Det vanligaste när man bor ihop är väl att man liksom delar på kostnaderna som är? Varför krångla till det? I mitt fall sedan 37 år så har vi ingen som helst kontroll på varandras pengar på kontot eller egna utgifter. Ett "villakonto" där vi båda sätter in 7 000 / månad. Är utgifterna större än villakontots saldo så fyller någon av oss på det som saknas. Hustrun har betydligt högre inkomst än jag men jag betalar sällan för matinköp, gardiner, soffor och så. Däremot när det ska byggas om och rustas så är det i första hand jag som handlar det som behövs.
Krångligt? Men kontenta: Vi har liksom inga egna pengar utan hushållet har pengar och det är bara en administrativ fråga vilket bankkonto som används vid tillfället. Bor och lever man tillsammans så känns det bara konstigt att skilja på och räkna mina och min partners pengar.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Rayyan

Precis.
Så har vi också.
Huset 50/50.
Ett gemensamt huskonto där alla huskostnader går lån, amorteringar, el, vatten mm + det är gjort så att det blir en buffert där ifall nåt går sönder eller behövs renoveras.

Sen har vi egna konton och gör vad vi vill med dom. Vet att en del har där också gemensamt och sen bråkar sins emellan vad man köpt osv. Skönt slippa såna bråk!

Sen är det ju så att man får ju hjälpas åt och inte vända på varenda krona. Det går ju inte dela allt 50/50 alltid.

Men förstår som sagt inte varför vissa vänder varenda krona när det gäller nån annans bostad och lån till bostaden.
Bara för att ens sambo vinner nåt.
Skulle vi ha samma resonemang när det gäller hyresrätter och den enorma vinsten hyresvärdar gör skulle nog ingen hyra.
 
Redigerat:
S
kisumisu skrev:
Rayyan



Sen har vi egna konton och gör vad vi vill med dom. Vet att en del har där också gemensamt och sen bråkar sins emellan vad man köpt osv. Skönt slippa såna bråk!
Det beror på hur man är som personer. Slösa och Spara kan ju inte ha samma plånbok, det lär bli konflikt. Däremot om båda är rimliga i sina utgifter och diskuterar inköp så är det bättre att köra samma plånbok.

Det kan ju också bli konflikt om man delar upp pengarna. Då kan man ju bråka om vad som är gemensamma utgifter och vem som bjuder mest.

Jag har aldrig bråkat om pengar men jag kan ju inse att det beror lika mycket på ens partner som en själv. Jag skulle nog också blivit sur om någon slösa när jag försöker spara.
 
50/50 är det enda som gäller tycker jag. Och då menar jag 50/50 på allt. Man ger sin sambo halva sin lön och sambon ger dig halva sin. Så kommer det att bli när man gifter sig. Man prövar hur det är att dela allt man äger med den människa som man älskar och förhoppningsvis ska leva med rästen av sitt liv <3 <3 <3 ♡♡♡♡

Gör inte livet för komplicerat med en massa uträkningar på olika utgifter hit och dit.

Vad sägs om att fria till henne?
 
Redigerat:
  • Gilla
Rayyan och 1 till
  • Laddar…
Synd om man inte funnit partnern som man vill dela allt med.
Om man vill ha en egen ekonomi i ett gemensamt liv, så tycker jag att det tyder på att man håller sina egna beslut högre än sin partners.
Vad är slösa? leva kallar jag det för.
Vi har varit tillsammans i 15 år, har hus och två barn tillsammans, att då ha egna pengar är för mig helt otänkbart, vi har en helt gemensam ekonomi med 2 kort kopplade till samma konto.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
A
Jag skulle inte betala en krona i driftkostnad för ett hus jag inte är delägare i!
Om ni är sambos bör ni (som redan nämns här ovan) ha koll på sambolagen.
 
A
Markarbetaren skrev:
Att bara dela på driften är vansinnigt om du frågar mig. Då är det ju hon som parasiterar på DIG! Hon tar ingen som hellst risk med en bostad som kan tappa i värde, hon behöver inte betala när värmepumpen går sönder osv. Hennes kostnad i sammanhanget ska naturligtvis vara vad motsvarande skulle kosta att hyra. Typ motsvarande hyresboende.
Annars, om ni är riktigt förälskade, värdera huset och sälj 50% av din del till henne och det blir mycket enklare.
Att svamla om saker som att hon är din käresta och ingen hyresgäst är dumprat från människor som lever i det blå och som aldrig fått uppleva en smäll i form av separation, och jag lovar dig, det kan ske över en natt! Mitt måtto är rättvisa, då slipper man en massa onödigt trams i framtiden. Kärlek går inte att värdera i pengar. Skulle man sätta pris på kärlek skulle min fru bo gratis, men så fungerar inte livet.
Det är fel att pressa någon att leva över sina tillgångar. Vill man deka allt 50/50 får man hitta en kär est med lika högon lön som man sjäv. Om man då vill vara ihop med någon som tjänar mindre får den med bättre inkomst rätta sig efter den med sämre och bo i något billigare som matchar det den andre har råd med.
(Har man barn ihop måste man också tänka lite annorlunda)
 
Sambolagen gäller inte då hon flyttar in hos honom! Du tänkte leva gratis? Man skriver knappast över huset på henne dag 1, driftkostnaden måste betalas.

Löser man inte detta som par/sambo, då ska man bo själv. Men jag skulle aldrig dela på ekonomin till 100%, vi sätter undan för husets drift och avgifter, sen har vi egna konton, klart bäst koll så..
 
Redigerat:
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Jag skulle inte betala en krona i driftkostnad för ett hus jag inte är delägare i!
Om ni är sambos bör ni (som redan nämns här ovan) ha koll på sambolagen.
Att hyra en lägenhet / hus är med andra ord helt uteslutet för dig!?
 
MissMuffet skrev:
Det är fel att pressa någon att leva över sina tillgångar. Vill man deka allt 50/50 får man hitta en kär est med lika högon lön som man sjäv. Om man då vill vara ihop med någon som tjänar mindre får den med bättre inkomst rätta sig efter den med sämre och bo i något billigare som matchar det den andre har råd med.
(Har man barn ihop måste man också tänka lite annorlunda)
Men om du läser inlägg #4 så skriver TS att sambon tjänar ca 7000 MER netto per månad. Då är det TS som pressas att leva över sina tillgångar.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
A
Zixten skrev:
Att hyra en lägenhet / hus är med andra ord helt uteslutet för dig!?
Jo men då ska jag stå med på hyreskontraktet. När jag hyr så håller jag ju inte på och reparerar lyan heller...
 
A
Helena S skrev:
Men om du läser inlägg #4 så skriver TS att sambon tjänar ca 7000 MER netto per månad. Då är det TS som pressas att leva över sina tillgångar.
Jo jag missade det. Rent generellt menar jag ändå att en med bättre ekonomi inte ska pressa någon att leva över sina tillgångar. I TS fall tolkar jag det som att TS ägde huset innan de träffades så då ha inte sambon pressat TS att leva över sina tillgångar.
 
MissMuffet skrev:
Jag skulle inte betala en krona i driftkostnad för ett hus jag inte är delägare i!
Om ni är sambos bör ni (som redan nämns här ovan) ha koll på sambolagen.
Varför skulle inte betala driftskostnader för något som du brukar?

Man måste inte enligt lag dela allting enligt sambolagen, det går också utmärkt att följa det man kommer överens om innan, tex att någon köpt och äger en bostad.om man känner för det.

Sen innan man ser sin chans att utnyttja den så ska man komma ihåg att det är halva värdet efter skulder inte halva värdet på bostaden, så det går oftast inte att springa iväg med ett par lättförtjänta miljoner.
 
Utan att veta om det är lågt eller högt.
Vad täcker de 4000kr vad har ni för driftskostnader om du bortser från tex eventuella amorteringar och räntor som är knutet till ditt ägande?
Om det endast är 4000 allt som allt så är det inte alls mycket,och ni borde utan problem kunna betala 5k tillsammans?
Alla räkningarna landar väl inte exakt på sama kr varje månad?

Överskottet kan ni ju lägga på ett konto så ni har extra att ta av och går ni isär så delar ni det lika och slipper en diskussion om dom pengarna.
 
Mina fem öre till diskussionen, vet inte om det gör någon klokare.

Jag och sambon har separata ekonomier, vi kör ett enkelt Excelark där vi lägger in alla våra utgifter (och inkomster).

Vi äger vår bostadsrätt 50-50, så vi kör 50-50 på allt som hör till huset och dess värde (d.v.s. större reparationer, förbättringar, investeringar)
Allt annat gemensamt (el, månadsavgift, mat, dagis/fritis, familjesemestrar etc) kör vi procentuellt efter disponibel inkomst (efter skatt, före lånekostnader).
Det som blir över är ens egna pengar som man får göra vad f-n man vill med (för egen del vill tyvärr banken ha en slant varje månad för att de var så snälla att låna ut ett par millar, sambon däremot är skuldfri).

Funkar ypperligt för oss. Hur det skulle funka för andra har jag ingen aning om och jag vet inte heller om det skulle funka om ägarförhållandet var väldigt skevt. Att det funkar så bra för oss kan vara för att hon är skuldfri (d.v.s. inga ränteutgifter), medan jag har betydligt högre inkomst, men när jag betalat ränta och amortering är våra nettolöner snarlika.

Det viktigaste är väl annars att båda parter känner sig bekväma med vald fördelning och att man känner att det blir rättvist oavsett vad som händer framöver (värdeförändringar på bostad, inkomstskillnader etc).
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.