..so on so on..då får de skriva ihjäl sig - helt klart bäst om kund talat om att det skall hållas isär före, då blir det inga problem, man gör olika ordrar, man köper in märkt olika objekt.
Fast nu är det så att en hantverkare SKA dokumentera sitt jobb, gärna med bilder.
Jag har rätt nyligen fått rätt mot ett byggföretag. Förstår inte att hantverkare inte kan ge specificerat på en gång... Så att man givetvis förstår vad det står också. Konsumentköplagen är otroligt stark så varför vill inte vissa hantverkare inte
göra det rätt och gå lagligt tillväga kan man ju undra?? Man borde vara mer mån om sina kunder. Ryktet sprider sig snabbt om någon firma inte sköter sig!
Kryddade fakturor är tyvärr mycket vanligt numer också.. Har anlitat 2 olika elfirmor bl.a som jag fick ta strid mot då jag fick saftiga fakturor som inte alls överensstämmer verkligheten! Jag vann återigen!
 
  • Gilla
Xaktly
  • Laddar…
LURIGLANA LURIGLANA skrev:
Fast nu är det så att en hantverkare SKA dokumentera sitt jobb, gärna med bilder.
Jag har rätt nyligen fått rätt mot ett byggföretag. Förstår inte att hantverkare inte kan ge specificerat på en gång... Så att man givetvis förstår vad det står också. Konsumentköplagen är otroligt stark så varför vill inte vissa hantverkare inte
göra det rätt och gå lagligt tillväga kan man ju undra?? Man borde vara mer mån om sina kunder. Ryktet sprider sig snabbt om någon firma inte sköter sig!
Kryddade fakturor är tyvärr mycket vanligt numer också.. Har anlitat 2 olika elfirmor bl.a som jag fick ta strid mot då jag fick saftiga fakturor som inte alls överensstämmer verkligheten! Jag vann återigen!
borde vara så med alla yrken då
 
M maria01 skrev:
borde vara så med alla yrken då
De flesta yrken dokumenterar sitt arbete. Jag gör det dagligen i mitt yrke. Gör du?
 
Vi hade en kundförfrågan en gång som skulle byta sitt tak. Han ville ha specat i sin offert

54 olika moment (tid). Som var uppdelat på 11 a4 sidor .
Vanligt betong tegel på kedjehus. .
Vi tackade nej...

Vart sätter man gränsen hur detaljerat det skall vara ?
 
  • Gilla
alexander___ och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Vart sätter man gränsen hur detaljerat det skall vara ?
Det finns två kriterier när arbetet har gått på löpande (eller avtalsvariant med rörliga delar för att beräkna priset). Från lagtexten (konsumenttjänstlagen):

1. "Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning."

2. "I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats."

Och detta är ju inget problem om man dagligen har noterat vad de anställda har haft för sig på jobbet och vilket material som har införskaffats till kunden. Är det ett mer dysfunktionellt företag där kontoret skickar ut anställda på jobb utan återkoppling vad som händer hos kund så blir det ju en större utmaning för kontoret att ställa ut den där specificerade räkningen.
 
  • Gilla
alexander___ och 4 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Vi hade en kundförfrågan en gång som skulle byta sitt tak. Han ville ha specat i sin offert

54 olika moment (tid). Som var uppdelat på 11 a4 sidor .
Vanligt betong tegel på kedjehus. .
Vi tackade nej...

Vart sätter man gränsen hur detaljerat det skall vara ?
det var offert som efterfrågades skrev du, ni satte väl gränsen iom att ni tackade nej?
 
  • Gilla
alexander___ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.