"Vår" snickare vill ha 50 000 men KA + byggubben på kommunen säger att ett rimligt pris ligger på 15-20 000. Det gäller en 1 1/2-plansvilla, vi ska lägga golv + måla huset utanpå själva, resten ska göras av hantverkare som snickaren ska samordna. Normal villa, inget garage el dyl.

Era erfarenheter?
 
Någon som har lust att dela med sig av lite info?
 
Då jag ibland samordnar projekt (dock inte hela villor) så skulle jag aldrig komma på tanken att samordna ett dito för några 15 000.
Det lär inte bli många kronor per timme för det besväret i slutkanten..
 
Vad ska det kosta då GoForIt?

Vad ingår i en samordning ? "Ringa några samtal" säger vår KA. Vi får ingen info från säljaren, trots att vi har frågat många gånger (det är de som har förmedlat kontakten med snickaren). Vår KA säger att han aldrg varit med om att det har kostat mer än 30, och då har det gällt villa med garage osv.
 
Ja, vad som ingår i begreppet samordning är kanske lite luddigt.

För mig så brukar det innebära att jag fungerar som "projektledare", det vill säga bl.a. planerar så att rätt folk är på rätt plats vid rätt tillfälle. Vilket kan vara nog så kämpigt när allt är en aning överhettat som nu. Samtidigt så har jag den kontinuerliga dialogen med köparen och fungerar som mellanhand mellan dem och andra inblandade. Ofta innebär de dialogerna övertid/kvällstid för mig, och att min egna sysselsättning påverkas.
 
Jag har försökt att räkna lite själv, men det är knepigt. Men jag gjorde följande räkneexempel t.ex.:

Om samordnaren lägger 1/2-timme varje arbetsdag (22 i en månad) och arbetar med bygget i 4 månader, och får 50 000 för detta så är timlönen 1 136 kr.

Jag har även hört att andra som byggt liknande (större) hus har fått detta arbete gratis av sina byggare, då har iofs inte samordning av elektriker, målare och rörnisse ingått. Men hur jag än vrider och vänder på det så känns 50 papp mkt. Särskilt mot bakgrund av vad vår KA säger, han håller i flera liknande byggen i trakten.
 
Fick hör att priset för att få totalentraprend var ca 6-8% påslag på byggkostnaden enligt vår hussäljare. Alltså 150"-200" vilket jag efter att ha skött allt "projektledande" själv vid vårt husbygge faktiskt kan se som rimligt!
 
Men de 150-200 000 extra är ju inte bara för projektledandet vid en totalent. Det är ju även en extrakostnad för att täcka upp för utgifter som faller på byggherren själv vid en generalentreprenad. Att bygga med totalent. är ju lite som att teckna en extraförsäkring, och det får man ju betala för.
 
Jag tycker oxå att det är rimligt förresten att samordnaden får betalt. Vi vill bara inte bli lurade till att betala för mkt.
 
Kan det vara så att snickaren i sin offert inte uppfattat att han skall funka som samordnare och alltså inte där på något sätt beräknat med det, och därför nu kräver en mer "rätt" ersättning, som annars till viss del hade ingått i hans offert?

30 minuter per dag för ett projekt som du beskriver tror jag är väldigt lågt räknat om du även tänker på att hans egna sysselsättning påverkas. Det går lätt åt en timme om du skall jaga någon som inte är på "rätt plats vid rätt tid". Ofta står det dessutom någon annan som inte kan komma igång med sitt jobb, för att den förste inte är på plats.

Jag förstår inte var KA + den andre personen hämtar sina uppfattningar. Mer än möjligen att det brukar vara inräknat i offerten som jag skrev ovan.
 
Nej, snickaren visste om upplägget från början. Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att hans egna sysselsättning påverkas? Hans sysselsättning är ju att bygga vårt hus? Vilket han oxå får betalt för. Och behöver han verkligen ringa folk varje dag? Jag kan förstå att det tar ett par timmar en dag, men sen kanske han inte måste ringa någon alls för vår räkning på fyra dagar? I dessa fyra månadar är det oxå jul inräknat då han är helledig i ett par veckor.

Tack förresten för din input. Den har helt klart gett oss ett bättre perspektiv. Och vi ska ta reda på lite mer detaljer från KA om vad han baserar sina siffror på.
 
Hantverkarvärlden är inte riktigt så exemplarisk så att att alla sköter sitt enligt ursprunglig plan och allt bara rullar på. Det uppkommer ständigt nya frågor och problem. Folk som inte dyker upp på avtalad tid, material som saknas eller är felaktigt etc. Man får hela tiden ha ett vakande öga över andra delar i projektet = tid som man inte kan ägna åt sin egna sysselsättning. Han har ju i sin offert kalkylerat med att hans arbete beräknas ta ett visst antal timmar. Något som alltså spricker om han samtidigt skall samordna.

Sedan antar jag att den här snickaren också skall ha en dialog med er över uppkomna frågor och situationer. En dialog som i de flesta fall skall ske utanför ordinarie arbetstid på eftermiddagar och kvällar.

I min bedömning för ett liknande upplägg ingår också ex. hur väl jag känner till och litar på de andra hantverkarna. Vad händer när någon blir sjuk exempelvis. Kommer det någon annan, eller kommer det ingen alls? Kör de över en timme om något strular bara för att bli klara så att någon annan inte behöver stå och vänta nästa dag? Etc.

Rätt svar i hur mycket det borde kosta i ert fall ligger troligen någonstans mellan de två alternativen. Har ni försökt förhandla med honom?
 
Vi tog upp saken med säljaren. Som blev förbannad och menade att vår KA inte skulle lägga sig i sånt som han inte hade att göra med. =)
 
Hej Cyphera,

Jag arbetar som fastighetschef och en av mina kärnuppgifter är att vara byggherre i olika fastighetsprojekt. Schablonmässigt brukar "projektledning, byggledning och kontroll" kosta 15-25% av entreprenadkostnaden i normala kommersiella byggprojekt. För småhus - som är mindre i omfattning - torde dessa kostnader hamna i övre änden av spannet, eftersom man får stordriftsfördelar även i projektledning så att säga.

En kostnad på 50 000:- för projektledning (om det nu är det som avses med "samording") känns spontant inte orimligt för en normalvilla (Gissar på entreprenadkostnad i häraden 1,5 Mkr och uppåt i ert fall, rätt?). Speciellt som ni själva skall göra en del arbete själv och alltså ingår i samordningen, samtidigt som ni är byggherrar. Det är inte en ideal situation ur en projektledares perspektiv...

Avslutningsvis kan jag bara varmt rekommendera att anlita kompetens för samordning/projektledning. De pengarna tjänas lätt in över fastighetens brukstid.
 
Cyphera skrev:
Vi tog upp saken med säljaren. Som blev förbannad och menade att vår KA inte skulle lägga sig i sånt som han inte hade att göra med. =)
Dålig stil. Man måste väl kunna diskutera en sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.