Min långsmala tomt är ca50 meter bred och stäcker sig 300meter längs en mycket hårt trafikerad landsväg. Trafikverket har bestämt att nu ska vägen breddas och delar av min mark ska då tas i anspråk för detta.
Bullernivån från de drygt 7000 bilar som passerar per dygn (och kör oftast fortare än tillåtna 80km/h) gör redan utomhusmiljön i det närmsta outhärdlig vilket såklart kommer bli än värre när vägen breddas. Det rör sig om en raksträcka och det kommer underlättas för fler omkörningar eftersom vägrenen ska byggs ut.

Trafikverket har informerat om att de eventuellt kan bli aktuellt med ett mindre bullerskydd vid en uteplats om max 12 kvm. Dessutom undersöker man om det finns skäl till att byta ut fönster i bostadshuset för att minska buller inomhus.
Marken intill vägen används nu endast som betesmark och är inte ett ställe man gärna uppehåller sig på annars just pga av trafikbullret. Det kommer heller inte bli mycket kvar för djuren att beta på när vägg har breddats.

Vet inte om det kommer gå att förhandla om ersättningen för de ca 600kvm mark som ska tas i anspråk men vad är i såfall rimligt? Jag befarar en enorm försämring av fastighetsvärdet som ju redan var dåligt pga av det trafikstörda läget. Jag tänker att en ersättning motsvarande kostnaderna för att bygga ett plank/bullerskydd längs vägen, åtminstone en del av sträckan, kunde vara ett rimligt men trafikverket vill ju inte själva kosta på någon sådan åtgärd..
 
  • Landsväg nära betesmark med förbipasserande bil och tydlig vägmärkning, omgivet av gröna fält och skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte fastighetsvärdet påverkas nämnvärt av breddningen. Det rör sig om 2m av ca 50m? Är det tomt alltihopa, eller är delar av dina 1,5 ha tex jordbruksmark?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nej tomten är avstyckad från en jordbruksfasighet.
Fastigheten har redan dåligt värde pga av trafiksituationen och breddningen kommer ju bidraga till att man sedan kan köra ännu fortare vilket skapar ännu mer buller och närmare.
Har hoppats i över 10 års tid att det skulle bli möjligt till att få en bit med bullerskydd men nu när allt ska sättas igång verkar man helt ointresserad av något sådant. Sedan har jag ingen aning om vad som övht kan anses som skälig ersättning i detta fall.
 
Betesmark låter ju inte direkt som en tomt.
Du får betalt för marken, inte för den förändring du befarar.
 
  • Gilla
polaris78 och 5 till
  • Laddar…
Kolla fastighetsinformationen på lantmäteriet, där står taxeringsvärdet och dess delar. Är allt taxerat som tomt? Att fastigheten redan har dåligt värde innebär ju bara att du får mindre i ersättning. Om det är betesmark så kanske 10:- per kvadratmeter?
 
  • Gilla
Ostron
  • Laddar…
E Eldpuman skrev:
Min långsmala tomt är ca50 meter bred och stäcker sig 300meter längs en mycket hårt trafikerad landsväg. Trafikverket har bestämt att nu ska vägen breddas och delar av min mark ska då tas i anspråk för detta.
Bullernivån från de drygt 7000 bilar som passerar per dygn (och kör oftast fortare än tillåtna 80km/h) gör redan utomhusmiljön i det närmsta outhärdlig vilket såklart kommer bli än värre när vägen breddas. Det rör sig om en raksträcka och det kommer underlättas för fler omkörningar eftersom vägrenen ska byggs ut.

Trafikverket har informerat om att de eventuellt kan bli aktuellt med ett mindre bullerskydd vid en uteplats om max 12 kvm. Dessutom undersöker man om det finns skäl till att byta ut fönster i bostadshuset för att minska buller inomhus.
Marken intill vägen används nu endast som betesmark och är inte ett ställe man gärna uppehåller sig på annars just pga av trafikbullret. Det kommer heller inte bli mycket kvar för djuren att beta på när vägg har breddats.

Vet inte om det kommer gå att förhandla om ersättningen för de ca 600kvm mark som ska tas i anspråk men vad är i såfall rimligt? Jag befarar en enorm försämring av fastighetsvärdet som ju redan var dåligt pga av det trafikstörda läget. Jag tänker att en ersättning motsvarande kostnaderna för att bygga ett plank/bullerskydd längs vägen, åtminstone en del av sträckan, kunde vara ett rimligt men trafikverket vill ju inte själva kosta på någon sådan åtgärd..
Förstår att det är jobbigt med all trafik som stör.
Det du nämner är väl rimliga åtgärder, typ bullerplank eller isolerade fönster

Har vägen kommit till efter att du skaffade tomten? Eller råkade du missa att det går en trafikerad väg när du förhandlade om tomten?
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas S Eiselberg och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Betesmark låter ju inte direkt som en tomt.
Du får betalt för marken, inte för den förändring du befarar.
Detta är inget detaljplanerat område så jag antar att jag får använda min tomtmark som jag vill. Trafikverket har rätt att ta mark i anspråk men ska kompensera fastighetsägaren även för de skador eller försämringar som kan uppstå. I detta fall diskuteras t ex bullerskydd eller utbyte av fönster.
 
  • Gilla
oxen76 och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Kolla fastighetsinformationen på lantmäteriet, där står taxeringsvärdet och dess delar. Är allt taxerat som tomt? Att fastigheten redan har dåligt värde innebär ju bara att du får mindre i ersättning. Om det är betesmark så kanske 10:- per kvadratmeter?
Det är en stor tomt och taxeringsvärdet är inte lågt utan det är marknadsvärdet som försämras vid en eventuell försäljning pga läget.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Man får ersättning efter vad marken används som.
 
E Eldpuman skrev:
Det är en stor tomt och taxeringsvärdet är inte lågt utan det är marknadsvärdet som försämras vid en eventuell försäljning pga läget.
Nej, en hage är inte e en tomt.
 
Skaffa stora bokstäver som man kan läsa från vägen. Sen skriver du nya ord från "Kapten Haddocks ordbok" varje vecka.
Garanterat kommer folk automatiskt sakta in nyfikna som de är.
Förslag på ord:

Anfäkta annamma
Ökenråtta
Alabasterskalle osv

/W
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 25 till
  • Laddar…
Fokusera på att förhandla om åtgärder så situationen blir bättre för dig snarare än på att försöka få upp storleken på intrångsersättningen, den kommer vara minimal ändå och är dessutom skattepliktig tror jag.

Om du vill ha ett bullerskydd så måste du få trafikverket att bygga det, de kommer aldrig betala ut ersättning till dig som täcker den kostnaden.
 
  • Gilla
Yderfält och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle nog fundera på att försöka få hela fastigheten inlöst. Ska vägen breddas (låter ju nästan som trafik nog för mötesfri väg rent av) kan ju eventuellt hastigheten höjas också. I alla fall medelhastigheten, oavsett skyltning.

Men tar de bara en meter är nog inte intrånget i sig stort nog för att motivera det, utan då är det väl de förväntade bieffekterna man får gå på.

Är det bara expropriering av vägremsan som är aktuell skulle jag satsa på att få 150 % av kvadratmetrarnas andel av fastighetsvärdet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle nog fundera på att försöka få hela fastigheten inlöst. Ska vägen breddas (låter ju nästan som trafik nog för mötesfri väg rent av) kan ju eventuellt hastigheten höjas också. I alla fall medelhastigheten, oavsett skyltning.

Men tar de bara en meter är nog inte intrånget i sig stort nog för att motivera det, utan då är det väl de förväntade bieffekterna man får gå på.

Är det bara expropriering av vägremsan som är aktuell skulle jag satsa på att få 150 % av kvadratmetrarnas andel av fastighetsvärdet.
Tror inte det kan bli aktuellt att få hela fastigheten inlöst.
Det som ska tas i anspråk (=expropieras?) är ca 2m längs hela tomten på en sträcka av 300m för att kunna bygga vägren på ca 1m.
Trafikverket ger ju inget förhandsbesked om ersättningen så jag funderar egentligen mest över vilka argment som kan vara realistiska vid en ev kommande förhandling. Som jag ser det kommer fastighetens marknadsvärde påtagligt försämras om inte ett bullerskydd sätts upp på åtminstone en del av sträckan vilket trafikverket dock inte vill göra utan de undersöker bara om nya fönster och ett mindre skydd vid en uteplast kan bli aktuellt
150% för delarna av bara tomtens taxeringsvärde eller hela fastighetens?
 
Du lär inte ha en 300m bred tomt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Leif So och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.