Enk Projektet skrev:
Vill du få en fiende så kräv försäljning...vill du ha en vän så bli utlöst ur huset....
Dina känslor kommer troligen inte påverkas oavsett vad du än väljer...
Som jag skrivit tidigare har vi ingen kontakt och så kommer det förbli och som jag skrivit tidigare kommer mina känslor påverkas olika av det två olika alternativen.
 
pelpet skrev:
TS, det skulle inte förvåna mig om expartnern blir rejält arg när du meddelar att du vill sälja fastigheten, men inte till honom för att du tycker att han betett sig illa. Det kan innebära att han tar till fula metoder. T.ex. skulle han kunna begära att fastigheten säljs på offentlig auktion, sedan försvåra försäljningen så att andra budgivare avskräcks (t.ex. sluta klippa gräset, ställa upp bilvrak på gården, bete sig hotfullt på visningen, etc) och sedan själv försöka köpa fastigheten.

Egentligen har exet inget att förlora på att göra på det sättet. Det troliga utfallet är att han då får köpa huset till ett pris som är lägre än marknadsvärdet, och det blir billigare än om han skulle köpa ut dig. Skulle någon annan lägga ett högre bud än exet, så blir resultatet detsamma som om ni skulle sälja via mäklare, dvs huset säljs till marknadspris och han får flytta.

Det finns en stor risk att du går ur det här som förlorare på alla sätt. Exet får alla möbler och husgeråd och en bostad under marknadspris. Du får en rejäl ekonomisk smäll, en känsla av att ha blivit sviken och dessutom har du misslyckats med att få ut exet ur huset.

Som jag skrivit tidigare är jag medveten om detta och jag är inte dum. Jag kommer enbart satsa på det kort som gynnar mig och då utgår jag givetvis ifrån att jag inte ger mig in i ett drag jag sannolikt inte vinner.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Alfi skrev:
Det jag vill uppnå är rättvisa och genom det sinnesro.
Rättvisa är att sälja bostaden och vi delar på vinst eller förlust.
Mer rättvist än så kan det inte bli och det är i allra högsta grad en affärstransaktion.
Tyvärr så är inte livet rättvist....om du bara kan få sinnesro vid rättvisa så är risken stor att du kommer bli besviken...
Försök komma fram till något som ni båda kan leva med även om det inte blir rättvist...släpp sedan detta och gå vidare till ditt nya liv...
Lycka till.
 
Rättvisa är en känsla man upplever. Det finns inget objektiv definition, och det skiljer sig åt mellan individ till individ. Det som du tycker är ett rättvist sätt att hantera bodelning kan ditt ex tycka är fel, och tvärtom.

Att söka sinnesro genom rättvisa är, som Enk påpekar, okonstruktivt. Försök hitta din sinnesro på annat sätt.
 
Enk Projektet skrev:
Tyvärr så är inte livet rättvist....om du bara kan få sinnesro vid rättvisa så är risken stor att du kommer bli besviken...
Försök komma fram till något som ni båda kan leva med även om det inte blir rättvist...släpp sedan detta och gå vidare till ditt nya liv...
Lycka till.
Jag kan givetvis hantera den situation som uppstår oavsett men nu handlar det ju om vad jag vill om jag kan styra utgången.

Att jag i mitt beslutsfattande skulle väga in vad en annan part tycker och tänker när den andra parten skiter helt fullständigt i hur jag tycker och tänker - kommer jag självklart inte att göra. Sådant kan ju andra roa sig med.
 
pelpet skrev:
Rättvisa är en känsla man upplever. Det finns inget objektiv definition, och det skiljer sig åt mellan individ till individ. Det som du tycker är ett rättvist sätt att hantera bodelning kan ditt ex tycka är fel, och tvärtom.

Att söka sinnesro genom rättvisa är, som Enk påpekar, okonstruktivt. Försök hitta din sinnesro på annat sätt.
Som jag skrivit innan så kommer jag lösa den situation som uppstår, oavsett vilken. Men så länge jag kan vara med och styra vad som händer så är det inte en möjlighet jag kommer försaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.