Hej!

Normalt för samordning är ca: 15%, och detta är för att styra upp det hela med byggmöten, sitta som mellanhand osv. Dessutom har du pappersarbetet med egenkontroller, dagbok osv. Plus att hantera alla frågor som dyker upp under resans gång. Så att avsätta en halvtimme om dagen är snålt, gränsar faktiskt till att vara tidsoptimist. :)
 
Vad räknas in i "entreprenadsumman", allt det som snickaren ska samordna?
 
Cyphera skrev:
"Vår" snickare vill ha 50 000 men KA + byggubben på kommunen säger att ett rimligt pris ligger på 15-20 000. Det gäller en 1 1/2-plansvilla, vi ska lägga golv + måla huset utanpå själva, resten ska göras av hantverkare som snickaren ska samordna. Normal villa, inget garage el dyl.

Era erfarenheter?
Det kostar vad entreprenören begär.
Man kan självklart försöka pruta ner det, men i slutändan kan han ju neka att göra det för mindre.
Prisbilden kan bero på entreprenörens nuvarande arbetsbelastning, vilka andra företag han skall samordna, hur många delentreprenader det är tal om, typ av bygge etc.

Man kan inte tvinga någon till något som de inte vill göra, då får man byta entreprenör eller samordna själv.
 
Det klart man inte kan tvinga någon till nåt? Det förstår ju vem som helst. Frågan handlar om vad som är rimligt och vad andra har betalat. Vi vill inte bli utnyttjade för att vi är noviser.
 
Fattar inte vad rörigt alla byggprojekt verkar. Själv bygger jag lösvirke, eller rättare sagt tittar på när vårt lösvirkeshus byggs. Har knappt kontrakt med de som bygger, däremot bra kontakt med med snickaren (andra huset han bygger till oss) och de andra entreprenörerna. Ersättning för samordning är inget som jag betalar för, kör löpande pris så det åker ju med där. Tror att det viktigaste är att man har bra entreprenörer som man litar på och man kan föra ett löpande samtal med.
 
Jo, det skulle vi oxå vilja ha ... hur hittar man såna?
 
Hemmakatten
Håller med bumpaberra att det är viktigt att man har entreprenörer som man litar på och att man har en bra kommunikation.

Jag tycker ni allvarligt skall överväga att inte bygga med denna entreprenör. det har ju bara varit en massa strul, (betalningsanmärkningar, ingen bankgaranti, samordningsavtal) och det redan innan ni ens skrivit avtal. En så dålig början blir gärna en dålig fortsättning.
 
Tack för alla inlägg! Det hjälper till när man överväger olika alternativ.

Om vi kunde välja fritt skulle vi börja från scratch, med en helt ny entreprenör som vi väljer själva och inte på rekommendation av säljaren (som är passiv just nu, inte intresserad av att hjälpa oss vidare och vars enda förslag är att vi (som bor 8 mil från platsen, har småbarn och heltidsjobb) ska samordna bygget själva osv.) .

Vårt STORA problem är att hussatsen kommer om drygt en månad ... nån som kan tipsa om en duktig byggare som kan ta över vårt bygge i norra Halland då? Vad jag har förstått är de duktiga byggarna bokade ungefär 6 månader framöver här ...

Funderar även på vilka kostnader detta kan dra med sig. Mer fastighetsskatt och mer ränta på tomten (som är köpt med byggkreditivet) lär det ju bli iaf.

Så surt att behöva bita i det sura äpplet och acceptera dessa kassa villkor.
 
Jag förstår inte riktigt.

Vill snickaren ha 50.000 spänn för att ringa brädgården när han behöver material? Samt ringa rörmokaren, el-nisse och plattsättare vid dom tillfällen det är dags för dom att hoppa in?

Okej, för mig låter det vansinnigt. Jag är medveten om att det tar tid. Men... På mitt bygge så säger snickarna till att nu kan elektrikern börja köra, nu behöver röris komma hit, nu behöver plåtisen göra klart det där. Jag lyfter på luren, frågar när dom kan komma och meddelar sedan till snickarna att dom är på gång. Resten får dom ju sköta mellan varandra på plats eftersom det är dom som ska göra jobbet. Ev. kan snickarn behöva avvakta med något jobb och köra nåt annat tills detta är gjort. Alla frågor som snickarna har till mig, där det handlar om olika val till höger och vänster måste jag ju prata med dom om iaf. Där skulle ju ingen samordnare vara till hjälp.
 
Allt material levereras till platsen, så han behöver inte ens ringa brädgården. =)

Vi har stångat pannan blodig i våra försök att få veta vad som ingår i samordningen, men hussäljaren, som har rekommanderat byggaren, kan inte precisera. Vi ville ha skriftligt på vad som byggaren ska göra för pengen, men det vill de inte gå med på. Vi har ju oxå funderat över det där, att samordnaren väl kommer att behöva ringa oss om olika beslut?

Usch, jag är så trött på det här nu.
 
Finns det ingen möjlighet att någon av er kan få tjänstledigt/ta ut innestående semester eller liknande under den mest intensiva byggperioden och själva vara på plats och fungera som samordnare?

50 000 skattade kronor är ju en dräglig ersättning..
 
Alltså,
ni som menar på att detta tar massor av tid och att 50' skulle vara en rimlig ersättning. Vad menar ni ingår i samordningsarbetet? Till saken hör ju att detta är en byggsats, vilket tar bort många moment i bygget.

Jag har samordnat vårat bygge (lösvirke), tillsammans med hantverkarna förstås för det är ju bara dom som kan tala om för varandra vad som behöver vara gjort innan nästa steg etc.
Jag har säkert lagt ner några timmar i veckan på husbygget, men majoriten handlar ju om att jag funderar på olika saker. Vilka material jag ska ha osv.

50 tusen, aldrig att det är rimligt.

Cyphera,
Har du ingen möjlighet att själv vara med att hålla i trådarna? Eller är detta med samordning något som snickaren nu i efterhand, kräver att han ska sköta, och att 50 lakan är oprutbart? Det är ju som du säger, kanske inte helt lätt att hitta hantverkare i dagsläget men dom ska ju inte få dubbla eller tredubbla sina arvoden för det....
 
I teorin har jag viss möjlighet att ta på mig det själv, dvs. jag är egenföretagare och förfogar rätt fritt över min tid. Men jag vet i princip ingenting om att bygga hus och föreställer mig att detta faktum kan leda till att det både blir problem med bygget och att byggtiden förlängs. Vad tror ni? Dessutom bor vi 8 mil från byggplatsen. Vår KA har avrått oss från att ta på oss det själva.

Hittills har snickaren vägrat ge med sig, han bygger hellre inte huset alls är hans ståndpunkt. Husföretaget menar på att de inte kan lägga sig i samordningspriset. Dessutom har snickaren byggt flera av deras hus tidigare med gott resultat, vilket ju är bra om vi beslutar oss för att gå vidare med honom, men antagligen även dåligt eftersom detta verkar innebära att husföretaget är redo att ha överseende med hans övriga brister.
 
ALLT tar mer tid än man tror att samordna och planera även om det inte strular. När det sen strular då drar det iväg med tid. Tänk också på saker som lossning av material, Förbereda körvägar lossningsplatser och tider, (Kranbil kostar lika mycket när den står och väntar som när den kör..) snöröjning, sandning, byggtrapp, byggbarack, Byggtoalett, uppsättning byggnadsställningar, köra bort skräp, boka besiktningar och kontroller som krävs, se till att hantverkarna har tillgång till byggplatsen (nycklar osv) Se till att material täcks/skyddas, Göra mottagningskontroller när saker levereras, anmäla transportskador, hämta material när något gått snett, hanterkarförseningar och förändringar, sjuka hantverkare eller såna som inte kommer. Sköta eventuella kontakter med kommunen, elbolaget, telebolaget, byggnadsnämnden, KA osv utöver själva hantverkarna.

Många kanske tror att det är en helt färdig byggsats med alla bitar exakt placerade när man köper ett "fädigt hus" men så är oftast inte fallet. Tolkningsfrågor på ritningar uppstår ganska ofta (mycket mer än man tror är LPP = Löses På Plats...) Var får olika hantverkargrupper förvara sitt material så att man inte stör varandra/är i vägen, dra sina ledningar/rör/ventilationskanaler. Vem avropar material vid lämplig tidpunkt, Torktider eller andra aspekter som gör att olika hantverkare inte kan/bör jobba samtidigt. Arbetsmiljöfrågor, säkerhetsaspekter, virriga köpare som ändrar sig eller inte kan bestämma sig!!! OSV Sen tillkommer alltid "incidenter" med saker som inte blir som det var tänkt från början och då är det bara att hitta en ny lösning som funkar för alla inblandade. Sen har du ju som husbyggare ofta valet att själ påverka hur du vill ha oilka saker. (Annars gör i regel hantverkarna rätt men det som samtidigt är lättast för dom själva...)

För att kunna samordna och leda ett bygge bör du dessutom kunna läsa/förstå både mark, bygg, konstruktions, el, VVS, larm och monterings-ritningar/instruktioner eftersom det underlättar/krävs i många fall. Samt så är det också bra att känna till vissa normer och allmänna regler. Framförallt är all denna kunskap bra i kommunikationen med de olika yrkesgrupperna.

Slutligen kan du också ha en form av "försäkringskostnad" då en totalentreprenör eller vad man nu ska kalla det måste ta ev fördyringar på sin lott och sen försöka kräva ut dom av underentreprenören. Det gör att den som tar på sig en sån roll/Ansvar nog vill ha en rejäl slant för den risk det innebär.

Var själv föräldraledig 8 mån då vårt hus byggdes och besökte bygget 2 ggr/dag (Lämning/hämtning av stora barnet). Och det tog verkligen tid varje dag att fixa detta så bygget flöt på. Då hade vi ändå inga katastrofhantverkare heller.

Att tro att allt detta "löser sig själv" eller att dom "olika hantverkargrupperna fixar väl det enkelt" är tyvärr lite naivt. Min devis under bygget var "förtroende är bra men kontroll är bättre!" Jag kan säga att det behövdes många gånger även om hantverkarna nästan alltid var proffsiga!

Visst inte alla byggen har ALLA dom här grejorna att samordna men det ger i alla fall en bild av en massa olika frågor som dyker upp som man kanske inte tänkte på först.

Se till att "någon" uttalat är beredd att göra allt detta jobb och ställ in er på att det kostar eget svett eller hyfsat med pengar till någon annan för att processen ska bli bra i slutändan.
 
Skogstomten, nu tar du upp jädrigt mycket grejer som i praktiken varken händer eller ligger på den som ska samordna. I princip är det 1 telefonsamtal under hela byggtiden på många av dom punkterna du skrev ner dessutom.

Att du tog 8 månader ledigt tolkar jag mera som att du ville vara föräldraledig än att du behövde tiden för att vara på bygget.
Om du var tvungen att vara där 2 gånger om dagen är jag rädd för att dina hantverkare inte var så kul att jobba med. Eller? Jag menar, dom sköter ju sina uppgifter genom att konversera med varandra och komma överrens vad som ska göras.

Jag är ganska övertygad om att jag inte haft sååå jädra tur med mina hantverkare. Dom är och har varit bra, visst. Jag har ganska fritt att välja min tid på jobbet på men så där jättemånga timmar har inte gått åt att "få det att funka", desto fler timmar har gått åt dom sakerna som bara jag och min sambo kan bestämma. Nämligen alla materialval och lösningar, det kunde ingen samordnare göra åt oss iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.