D Daniel 109 skrev:
Du lär inte ha en 300m bred tomt.
Nu har du märkt ord tre gånger i samma tråd utan att bidra ett dugg. Du brukar kunna kombinera petighet med kunskap i ämnet, men nu beter du dig faktiskt bara som skit. Snälla sluta.
 
  • Gilla
Anna_H och 35 till
  • Laddar…
Exproprieras gör väl marken kanske inte, och till att börja med talar vi ju därtill om en ”frivillig” uppgörelse. Men jämför man ändå med expropriation så ska sådan ge 125 % av förlorat marknadsvärde (4 kap. 1 § expropriationslagen). För att Trafikverket ska slippa en omständlig process lägger man då på lite till.

Jag tänkte 150 % av den inlösta markens andel av fastighetsvärdet. Fastigheten är ju i stort kvar, och vägen fanns ju sen innan också, så jag har svårt att se att marknadsvärdet egentligen påverkas så mycket mer än värdet av den förlorade marken. Tvärtom skulle ju verket kunna hävda att bara markvärdet ska räknas, och att byggnadsvärdet ska dras bort först.

Så ett skambud kan få motsatt effekt, medan ett måttligt saltat bud kan göra att du får mer än du hade fått tvångsvägen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
E Eldpuman skrev:
Min långsmala tomt är ca50 meter bred och stäcker sig 300meter längs en mycket hårt trafikerad landsväg. Trafikverket har bestämt att nu ska vägen breddas och delar av min mark ska då tas i anspråk för detta.
Bullernivån från de drygt 7000 bilar som passerar per dygn (och kör oftast fortare än tillåtna 80km/h) gör redan utomhusmiljön i det närmsta outhärdlig vilket såklart kommer bli än värre när vägen breddas. Det rör sig om en raksträcka och det kommer underlättas för fler omkörningar eftersom vägrenen ska byggs ut.

Trafikverket har informerat om att de eventuellt kan bli aktuellt med ett mindre bullerskydd vid en uteplats om max 12 kvm. Dessutom undersöker man om det finns skäl till att byta ut fönster i bostadshuset för att minska buller inomhus.
Marken intill vägen används nu endast som betesmark och är inte ett ställe man gärna uppehåller sig på annars just pga av trafikbullret. Det kommer heller inte bli mycket kvar för djuren att beta på när vägg har breddats.

Vet inte om det kommer gå att förhandla om ersättningen för de ca 600kvm mark som ska tas i anspråk men vad är i såfall rimligt? Jag befarar en enorm försämring av fastighetsvärdet som ju redan var dåligt pga av det trafikstörda läget. Jag tänker att en ersättning motsvarande kostnaderna för att bygga ett plank/bullerskydd längs vägen, åtminstone en del av sträckan, kunde vara ett rimligt men trafikverket vill ju inte själva kosta på någon sådan åtgärd..
Detta handlar om två olika frågor.

1. Inlösen av mark. Där kommer en markförhandlare att kontakta dig och ge dig marknadspris + 25%. Marknadsprisets värde kan man argumentera lite på men inga större summor. Varför är det så då? Jo för att alla markägare ska behandlas lika och den som skriker högst ska inte få mer.

2. Bullerskydd. Då utbyggnaden troligtvis räknas som väsentlig ombyggnad så har du då rätt till bullerskydd. Skydden du har rätt till bestämma antingen genom teoretisk uträkning eller mätning på plats.

Att få hela fastigheten inlöst pga en två meter remsa vid vägen är helt orimligt.

Ingen som har bråkat har någonsin fått mer, varken pengar eller åtgärder. Ofta i de lägena så överklagas planen och markägaren får i 99% fallen fel när regeringen fastslår den. Trafikverket betalar aldrig extra för att ”slippa en process”. Däremot om man är saklig och har goda argument så ökar dina chanser.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Detta handlar om två olika frågor.

1. Inlösen av mark. Där kommer en markförhandlare att kontakta dig och ge dig marknadspris + 25%. Marknadsprisets värde kan man argumentera lite på men inga större summor. Varför är det så då? Jo för att alla markägare ska behandlas lika och den som skriker högst ska inte få mer.

2. Bullerskydd. Då utbyggnaden troligtvis räknas som väsentlig ombyggnad så har du då rätt till bullerskydd. Skydden du har rätt till bestämma antingen genom teoretisk uträkning eller mätning på plats.

Att få hela fastigheten inlöst pga en två meter remsa vid vägen är helt orimligt.

Ingen som har bråkat har någonsin fått mer, varken pengar eller åtgärder. Ofta i de lägena så överklagas planen och markägaren får i 99% fallen fel när regeringen fastslår den. Trafikverket betalar aldrig extra för att ”slippa en process”. Däremot om man är saklig och har goda argument så ökar dina chanser.
Tack för ett utförligt svar!
Det är nog mest nr. 2 som blir intressant att se om det går att påverka. Jag tycker det låter futtigt med endast ett bullerskydd vid en uteplats på 12kvm, när det är 300meter tomtgräns kommer att påverkas
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skaffa stora bokstäver som man kan läsa från vägen. Sen skriver du nya ord från "Kapten Haddocks ordbok" varje vecka.
Garanterat kommer folk automatiskt sakta in nyfikna som de är.
Förslag på ord:

Anfäkta annamma
Ökenråtta
Alabasterskalle osv

/W
Ja det lutar nog åt något sådant! 'Gratis' tror jag också skulle kunna funka ..
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skaffa stora bokstäver som man kan läsa från vägen. Sen skriver du nya ord från "Kapten Haddocks ordbok" varje vecka.
Garanterat kommer folk automatiskt sakta in nyfikna som de är.
Förslag på ord:

Anfäkta annamma
Ökenråtta
Alabasterskalle osv

/W
Ja det lutar nog åt något sådant! 'Gratis' tror jag också skulle kunna funka ..
C cotillion skrev:
Fokusera på att förhandla om åtgärder så situationen blir bättre för dig snarare än på att försöka få upp storleken på intrångsersättningen, den kommer vara minimal ändå och är dessutom skattepliktig tror jag.

Om du vill ha ett bullerskydd så måste du få trafikverket att bygga det, de kommer aldrig betala ut ersättning till dig som täcker den kostnaden.
Ja, det är ju riktigt men också det svåra eftersom de redan klargjort att de inte vill bygga mera bullerskydd än för max 12kvm uteplats.
 
Goda kommunikationer kan ju påverka marknadsvärdet positivt.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skaffa stora bokstäver som man kan läsa från vägen. Sen skriver du nya ord från "Kapten Haddocks ordbok" varje vecka.
Garanterat kommer folk automatiskt sakta in nyfikna som de är.
Förslag på ord:

Anfäkta annamma
Ökenråtta
Alabasterskalle osv

/W
Ja det lutar nog åt något sådant! 'Gratis' tror jag också skulle kunna funka ..
C cotillion skrev:
Fokusera på att förhandla om åtgärder så situationen blir bättre för dig snarare än på att försöka få upp storleken på intrångsersättningen, den kommer vara minimal ändå och är dessutom skattepliktig tror jag.

Om du vill ha ett bullerskydd så måste du få trafikverket att bygga det, de kommer aldrig betala ut ersättning till dig som täcker den kostnaden.
Ja, det är ju riktigt men också det svåra eftersom de redan klargjort att de inte vill bygga mera bullerskydd än för max 12kvm uteplats.
D Daniel 109 skrev:
Du lär inte ha en 300m bred tomt.
K kindvall skrev:
Goda kommunikationer kan ju påverka marknadsvärdet positivt.
Kan inte se hur det skulle kunna bli en fördel med mer buller som kommer närmare från bilar som får möjlighet att köra ännu fortarare och det är ändå bara 6km till närmsta motorväg.
Den busshållsplats som finns precis brevid utfarten ska trafikverket dessutom ta bort. Lite svårt tänka positivt när alla förändringarna man tvingas till är till det sämre..
 
E Eldpuman skrev:
Tack för ett utförligt svar!
Det är nog mest nr. 2 som blir intressant att se om det går att påverka. Jag tycker det låter futtigt med endast ett bullerskydd vid en uteplats på 12kvm, när det är 300meter tomtgräns kommer att påverkas
Nu är jag väl inte först med att säga detta men du använder ju inte hela dina 300x50 meter som tomt med största sannolikhet så det är ju en fråga om fastighetsgräns, hur stor del av dessa 300 meter är faktisk tomt?

Angränsar din anordnade gräsmatta ens vägen eller är det en typ 30x30 meter plätt du använder som gräsmatta och sen är det 20 meter hage till vägen? Kan du rita upp hur det ser ut?

Allt sånt påverkar ju dina argument för saker
 
D Daniel 109 skrev:
Du lär inte ha en 300m bred tomt.
Vartenda gång jag ser någon anmärka kring användandet av ordet "tomt" inser jag omedelbart efteråt att det är samma användare som alla tidigare gånger. Tröttnar du aldrig?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Bullerberäkning görs vanligen med dyra program. Vill du göra en enklare beräkning hemma kan jag rekommendera antingen appen Road Noise för Android som Tyrens tog fram enligt nordisk beräkningsmodell eller Nya Zeelands trafikverks hemsida

https://www.nzta.govt.nz/roads-and-...-and-vibration/road-traffic-noise-calculator/

I den senare kan du simulera bullerskärmar, men fråga mig inte hur deras klasser av asfalt förhåller sig till våra.
 
  • Gilla
Eldpuman och 1 till
  • Laddar…
Be dem göra en bullermätning med nya vägen inritad och nya trafikflödet.
Då ser du var gränsen för 45dba i husvägg är. Vilket brukar va kravet. Då kan dem även rita in bullerskydd så man klarar det.
Brukar vara en teoretisk beräkning så inget dem behöver mäta. Görs oftast av en extern konsult.
Efter bullermätningen har du ju svart och vitt på vad som behöver göras av dem.

Aah pucktvå såg jag nu. Jaja. Jag skulle be dem göra den. Annars äger du bullerutredningen. Och det vill de nog inte.
Sist jag frågade kostade den 15 000kr . När jag sa till kommunen att jag gör en i egen regi var de snabba på att göra en egen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J john_heden100 skrev:
Vartenda gång jag ser någon anmärka kring användandet av ordet "tomt" inser jag omedelbart efteråt att det är samma användare som alla tidigare gånger. Tröttnar du aldrig?
Onödigt att bara anmärka, i det här fallet kanske relevant i och med bullerplanksdiskussionen iallafall
 
T Tjoa skrev:
Be dem göra en bullermätning med nya vägen inritad och nya trafikflödet.
Då ser du var gränsen för 45dba i husvägg är. Vilket brukar va kravet. Då kan dem även rita in bullerskydd så man klarar det.
Brukar vara en teoretisk beräkning så inget dem behöver mäta. Görs oftast av en extern konsult.
Efter bullermätningen har du ju svart och vitt på vad som behöver göras av dem.

Aah pucktvå såg jag nu. Jaja. Jag skulle be dem göra den. Annars äger du bullerutredningen. Och det vill de nog inte.
Sist jag frågade kostade den 15 000kr . När jag sa till kommunen att jag gör en i egen regi var de snabba på att göra
Kom ihåg att du har två siffror att hålla koll på, ekvivalent nivå (utsmetat över dygnet) och maximal nivå, de har olika gränsvärden. Slog dina siffror snabbt; 8000 fordon, 80km/h, landsbygd och mjuk mark, platt mark och 10% tung trafik ger 57dbA ekvivalent och 66dbA max 50 meter från vägen
 
  • Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Kom ihåg att du har två siffror att hålla koll på, ekvivalent nivå (utsmetat över dygnet) och maximal nivå, de har olika gränsvärden. Slog dina siffror snabbt; 8000 fordon, 80km/h, landsbygd och mjuk mark, platt mark och 10% tung trafik ger 57dbA ekvivalent och 66dbA max 50 meter från vägen
Jag är inte speciellt insatt i bullerutredningar. Mer än det jag krigade med kommunen om. Ville bara ge en infallsvinkel som han kanske inte tänkt på.

Aha, du svarade inte mig. Pucktvå igen...
 
  • Gilla
Deltidslantisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.