peternicklas
DeesL skrev:
Det omnämnda ekipaget är lastat med tre travar precis som vilken annan timmerholk som helst. ETT ekipagen så som jag känner dom rullar med fyra travar och sitter ihop med kombinationen "bil-dolly-link-trailer", ekipaget på bilden består av kombinationen "dragbil-link-link".

Utan att klicka på din länk undrar jag stilla varför du tror att detta ekipage ingår i ETT projektet?.
Ja de har 4 travar när det är 3 meters travar. detta är 4 meters travar alltså då 3 st. Och detta ekipage tillhör ETT projektet.
 
peternicklas skrev:
Ja de har 4 travar när det är 3 meters travar. detta är 4 meters travar alltså då 3 st. Och detta ekipage tillhör ETT projektet.

Efter att ha läst din länk så kan jag sträcka mig så långt som att det tillhör ST projektet med en bruttovikt på 74 ton. Fordonskombinationen på bilden stämmer inte med ett ETT ekipage och skulle inte kunna lasta fyra tre meters travar.
Svaret är således NEJ, det tillhör inte ETT projektet och det finns ingenting som talar för att det skulle göra det heller.
 
Värde är ju något relativt. Försäljningsvärde är en sak och återanskaffningsvärde kan vara något helt annat. Har läst någonstans att om en ny bil totalförstörs under frakten från fabriken till bilhandlaren så ersätter försäkringsbolaget med bara några tusenlappar per bil. Så lite kostar det tillverkaren att spotta ut en extra bil från löpande bandet.
 
Nu handlade ju tråden om lastens värde och inte bilens.

Jag har väldigt svårt att tro att det bara skulle kosta några tusenlappar att tillverka en extra lastbil. Bara materialkostnaden lär vara bra mycket mer än så.
 
Du missuppfattar mig. Jag pratar inte om timmerbilen specifikt. Det jag ville ha fram är att varors värde kan variera väldigt mycket beroende på situationen.
 
Bilen på bilden är ju lastad med talltimmer, men jag har precis sålt en avverkning och jag har fått betalt för ett värde per fullastad bil på:

Grantimmer 44,5 m3fub 27 000:-
Grantimmer 40.7 m3fub 27 300:-
Barrmassaved 43 m3fub 13 000:-

Södra Sverige, och som sagt gran. Talltimmer av god kvalitet är betydligt bättre betalt.
 
  • Gilla
Findues
  • Laddar…
Eller kanske dragbil-link-trailer;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.