Jag hade ett liknande problem med en Husqvarna grästrimmer. Helt ny men gick dåligt och hade ingen kraft när den väl startade. Lämnade in den en gång till återförsäljare och dom justerade förgasaren men den funkade inte ett dugg bättre. Lämnade in den en gång till och då bytte dom ut förgasaren. Nu går den perfekt.
 
F fuentes skrev:
okej! Det ska jag göra. Den kan alltså ”leva” på startgas och visa vad den kan, även om bränslet är skit?
Den kommer åtminstone att "hosta till" så att man kan säga att tändningen fungerar.
 
Nu är det dags för lite gissningar och vadslagning tror jag.

Jag föreslår att tändhatten inte sitter på tändstiftet ordentligt.
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu är det dags för lite gissningar och vadslagning tror jag.

Jag föreslår att tändhatten inte sitter på tändstiftet ordentligt.
kul med gissningar! Har den kåpan något mer syfte än att skydda själva stiftet?
 
T
Har du kollat om tändstiftet har gnista?n
 
Cheesen
Stihls maskiner brukar vara provkörda på fabrik.
Men min magkänsla säger att det endera är bensinen eller stoppknappen.
Aspen i tanken kan bli dålig även den på några månader, även om det hör till ovanligheterna.

Min Stihl har en stopp som har krånglat till och från, var inte så imponerad när jag tog isär och inspekterade... Husqvarna är fem steg före i kvalitetstrappan i det fallet.
 
Z ZipLock skrev:
Den kommer åtminstone att "hosta till" så att man kan säga att tändningen fungerar.
jag vet var luftfiltret sitter, men var sitter liftinsuget? :) mvh Kunnig

Motordel av trädgårdsmaskin i kartong, vit och orange färg, delvis monterad eller demonterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tamak skrev:
Har du kollat om tändstiftet har gnista?n
nej, detta är ej gjort.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Är den helt ny som du säger, varför lämnar du inte tillbaka den då den inte fungerar?
 
K Kurtivan skrev:
Är den helt ny som du säger, varför lämnar du inte tillbaka den då den inte fungerar?
för att jag beställde den via nätet och drygt att skicka tillbaka. Men absolut, det är sista kortet.
 
F fuentes skrev:
nej, detta är ej gjort.
Då är det dags att göra det.
 
Vet inte om det är till hjälp men har en liknande maskin sedan gammalt, en Partner Colibri II. Den har alltid varit kinkig att starta, surar ner sig blixtsnabbt om man klantar sig med choken i starten så den får för mycket soppa. När detta händer kan den vara helt överj*vligt svårstartad, men kan ofta övertalas genom att sätta choken i normaldriftsläge och hålla inne gasspjället samtidigt som man drar i startsnöret.

Det har hänt att jag fått demontera tändstiftet och rensa det, bränna litet på det med tändare så det blir torrt. Kan ju även vara en loppa på stiftet som ställer till det, något metallspån från tillverkningen eller så.
 
Tack för all hjälp och alla förslag, tändstift ser bra ut, men jag fick inte ens igång den med startgas. Jag får lämna in den.
 
  • Ledsen
Cheesen
  • Laddar…
Startar den inte med startgas och tändstiftet ser ok ut så är ju en kass kortslutningsknapp en stark kandidat, som nämnts.

Haft liknade problem fast åt andra hållet med en motorsåg gjord i Husqvarna på sin tid, den funkade inte längre för att kortsluta tändkretsen vilket gjorde att man fick döda motorn med choken. Så det kan ev vara ett mycket enkelt problem att åtgärda men beror ju på hur mycket man vågar göra - och kan göra - utan att äventyra garantin. Håller med att det är jobbigt att behöva skicka såna här otympliga prylar med posten för service om det bara är en skitgrej som de kan skicka i ett brev och att man byter själv.

På den gamle motorsågen var det extremt enkelt att åtgärda, kontakten satt enkelt tillgänglig och utbytbar direkt under motorkåpan man plockar av för service av luftfilter och tändstift. Fixade ny knapp (som kom just i ett brev i brevlådan), bytet tog inte många minuter och därefter perfekt funktion. En skillnad i mitt fall är att jag visste att maskinen fungerade och hade mätt upp att det fanns ett problem i startknappen att den aldrig kunde sluta kretsen.

Ditt problem kan ha flera olika orsaker varav detta är en, vilket kan tala för att det är lika bra att skicka in den om du inte kan verifiera enkelt att det är just startknappen som det är fel på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.