Vad är skillnaden mellan "vanlig" panel  och "lockläktpanel"  ???
Är det snyggare med det senare??
Sett att det kostar lite mer

Bra förklaring nån?? :)
 
Betina
Ska försöka förklara...
Lockläktpanel består av:
1. ohyvlad panel som spikas upp med ett par cm mellanrum.
2. läkt som spikas upp över "mellanrummen".

Detta ger ett intryck av ränder eller skuggor, liksom. Jag personligen tycker att det är snyggare än vanlig panel, men så kan man ju hyvla panelen så att man får olika utseende. Med avfasningar och annat, då kan man nöja sig med bara panel. En sak dock, ska du ha lockpanel så bör du innan du spikar upp panelen montera ett s.k. musstopp nere vid sulan, det är en plåthistoria som hindrar möss från att ta sig in under läkten. Hoppas att det räckte som förklaring.
 
Tackar! :D
 
Christer_K skrev:
http://www.bjorklidens.se/lockpanel.htm
Tack så mkt!

:)
 
Bob_the_builder
Bara så att det här blir riktigt tydligt... Det som finns på bilden Christer_K länkat till är mycket riktigt lockpanel. Det är alltså det som man kallar "vanlig panel" eftersom den är vanligast, eller åtminstone var det tidigare. Lockläktspanel, ribbpanel, "bonnapanel" är det som ser ut så här. Mycket snyggare, eller hur?  ;)

http://www.bjorklidens.se/ribbpanel.htm
 
Betina
Bob_the_builder skrev:
Bara så att det här blir riktigt tydligt... Det som finns på bilden Christer_K länkat till är mycket riktigt lockpanel. Det är alltså det som man kallar "vanlig panel" eftersom den är vanligast, eller åtminstone var det tidigare. Lockläktspanel, ribbpanel, "bonnapanel" är det som som ut så här. Mycket snyggare, eller hur?  ;)
[länk]
Det var precis så jag menade, med panel + läkt....jättesnyggt i faluröd! ;)
 
Betina skrev:
Det var precis så jag menade, med panel + läkt....jättesnyggt! ;)
Ännu snyggare blir den om du sätter en mer profilerad läkt. ;)
 
Bob_the_builder
Betina skrev:
Det var precis så jag menade, med panel + läkt....jättesnyggt i faluröd! ;)
Snyggare blir det inte. :)
 
Den smala varianten kallas även zåtläckt eller Y-läkt när man går till brädgården ;)
 
Äh, fastnade på första svaret där :-[
 
Bob_the_builder skrev:
Bara så att det här blir riktigt tydligt... Det som finns på bilden Christer_K länkat till är mycket riktigt lockpanel. Det är alltså det som man kallar "vanlig panel" eftersom den är vanligast, eller åtminstone var det tidigare. Lockläktspanel, ribbpanel, "bonnapanel" är det som ser ut så här. Mycket snyggare, eller hur?  ;)

[länk]
Jajamensan, det var riktigt snyggt!!
8)
 
Ett tips: Förmåla brädorna innan ni sätter lockläktpanel, så slipper ni omålade ränder i panelen när huset rör sig. Det hände en granne och de hade ett h-vete att få det snyggt sedan.
 
RoTe
Djonn_Doe skrev:
Ett tips: Förmåla brädorna innan ni sätter lockläktpanel, så slipper ni omålade ränder i panelen när huset rör sig. Det hände en granne och de hade ett h-vete att få det snyggt sedan.

Är nästan lika stort helvete att förmåla tycker jag, men så hatar jag att måla oxå. ;D
 
RoTe skrev:
Är nästan lika stort helvete att förmåla tycker jag, men så hatar jag att måla oxå.  ;D
Kan bara hålla med, får kalla kårar när jag tänker tillbaka på den grundning + strykning av 1500 lpm hattprofil-läkt (nere på backen), som genomfördes mellan regnskurarna i somras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.